נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לא ימליץ בוועדה המוניטרית שתתכנס ביום רביעי הבא להוריד את הריבית. עמדה זו תהיה בתוקף למרות הצעדים שנועדו לבלום את המשך היחלשות הדולר, ובראשם תוכנית רכישות של 30 מיליארד דולר לשנה הקרובה, שלא הוכיחה בשלב זה את עצמה. מגמת היחלשות הדולר לעומת השקל התחדשה בימים האחרונים. מתחילת השנה רכש בנק ישראל דולרים בסכום הנאמד ב־7 מיליארד דולר, אך כאמור השער היציג המשיך לרדת.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, כתב בסקירתו השבועית: "מדד ינואר, שהיה מעט גבוה מהצפוי, לא משנה את הערכתנו שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי וימקד את פעילותו ברכישת מט"ח". על פי ההערכות, העליות החדות במחירי הסחורות בעולם יבואו לידי ביטוי במחירי תשומות הבנייה. מגמה זו תימשך גם בחודשיים הבאים ותשפיע על מחירי הדירות. מחירי הדירות בבעלות, שאינן חלק מהמדד, עלו ב־12 החודשים האחרונים (עד לאמצע ינואר) ב־4%.

עליית המחירים נתמכה במגוון הפעולות שביצעו בנק ישראל והאוצר, בהן: ירידה בריבית למשכנתאות, דחיית משכנתאות והקלות במס הרכישה למשקיעים. קליין ואנליסטים נוספים מעריכים שמחירי הדיור ימשיכו לעלות גם כיוון שמדד תשומות הבנייה עלה ב־0.6% בשל עלייה של 1.1% במחירי חומרי הגלם, אף ששכר העבודה נותר ללא שינוי. "העלייה החדה במחירי הסחורות והזינוק בעלויות השילוח יתבטאו במחירי תשומות הבנייה, מה שיוביל לעליית מחירים נוספת", הם אומרים.

לפי נתוני הלמ"ס, ב־2020 נמכרו 38 אלף דירות, לעומת 33 אלף דירות ב־2019. מדובר בשיא של עשור לפחות. השיא שלפני כן נרשם בשנת 2015, בה נמכרו 31 אלף דירות חדשות. חיים קראדי, מנכ"ל חברת הבנייה פרשקובסקי, אומר שענף המגורים לא נפגע ממשבר הקורונה, וכי המכירות ברבעון השלישי והרביעי עלו גם בדירות יד ראשונה וגם בשוק יד שנייה. לדבריו, מלאי הדירות הצטמצם והתחלות הבנייה ירדו ב־50%, מה שיביא השנה לעליית מחירים של 5%". יקי בריגה, מנכ"ל ובעלי בריגה נדל"ן, מעריך שבעקבות המצב המחירים יעלו בעד 10% בשנה הקרובה.