יו"ר המפלגה הכלכלית, פרופ' ירון זליכה, אמר הערב (שלישי) בראיון בגלי צה"ל כי לא יתנצל בפני הבוחרים לאחר המפלה של מפלגתו בבחירות. "אנחנו הולכים לרוץ שוב", הדגיש החשב הכללי לשעבר, שמפלגתו לא עברה את אחוז החסימה.

מוקדם יותר היום, זליכה התייחס בראיון לבן כספית ופרופ' אריה אלדד לנתונים המטרידים המופיעים בדוח החשב הכללי על ניהול החוב הממשלתי לשנת 2020. כאמור, מהדוח עולה כי צרכי מימון הקורונה העמידו את מלאי החוב הממשלתי בסוף שנת 2020 על כ-984 מיליארד שקל, המהווה גידול של כ-20% במלאי החוב משנת 2019. זליכה אמר ב-103FM: "אל תתרגלו לזה, בשנה הבאה נחצה את הטריליון".

"אני לא מוטרד מכך שהממשלה הגדילה את נטל החוב, היא הייתה צריכה לעשות זאת", המשיך זליכה, "אני חושש שהשימוש בכסף לא היה מאוד יעיל, ולראייה שיעור העסקים שנסגרו בישראל השנה הוא הכי גבוה בעולם. איך יכול להיות שלקחנו כמות כה גדולה של כספים ולא מנענו סגירה של עסקים?".

בהמשך התייחס למצב הכלכלי של משקי הבית הפרטיים ואמר: "החוב הממשלתי לא מטריד אותי. מה שיותר מטריד אותי הוא מה שקרה לחוב הפרטי. הנתונים האלה עדיין אינם לפנינו, אבל שבעשור האחרון החוב הפרטי עלה מאוד, בעיקר בתחום המשכנתאות אבל לא רק".

זליכה הוסיף כי "מה שקרה לאזרחי ישראל זה עלייה משמעותית בחוב שהם לקחו על עצמם, ושאותו הם, אנחנו, בנינו ונכדינו נצטרך לשלם". לדבריו, מדובר בחוב של אנשים פרטיים, שהם לקחו באופן לא וולונטרי, "הם לא אחראים על כך שמחירי הדיור עלו ב-130%, והמשיכו לעלות גם בשנה האחרונה בעוד 60 אלף שקלים".

"הגדילה בחוב הפרטי גורמת לעלייה משמעותית בהיקף העבודה הממוצעת במשק בית, ביחס לחברינו במערב", הסביר זליכה. עוד אמר כי "לפני תריסר שנים, זוג ישראלי ממוצע עבד כ-36 שעות בשנה פחות מזוג אמריקאי ממוצע. ב-2019, זה כבר הגיע ל-146 שעות יותר מזוג אמריקאי ממוצע. אנחנו הופכים להיות יותר ויותר תלויים בהיקף העבודה שמספק משק בית כדי להחזיר את החובות האדירים האלה".

כזכור, בבחירות האחרונות התמודד זליכה בראשות המפלגה הכלכלית בכוונה לכהן כשר האוצר. כשנשאל על ידי המראיינים מה היה עושה אחרת לו היה מגשים את רצונו השיב: "אנחנו זקוקים להפחתות מיסים משמעותיות, ואי אפשר להפחית מיסים בלי לממן אותם".

"הדרך היחידה להפחית מיסים לצרכנים ולעסקים קטנים היא באמצעות ביטול הטבות המס האדירות לחברות הגדולות", המשיך זליכה, "אנחנו חייבים להשוות את מגרש המשחקים לכולם. כך נעודד יצירה של עסקים קטנים חדשים, נסיר מהצרכנים את החשש שנטל המס שלהם הולך לעלות".