אני מתגורר ביישוב קהילתי. מעל הבית שלי בניתי לפני כמה שנים יחידת דיור נוספת בגודל של 50 מ"ר עם כניסה נפרדת עבור בתי. לאחרונה היא עברה למרכז, וכעת אני תוהה מה לעשות עם הדירה. האם לדעתך כדאי להשכיר אותה לטווחי זמן קצרים עבור מטיילים באזור?
"יש יתרון רב בהשכרת דירה לטווח ארוך. אתה רואה את הבן אדם שנכנס לך לנכס כמה פעמים קודם לכן ומצליח לגבש עליו דעה, יכול לבקש המלצות או ערֵבים, אתה לומד להכיר אותו, ואם אתה עובד נכון, אתה יכול ליהנות משקט תעשייתי. בהשכרה לטווח קצר היתרונות הללו לא קיימים כי יכול להיות שמצאת מישהו באתר Airbnb, ואתה לא יודע את מי הכנסת לנכס שלך. אתה יכול להיתקל בוונדליסטים, באנשים שחושבים שזה לגיטימי להגביר את המוזיקה בשעות המנוחה וכדומה. חשוב שתבין לפני הכל שיש לך פה התעסקות, שכן זה אירוח לכל דבר ועניין. אתה צריך לנקות ולהעביר את הדירה חיטוי, לסדר, לדאוג למגבות, ואולי לבקבוק חלב ועוגיות במקרר. אם לא תעשה את כל הדברים האלה, אז לאט־לאט הציון שלך באתר יתחיל לרדת, ואנשים לא יגיעו. אני תמיד בעד לנסות. תגדיר זמן שבו אתה מוכן להיכנס להרפתקה הזו, תבחן את הביקוש, תבחן אילו דברים יש לך באזור שיכולים למשוך את המטיילים. אם יש שבילי אופניים, נסה לארגן שני זוגות אופניים ותמליץ להם על מסלולים מעניינים. אם יש אטרקציה מיוחדת, שווה לעדכן את זה באתר. התשואה במקרים של השכרה לטווח קצר היא הרבה יותר גבוהה ויכולה להגיע גם ל־%10 ו־%12. אם אתה רואה שזה לא מתאים לך, תמיד תזכור שאתה יכול לשנות כיוון".



אני בן 26, קצין בקבע, והצלחתי לחסוך למעלה מ־200 אלף שקלים. כרגע הכסף יושב בבנק, ולאחר התייעצויות רבות עם חברים וקרובים הבנתי שזה לא הדבר הנכון עבורי. מהי הדרך הכי טובה לייצר השקעה כלכלית חכמה?
"אם הכסף שלך לא מייצר לך עוד כסף, אז מי יהיה זה שיצטרך לייצר לך עוד כסף? כמובן שאתה. לתפיסתי, זה הסיכון הגדול מכולם. יכול להיות שאם תיכנס לתחום ההשקעות תפסיד חלק קטן מהכסף שהשקעת, אבל פה מדובר בסיכון קטן ביחס לסיכון שהכסף שלך לא יעשה לך עוד כסף, וחשוב שתפנים את זה. אם בן אדם רוצה להישמר מפגעי הזמן הנוגעים אליו ואל אופן התעסוקה שלו, ובו זמנית לייצר מודל של צמיחה, הוא חייב להתחיל ללמד את הכסף שלו לייצר עוד כסף, ולזה קורים השקעות. כשאתה מדבר איתי על סכום של 200 אלף שקלים, אז מדובר על סכום שבהחלט אפשר להתקדם איתו. כשיש לך סכומים כמו 50 או 60 אלף שקלים, אין טעם להיות מטופל באופן אישי בחברת השקעות. במהלך הפגישה חשוב שתגדיר את רמת הסיכון שאתה מוכן לקחת. תבצע מולם גילוי נאות ותגיד מה המצב שלך, ומתי אתה עתיד להיות זקוק לחלק מהכסף או לכולו. זו הדרך לבניית תיק השקעות מגוון, וככה תוכל לייצר לעצמך פרופיל השקעות סולידי יחסית שמותאם באופן אישי לצרכים שלך".

יצא לי לקרוא על קופות גמל להשקעה ועל השקעות קטנות כאלה ואחרות שלא ניתן להניב מהן תשואה גבוהה. ברור לי שיש כל מיני בתי השקעות, אך מצד שני אני קורא מאמרים של יזמים שאומרים שזו לא הפעולה המומלצת ביותר. מה דעתך?
"היתרון של קופות הגמל להשקעה הוא שאפשר לשים שם עד 70 אלף שקלים, ואם תצליח להחזיק את סכום הכסף עד לפנסיה, הוא יהיה פטור ממס. אך לפעולה זו יש גם יתרונות וגם חסרונות: החיסרון העיקרי הוא שקופת גמל להשקעה לא מנוהלת באופן יומיומי על ידי מנהל השקעות שעושה עבודה ובודק, זה יותר כללי ופחות אישי. בית השקעות רציני לא מחזיק תיק של 50 אלף שקלים ובאמת משקיע בו. קופת גמל להשקעה בסכומים של עד 70 אלף שקלים לשנה זה מבנה חכם וטוב שעושה עבודה טובה. באשר לסכום הכסף, תוכל להוציא אותו מקופת הגמל מתי שתרצה".