הכותב הוא רונן קפלוטו, מנהל ההשקעות הראשי, קסם קרנות ו-ETF

היקף המצטרפים החדשים למסחר בבורסות העולם בשנה החולפת, כולל של סוחרים צעירים במיוחד, היה חסר תקדים. אין זה פלא: כשבמשך תקופה ארוכה כל כך הריבית על הפיקדונות הבנקאיים היא אפסית, וכשחלופת הנדל"ן איננה בהישג ידם של רבים, הנהירה לבורסה מתבקשת מאליה.

המגמה זוהתה על ידי הברוקרים, שהגבירו את התחרות בהורדת עמלות, הגדלת נזילות, טיוב פלטפורמות הסחר והשירותים. בורסת תל אביב מצידה מעודדת אף היא את הציבור להיכנס ולהשקיע, תוך פרסום מודעות ושלטי חוצות, פרסומות ברדיו ועוד. עקרונית, זוהי תופעה חיובית ובלבד שההשקעות תואמות את ההון, הידע והצרכים האישיים. וזה כבר פחות מובן מאליו.  

התנפלות על הבורסה בסכומים גבוהים מדי וללא הידע והניסיון הדרושים, עלולה להיות מסוכנת. דוגמה טרייה לכך, היא פרשת גיימסטופ, שבה רבים רכשו מניות במחיר לא כלכלי, על סמך שווי שוק הגבוה במאות אחוזים מערכה הריאלי של החברה. כצפוי, הרוב המכריע יצאו בהפסדים. משום שבסוף, למרות הניסיון לצייר את הפרשה כעוצמת החלשים מול אריות וול סטריט, זה היה שיווק רשתי קלאסי. מעין פירמידה. וטוב, לאורך זמן, לא יוצא מזה.  
  
בישראל הסיכון להגיע למצב כזה פחוּת ואם יש תופעות דומות, הן בשוליים. שיעור האוכלוסייה החשוף למניות כאן נמוך מאוד יחסית לזה שבארה"ב. יש לכך הסברים רבים, החל מטראומת ויסות מניות הבנקים של שנות ה-80 ועד המודעוּת המוגבלת לשוק ההון וחינוך פיננסי חסר אשר חשוב להנחילו כבר מגיל צעיר כחלק מההכשרה לחיים אזרחיים. בהקשר זה רשות ניירות ערך בארץ נחשבת למחמירה יחסית וטוב שכך. 

זירת המסחר כל כך מורכבת וא-סימטרית במהותה - הרי לא דין סוחר עצמאי צעיר כדין משקיע מוסדי או איש מקצוע מנוסה שעוסק בכך כל חייו . ולכן, היא חייבת להיות הוגנת, מבוקרת ומפוקחת, עם כללים ברורים וצעדי אכיפה הננקטים כדי לשמור עליהם ולהרתיע.

בלוגים ופורומי ייעוץ חובבניים, שעלולים להטעות או להוליך שולל צעירים לא מנוסים ולגרום להם להקריב את כל הונם העצמי, חייבים להיות מנוטרים ומטופלים. הדבר חיוני ברמת המשקיע הבודד ומהותי ברמת המאקרו.  

נקודה נוספת שחשוב להתריע מפניה היא זליגה של המסחר העצמאי לחסכונות ארוכי הטווח. בפנסיות ובקופות גמל יש סט שיקולים אחר לגמרי ואחזקה שונה בנכסים: הקרנות חשופות לנדל"ן, תשתיות, ריביות ארוכות טווח ועוד. מדובר בכסף שנועד לעשרות שנים קדימה. מובן שטווחים כאלה וסכומים כאלה לא אחראי להפקיד בידיים לא בטוחות.

יש כאן היבט נוסף: על מכשירים ופעולות מסוימות בקרנות הנאמנות, הגמל או הפנסיה, חלה דחיית מס. פעולת מכירה של נייר במכשירים אלו אינה כרוכה בתשלום מס מיידי ומכאן שהצובר צפוי ליהנות מאפקט ריבית דריבית. הוא יכול להמשיך ולהשקיע את סכומי הכסף שהרוויח, ומדובר בהון רב. כמו שאמר אלברט איינשטיין: "ריבית דריבית היא הפלא השמיני בתבל. מי שמבין זאת מרוויח, ומי שלא, משלם".

התרחבות הפעילות בשוק ההון היא מבורכת וטוב שכמה שיותר ישראלים, ודאי בהיעדר אלטרנטיבה, ייהנו מעליות השערים ולאורך זמן יראו את הונם צומח. אולם, חשוב לדעת איך עושים את זה, ממה להיזהר ולעצותיו של מי, למרות הטרנד הרגעי, לאו דווקא מומלץ להקשיב.     

המידע המוצג מסופק ע"י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע"מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.