הכותב הוא רונן קפלוטו מנהל ההשקעות הראשי, קסם קרנות ו-ETF.

כשגבולות הגזרה ברורים, כשמחלוקות כלכליות אמיתיות חוצצות בין הגושים - המשקיעים יודעים לשקלל נתונים ולהיות הראשונים לזהות לאן נושבת הרוח. אבל כל זה לא קורה בישראל. הנושאים ה"כבדים" כמעט שלא קיבלו הפעם ביטוי בשיח הפוליטי, התקשורתי והציבורי
בליל שלישי, אזרחי ישראל עברו לילה מורט עצבים, אבל בשוק ההון לא כססו ציפורניים בהמתנה למעטפות הכפולות. שם המשיכו להתנהל כאילו ביקום מקביל, מונעים משיקולים אחרים לחלוטין.

הפוליטיקה הישראלית כמעט לא דנה בכלכלה ובוודאי לא הפעם, עם מקדם שחיקה של קמפיין רביעי ברצף. מלבד הבטחות, סיסמאות ותוכניות מאקרו ממעוף הציפור, המועמדים ממעטים לזהות את עצמם עם אג'נדות וסקטורים במשק. משכך, לזהוּת המנצחים אין כמעט השפעה על כיוון המניות. זה אולי נראה לנו מובן מאליו, אבל מדובר בפטנט ישראלי בעייתי. 

לא מכבר הסתיימה מערכת בחירות סוערת בארצות-הברית. הספירה התארכה, העולם עקב בנשימה עצורה - ואיתו גם המשקיעים. היה ברור שניצחון מפתיע של דונלד טראמפ יתקבל באנחת רווחה בתעשיות מסוימות, ואילו מהפך דמוקרטי ייתן דחיפה גורפת לתחומים אחרים ביניהם, האנרגיה הירוקה. הרבה לפני ההכרזה של רשתות התקשורת הגדולות על ג'ו ביידן כנשיא ה-46, אפשר היה לעקוב אחר הבורסות בלבד ולראות לאן זה מתכנס. העלייה במניות הקלינטק, למשל, כבר שיקפה את התוצאה המסתמנת.  

במצב נורמלי, שוק ההון הוא מעין ברומטר, סיסמוגרף, שיודע לקרוא את המציאות, לנתח אותה ולשקף תחזיות והערכות קדימה. כאשר מועמדים מעלים נושאים אקוטיים על סדר היום, כשהם עוסקים ב"חיים עצמם", מפרסמים מצעים ונדרשים לסוגיות מפתח - יש קשר מובהק בין ההכרעה הפוליטית לבין התוצאה הכלכלית, וממש ברמת הסקטור. כשגבולות הגזרה ברורים, כשמחלוקות כלכליות אמיתיות חוצצות בין הגושים - המשקיעים יודעים לשקלל נתונים ולהיות הראשונים לזהות לאן נושבת הרוח. 

אבל כל זה לא קורה בישראל. הנושאים ה"כבדים" כמעט שלא קיבלו הפעם ביטוי בשיח הפוליטי, התקשורתי והציבורי. זה לא שהכלכלה נזנחה לחלוטין - היו מפלגות שבישורת האחרונה אפילו שמו אותה על ראש שמחתן. אבל רק בדמות הבטחות כלליות של שיקום פוסט קורונה, או תכניות שלא בטוח שיש להן ביסוס. מי "טוב" לבנקים? מי לענפי הגז והנפט? איזו אג'נדה פוליטית מזוהה עם אנרגיה ירוקה, או עם השקעה מסיבית בתשתיות? קשה לומר. 

כשאין אג'נדות ממשיות, וכשלאיש אין ראש למילים ארוכות, כמאמר המשורר, שוק ההון הישראלי לא יודע להפיק מהבחירות כיוון כלשהו למניות. הניתוק הזה לא בריא - לא למשקיעים, לא לפוליטיקאים ובעיקר לא לציבור. יש לקוות שבקונסטלציה הפוליטית שתיווצר, אם תיווצר, בכנסת ה-24 (ואולי בבחירות מספר חמש), יינתן משקל משמעותי יותר לשיקולי המשק. גם כאן, צו השעה הוא הכרעות ברורות.    

המידע המוצג מסופק ע"י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע"מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.