העלינו סרטונים מודרכים של תערוכות/ טניה כהן עוזיאלי

"מוזיאון תל אביב לאמנות נחשב לאחד מ־50 המוזיאונים הגדולים בעולם מבחינת השטח, כמות התערוכות ומספר המבקרים. בשנה רגילה מבקרים כאן כ־1.3 מיליון איש, כולל תלמידים מכאלף בתי ספר שנחשפים לפעילויות תרבותיות שונות, לתערוכות המתחלפות ולתצוגת הקבע של אמנות עכשווית, שמכילה את האוסף הכי גדול של אמנים ישראלים. אנו גם עורכים קונצרטים של מוזיקה קלאסית, משכירים אולמות להצגות ומקיימים סדנאות וחוגים לילדים.

"אני מכהנת כמנכ"לית המוזיאון זה שנתיים, כשבשנה השנייה הגיעה הקורונה. זה בהחלט מאתגר ומעניין, כי היינו צריכים להיות מאוד תגובתיים. ביחס למוסדות תרבות אחרים, שרבים מהם נשארו סגורים - אנחנו התאמנו את עצמנו למצב והצלחנו להיות פתוחים לקהל הרחב לפחות חצי מהתקופה. הסגר הראשון תפס אותנו בשיא הפעילות, חמישה ימים אחרי פתיחת התערוכה של האמן הבינלאומי המוערך והפרובוקטיבי ג'ף קונס. הוצאנו לחל"ת כ־80% מהעובדים, ועם הנותרים התמקדנו בפעילות דיגיטלית. צילמנו סיורים מודרכים בתערוכות, העלינו אותם לפייסבוק ולאינסטגרם, וההיענות הייתה מדהימה.

טניה כהן עוזיאלי (צילום: ללא קרדיט)
טניה כהן עוזיאלי (צילום: ללא קרדיט)

"רצה המקרה ובפברואר אשתקד השקנו אתר אינטרנט חדש שמשמש פלטפורמה יפה ומתוכננת לחומרים שלנו, כולל הסרטונים. באתר יש את הארכיון הדיגיטלי, שהוא תיעוד חשוב של הפעילויות שלנו לאורך השנים. עם סיום הסגר הראשון היינו בין הראשונים לחזור לפעילות, אבל לא יכולנו להכניס קבוצות בגלל מגבלות התו הסגול. במקביל, נערכנו מתחילת שנת הלימודים להדרכות בזום לתלמידים בכ־250 בתי ספר. כעת, לקראת חול המועד פסח, הקמנו שלוש תערוכות חדשות, ואנו ממשיכים עם התערוכה של קונס ועם הפעילויות לילדים ולמשפחות. חשוב להירשם מראש באתר שלנו, כיוון שאנו מוגבלים במספר המבקרים. אנו נהנים מאוד מהמיזם המשותף עם הבנק שמאפשר לנו לפתוח את הדלתות בחינם, שזה חלום של כל מנהל מוזיאון".

הכותבת היא מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות. שד' שאול המלך 27. tamuseum.org.il/he/

סיורי שטח חווייתיים ומגבשים / אדיר וישניה

"עמותת אשכולות הוקמה ב־1983 כארגון גג למרכזים חינוכיים המקדמים ערכים של ידיעת ואהבת הארץ ושל המורשת וההיסטוריה של עם ישראל. אני משמש מנכ"ל העמותה בארבע שנים האחרונות, ומרבית הפעילות היא בטיולים, סיורים ומסעות חינוכיים - מרמת הגולן ועד לאילת. אצלנו מאוגדים כ־33 מרכזים, מתוכם 15 שיש להם בתי הארחה, עם כ־3,000 עובדים באופני תעסוקה שונים. כל מרכז הוא מלכ"ר, ואנחנו כארגון גג אחראים על ההשתלמויות, ההכשרות והקורסים, וכן מקדמים פרויקטים לאומיים מול משרדי הממשלה, ובמיוחד משרד החינוך.

"בשנה רגילה יש לגופים המאוגדים אצלנו כמיליון ימי הדרכה במערכת החינוך, ועוד מאות אלפי ימי הדרכה מול משפחות, אזרחים ותיקים וגופים כמו ועדי עובדים וצה"ל. כשהגיעה הקורונה, הפעילות עצרה כמעט לגמרי. בסגר הראשון כל עובדי המטה, מנהלי הפרויקטים וגם אני יצאנו לחל"ת, ובסך הכל יצאנו כולם לחל"ת שלוש פעמים לאורך התקופה. עשינו זאת כי רצינו לשמור על היכולת של הגופים להתרומם ביום שבו ניתן יהיה לחזור לעבודה.

אדיר וישניה (צילום: ללא קרדיט)
אדיר וישניה (צילום: ללא קרדיט)

"בחודש האחרון, עם תום הסגר השלישי, אנו מרגישים התעוררות בביקושים של בתי ספר. בינתיים הפעילות היא רק חד־יומית, כי בתי ההארחה עדיין לא חזרו לעבודה מלאה. אנו שמחים שהצלחנו להרים את פרויקט הסיורים בחינם עם הבנק בחול המועד, כמדי שנה בסוכות ובפסח. חשוב לנו להעניק לציבור פעילות חווייתית מגבשת ומרעננת. זה יכול להיות סיור ערב 'העצמאות' בתל אביב, טיול משפחות בנחל שילה בשומרון או ביקור בעכו העתיקה בנושא הסיפור היהודי של העיר, עם מדריכי טיולים מוסמכים ומנוסים. זאת הזדמנות לאנשים שהיו מסוגרים בבתים במשך שנה, להסיר את העיניים מהמסכים והצגים, לקחת כובע, מימיה ותרמיל כמו פעם, ולצאת לסיורים בטבע הירוק שמחכה רק לנו בעונה הזו".

הכותב הוא מנכ"ל עמותת "אשכולות – פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית". eshkolot.org/

פסח ישראלי 2021

גם השנה עשרות אתרים ייפתחו למבקרים ללא תשלום במהלך חול המועד פסח: "פרויקט פסח", בחסות בנק הפועלים, חוזר זו השנה ה־16. לאחר שהפרויקט הושבת בשנה שעברה בעקבות משבר הקורונה, הבנק החליט השנה להרחיב משמעותית את הפעילות, מתוך כוונה לתמוך במוזיאונים, בגנים הלאומים, באתרים, בעסקי תיירות מהדרום ובסיורים מודרכים ברחבי הארץ.

השנה יציע הבנק מעל ל־80 אפשרויות בילוי מגוונות לכל המשפחה, מצפון ועד דרום. בין האתרים שייפתחו בחינם השנה: מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון העיצוב חולון, יער האיילים, יד לשריון לטרון, המוזיאון הישראלי במרכז רבין, הפלנתניה - מרכז מדע, חלל ותרבות, פארק נאות קדומים, מוזיאון ארצות המקרא בירושלים, פרובוט, מוזיאון חיפה לאמנות, מוזיאון אוצרות בחומה, מוזיאון אשדוד לאמנות ועוד שורה ארוכה של סיורים מודרכים בארץ ואתרי תיירות ומרכזי מבקרים מדרום הארץ.

כמו כן, הפרויקט יציע השנה כ־36 סיורי יום וערב מודרכים בחינם ברחבי הארץ, בשיתוף עם עמותת אשכולות, פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית. הפעילות תתקיים במהלך חול המועד פסח, שני־שישי, טז־כ בניסן (29 במרץ עד 2 באפריל), ללא עלות ובהרשמה מראש.

לרשימת הפעילויות המלאה: "פסח אתרים"