דוח של הפיקוח על הבנקים בראשות יאיר אבידן, שפורסם אתמול, מראה כי משבר הקורונה פגע בשנה האחרונה בצורה הקשה ביותר בענף המלונאות ובענף הנדל"ן המסחרי. הדוח מבוסס על נתוני הבנקים ותוצאותיו היו צפויות.

ענף המלונאות נפגע כתוצאה מסגירת בתי המלון, בעיקר בפני תיירים מחו"ל. עיקר הפגיעה הייתה במלונות עירוניים ובמלונות בוטיק. הנדל"ן המסחרי נפגע עקב המעבר לעבודה מהבית והוצאתם לחל"ת של כמיליון עובדים.

פגיעה קשה במיוחד הייתה בקניונים הגדולים, שנסגרו לפעילות. מרכזי המסחר השכונתיים נפגעו בעוצמה נמוכה בזכות המשך פעילותם באוויר הפתוח, ומשום שתמהיל השוכרים בהם מוטה לפעילויות חיוניות, כמו מזון ופארם.

קבלנים המתמקדים בבנייה למגורים נפגעו פחות. ענף שבמחצית הראשונה של 2020 נפגע אך במחצית השנייה התאושש הוא ענף יבוא הרכב. היקף החשיפה הכללית של הבנקים ללקוחות שנפגעו בעקבות משבר הקורונה נאמד בעשרות מיליארדי שקלים.

מצבם העסקי של הלקוחות ניכר בדוחות הכספיים השנתיים של בנק לאומי, בנק מזרחי טפחות ובנק הפועלים, שפורסמו בימים האחרונים. תמונת מצב דומה תוצג גם בדוחות הכספיים של בנק דיסקונט, שיפורסמו היום. הבנקים הונחו להגדיל בעשרות מיליארדי שקלים את ההפרשות הקבוצתיות לחובות בעייתיים, מחשש שחלק מהלווים לא יוכלו לפרוע אותם.

ישראל כ''ץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
ישראל כ''ץ (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר אתמול בכנס בחירות 2021 של "מעריב" והג'רוזלם פוסט כי האוצר עמד ביעדי הסיוע לנפגעי הקורונה, וכי בכל ביקוריו ברחבי הארץ האזרחים מציינים לחיוב את הסיוע שניתן. שר האוצר הודה שבחלק מהמקרים פוליטיקאים כמו בני גנץ ויאיר לפיד מנעו ממנו את המשך העברת המענקים ותוכניות להשקעה בתחומי התשתיות.

כ"ץ הבטיח שמיד אחרי הבחירות תושלם התוכנית לחלוקת צ'קים לכל אזרח וכן פעילויות נוספות. עם זאת, הוא לא הזכיר בדבריו את האפשרות להורדת מסים כפי שציין ראש הממשלה בנימין נתניהו.