כלל אחזקות ביטוח, שבראשה עומד חיים סמאט והמנוהלת על ידי יורם נוה, הרוויחה בשנה שעברה 602 מיליון שקל, זאת בהשוואה ל־89 מיליון שקל ב־2019. מדובר בתוצאות הטובות ביותר בעשור האחרון. ברבעון הרביעי הרוויחה החברה 682 מיליון שקל, לעומת 134 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2019.

המנכ"ל נוה: "כלל ביטוח ופיננסים משיאה ערך לכל בעלי העניין, תוך שהיא מיישמת בהצלחה את התוכנית האסטרטגית שהתוותה בשלהי 2019, ומציגה יעדי צמיחה והתייעלות מהמובילים בענף, תוך שיפור משמעותי ברווחי החיתום". מבדיקת "מעריב" עולה כי חמש קבוצות הביטוח הגדולות בישראל סיימו את 2020 ברווח מצטבר של כ־4 מיליארד שקל (3.969 מיליארד שקל). את הרבעון הרביעי של 2020 הן סיימו ברווח של כ־2.9 מיליארד שקל (2.884 מיליארד שקל).

מנכ''ל כלל ביטוח יורם נוה (צילום: סיון פרג')
מנכ''ל כלל ביטוח יורם נוה (צילום: סיון פרג')


רווחי הענף ברבעון הרביעי מהווים 73% מהרווח השנתי המצטבר, והרבעון הרביעי הוא הרבעון הטוב ביותר בענף. הרווח השנתי הגבוה ביותר הוצג על ידי קבוצת הפניקס, שבה מכהן בני גבאי כיו"ר הדירקטוריון ואייל בין סימון כמנכ"ל. החברה סיימה את 2020 ברווח מדהים של 1.35 מיליארד שקל, ואת הרבעון הרביעי ברווח של 859 מיליון שקל. הרווח של הפניקס ברבעון הרביעי גבוה מהרווח השנתי שהציגה כל אחת מחברות הביטוח בנפרד (את הרווח השנתי הגבוה ביותר אחרי הפניקס, 833 מיליון שקל, הציגה קבוצת הראל בבעלות יאיר המבורגר).

הפניקס הציגה את הרווח יוצא הדופן בזכות פעילות שוטפת והתייעלות, שכללה צמצום של 9.2% במצבת כוח האדם. לכך יש להוסיף שינויים חשבונאיים חד־פעמיים, שכללו שינויים בעתודות הביטוח וירידה בעקום הריבית. בזכות הרווחים יוצאי הדופן תחלק הפניקס דיווידנד במזומן של 380 מיליון שקל. החברה אינה מסתפקת ברווחיות מענף הביטוח, אלא מרחיבה את פעילותה בתחומי הפיננסים. בכוונתה לרכוש את מלוא הבעלות בחברת גמא פיננסים, אבל למכור את חלקה בבית האבות "עד 120".

גם קבוצת הראל השקעות תחלק דיווידנד על 2020, של 270 מיליון שקל. השיפור ברווחיות הענף מוסבר כאמור בפעולות התייעלות, אבל בעיקר בבורסה המתאוששת. השיפור בתשואות הפוליסות המשתתפות ברווחים אפשר לחברות הביטוח להתחיל בגביית דמי ניהול משתנים.