יוסי דן גור: הפתעות ללקוחות ביום העצמאות

"את החנות פתחתי לפני כשלושה חודשים, בתחילת הסגר השלישי, יחד עם בן דודי אור, שהוא מנוסה בתחום ויש לו ברמת גן מפעל לפיצוחים שמספק סחורה לרשתות ולחנויות. המטרה שלנו היא להפוך את החנות לרשת ארצית. כמובן שחששנו מהתזמון של הפתיחה, אבל עברנו כל כך הרבה קשיים בשנה האחרונה, שלא נותר בי פחד. אנחנו מוכרים פירות יבשים ותערובות של תבלינים שאנו קונים או מכינים בעצמנו, אבל ההתמחות היא בפיצוחים המקורמלים האיכותיים שלנו - פקאן־חלבה, פקאן־אוריאו, שקד־מלבי, לוז עם רושה וקוקוס טחון ועוד. אני עובד לבד, והילדים מגיעים מדי פעם לעזור".

"בהתחלה לא הייתה כמעט תנועת לקוחות, אבל לא רק בגלל הסגר - אנשים פשוט כבר התארגנו ודאגו לעצמם. אבל מאז סיום הסגר השלישי אנשים יוצאים החוצה, והמכירות, ברוך השם, מתחילות לעלות. יש לנו דפים בפייסבוק ובאינסטרגם, ובמקביל יצאנו עם קמפיין מוצלח ברדיו האזורי, כי אנו שוכנים בצומת מרכזי - בין חולון, בת ים וראשון לציון".

"תחום הפיצוחים, התבלינים והפירות היבשים לא ממש מתאים לשליחויות, כי אנשים אוהבים לבוא ולטעום בעצמם. אנו כבר עכשיו חושבים על העתיד, כשהרעיון הוא שאנו נכין ונטחן את התבלינים בעצמנו. במקביל, אנו במשא ומתן רציני להקמת מפעל גדול יותר באזור פתח תקווה. הבעיה היא שלוקח יותר זמן להשיג את האישורים המתאימים מאשר להקים את המפעל עצמו. בינתיים בחנות העסקים משתפרים, ולמרות שהיא גדולה ומרווחת, אנו מקפידים שהלקוחות לא יצטופפו וגם לא ייגעו בסחורה עם הידיים אלא רק עם כפפות. יש לנו הפתעות מעניינות לקראת יום העצמאות. אני לא יכול לגלות, אבל מדובר בפיצוחים ובמוצרים נוספים שלא יכולנו למכור במהלך הפסח ועכשיו כן".

הכותב הוא הבעלים של "שוק הפיצוחים". דוד סחרוב 3, ראשל"צ (מתחם סטוצ'י). טל': 050-6791274

יקיר שוורץ מסעדת סמי בכיכר  (צילום: פרטי)
יקיר שוורץ מסעדת סמי בכיכר (צילום: פרטי)

יקיר שוורץ: קשה לגייס עובדים בגלל החל"ת

"אבי המנוח שלום הקים בשנות ה־90 את מסעדת הבשרים בכיכר המשטרה על כביש 4 יחד עם שני שותפים. הצטרפתי אחרי השחרור מהצבא, ואני מנהל היום את המקום. גולות הכותרת שלנו הן השווארמות המפורסמות שלנו מהודו ומעגל, וגם יש לנו מנות בשר משובחות נוספות, סלטים ותוספות טריות מדי יום. עם השנים פתחנו סניף נוסף לא הרחק, גם הוא על כביש 4. עד שהגיעה הקורונה העסקנו יותר מ־40 עובדים - טבחים, מלצרים, קופאים, מנקים ועוד".

"בסגר הראשון הוצאנו כמעט את כל העובדים לחל"ת, סגרנו את הסניף השני, כי לא יכולנו לעמוד בהוצאות הכפולות - ועברנו לקונספט של משלוחים וטייק אוויי. הבעיה היא שהמסעדה שלנו מתבססת על לקוחות שמגיעים לאכול את מנת השווארמה שלהם במהלך יום העבודה, ולא על משלוחים, אז הרגשנו נפילה של 60%־70% במחזור. אחרי חודש וחצי חזרנו לעבוד תחת מגבלות, אולם כשהגיע הסגר השני, שוב נאלצנו לסגור. יצא שכבר שלוש פעמים הוצאנו את העובדים לחל"ת והחזרנו אותם. מאז שפתחנו אחרי הסגר השלישי קשה לגייס עובדים, כי הם מעדיפים לשבת בבית, לקבל חל"ת ולעבוד בעבודות מזדמנות".

"למרות שאנו לא מסעדת יוקרה שמוציאים בה מאות שקלים לארוחה, אנחנו מרגישים שבגלל חוסר הוודאות והמצב הכלכלי, אנשים חושבים פעמיים לפני שהם קונים מנה שווארמה ושתייה. אני מקווה שנבחרי הציבור יתעשתו ויתחילו להניע את הכלכלה שלנו מחדש במקום לעסוק בפוליטיקה קטנה. העסקים הקטנים הם שמניעים את המשק. המענקים שקיבלנו כיסו חלק קטן מההוצאות, אבל אנחנו פחות מעוניינים בהם, כי אנחנו מספיק מוכשרים כדי לעבוד ולהרוויח. יום העצמאות בפתח, ואנו מצפים לעבודה משמעותית יותר, אבל נצטרך הרבה ימי עצמאות כדי שנוכל לחזור להרים את הראש".

הכותב הוא בעלים משותף של מסעדת הבשרים "סמי בכיכר – גריל ישראלי". כיכר המשטרה, חדרה. טל': 04-6211999

דן קריסטל (צילום: צילום פרטי)
דן קריסטל (צילום: צילום פרטי)

דן קריסטל: להציג את הקנייה כחזרה לשגרה

גם יקיר וגם יוסי מתארים את האתגרים הלא פשוטים של בעלי בתי עסק בחזרה לעסקים ולמציאות "השגרה החדשה". אחרי הכל, אלה אתגרי ניהול לא פשוטים הדורשים את התאמת השירותים והמוצרים למציאות החדשה, לתקנות ולהתנהגות הצרכנית. זה נכון לכל עסק, אבל עוד יותר לעסקים בתחום המזון שאליו הם משתייכים.

על פניו, נראה שהם "עושים את הכל נכון", אז מה עוד נשאר? ובכן, נשאר לחזק את הדיגיטל לא רק בהיבט השיווקי והיחצני, אלא גם לאפשר הזמנות אונליין. וחוץ מזה - סרטונים, סרטונים, סרטונים. כמגנט להבאת לקוחות בדיגיטל, אין כמו סרטון טוב של נתח שווארמה מסתובב על השיפוד, יחד עם הצגת בר סלטים עשיר ומצוחצח, כדי לעורר את מיצי הקיבה ולהביא אנשים למקום. בשורה התחתונה - הם צריכים להציג את הקנייה אצלם לא כמותרות, אלא כחלק מהחזרה לשגרה, החזרה לחיים, כי זה מה שהאנשים מחפשים כעת.

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי ומומחה בפיתוח ההון האנושי

גלית שחוח מנהלת סניף חדרה בנק הפועלים (צילום: פרטי)
גלית שחוח מנהלת סניף חדרה בנק הפועלים (צילום: פרטי)

גלית שחוח: לאמץ מודל של הפעלה מחדש

תקופת הקורונה שינתה כידוע את חוקי המשחק לבעלי העסקים וחידדה את הצורך להגיב במהירות, לבצע התאמות, להתייעל ולחשב מסלול מחדש. רבים מהעסקים ידעו להתאים עצמם למציאות המשתנה, להבליט את ייחודיותם, לתת מענה לצורכי וטעמי הלקוח ולהנגיש את מרכולתם בדרכים חדשות. אני מאמינה כי בימים אלה של אופטימיות עם פתיחת המשק וחזרה לפעילות, ייהנו רבים מאותם עסקים מפירות השינויים וההתייעלות שישרתו אותם בימי שגרה.

בימים אלה של חגי חירות ועצמאות, ולצורך שמירה על עצמאות כלכלית, אני ממליצה לכל בעל עסק לאמץ מודל שיודע לשמר ולחזק את היכולות שפיתחנו בתקופת הקורונה, כדוגמת שירות משלוחים יעיל, מכירות אונליין ותוכנית התייעלות שלוקחת בחשבון מוכנות תמידית לשינויים פתאומיים ותנאי אי־ודאות. כמו כן, חשוב מאוד להמשיך לתכנן ולנהל תזרים מזומנים שנותן מענה גם ליום סגריר, להתייעץ ולשתף יועץ בנקאי ברגעי אמת, ומתוך כך ניתן לקוות ולהאמין שמודל ההפעלה מחדש יביא להצלחה גדולה אף יותר.

הכותבת היא מנהלת סניף חדרה בבנק הפועלים

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם משבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.
אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.