במגזר העסקי נערכים לקראת הפתיחה ההדרגתית החל מיום ראשון של חנויות רחוב, קניונים וחדרי כושר. "יש בהחלט לברך על כך שקבינט הקורונה פעל הפעם נכונה וקיבל את ההחלטה הנחוצה לפתוח את המסחר לכלל הציבור, ללא בידול בין מתחסנים ללא מתחסנים"., ציין יו"ר איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין והדגיש: "אין להטיל סגרים נוספים, אפילו לתקופה קצובה".

גנץ על פתיחת המשק: "ממשיכים במתווה התחסנת-נכנסת" (צילום: אלעד מלכה)

איתמר שרוני, סמנכ"ל אגף הגיוס והתאגדויות בהסתדרות הלאומית, ציין לקראת פתיחת המשק בשבוע הבא: "הכלכלה הישראלית איתנה ואנחנו בטוחים כי תשוב במהרה למלוא עוצמתה. פתיחת המסחר מהווה זריקת אדרנלין ואוויר לנשימה לעובדים ולמעסיקים ולמשק כולו. בשנה האחרונה, לאור המצוקה הכלכלית, העמדנו שירות וייעוץ חירום בעולם לעובדים במשק הישראלי שנקלעו למצוקה".

בינתיים, ברשתות המסחר הגדולות נערכים להחזרת העובדים, ששהו חודשים ארוכים בחל"ת. בענף המסעדנות יצאו בקריאה לאפשר פתיחה הכוללת גם הושבה במסעדה עצמה, זאת לאחר שבמהלך השנה האחרונה כ־4,000 מסעדות ובתי קפה קרסו כלכלית.

עסקים סגורים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
עסקים סגורים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


המסעדנית מרב ברזילי, הבעלים של מסעדת משק ברזילי בתל אביב, אמרה: "פתיחה מחודשת של המסעדה מעוררת בנו התרגשות גדולה, ובאותה נשימה היערכות באינספור תחומים. לא מדובר רק בפתיחת הדלתות, אלא במערך שלם ומחודש של עבודה: גיוס עובדים ומנהלים שיצאו לחל״ת ולא בהכרח חיכו בבית שנחזיר אותם, השמשת המטבח לאחר חודשים של חוסר פעילות ובניית תפריט מחודש".

קבוצת פוקס הודיעה שלקראת פתיחת המסחר ביום ראשון החלה היערכות להחזרה מיידית של כל 8,500 העובדים כדי לפתוח את החנויות במתכונת מלאה. בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה החליטו על מבצע מקורי. הקניון בוחר לייצר תחושה אופטימית דרך חוש הריח. לקראת הפתיחה המחודשת רקחה חברת WhiteScent, שאחראית על הריחות של רשתות בתי המלון הבולטות בישראל, ניחוח זהה גם בקניון. "אנחנו מקווים שהפתיחה המחודשת תסמן את החזרה המלאה לשגרה", ציין מנכ"ל הקניון אורי אבל.

ראשי פורום חדרי הכושר נפגשו אתמול עם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש לדיון על המתווה הירוק לענף. ראשי הפורום דרשו להחריג קבוצות מסוימות באוכלוסייה, שאינן יכולות להתחסן, ולאפשר כניסה לנערים מתחת לגיל 16. הם הציעו מגוון פתרונות, בהם בדיקות מהירות ומתן היתר למנויים מתחת לגיל 16 להיכנס על פי מתווה התו הסגול או אם התא המשפחתי שלהם מחוסן.