אלומיניום הינה אחת המתכות הנפוצות על פני כדור הארץ. למעשה שליש מהכדור שעליו אנו חיים עשוי מאלומיניום. מחזור ושימוש חסכוני באלומיניום הם הכרחיים בתהליך הייצור, וזאת בשל הנחיצות בתעשייה בת־קיימא בעידן המאבק במשבר האקלים ולאור היותה של מתכת זו כה נפוצה במוצרים.

הבעיה המרכזית עד היום הייתה שייצור ראשוני של אלומיניום מעופרות כרוך בהכרח בזיהום קרקע, שכן העופרות המיותרות חוזרות למחצבה. המרת המחצב שנחצב בתצורה של תחמוצת - כרוכה בצריכה גדולה מאוד של אנרגיה.

עם הקמתה של חברת פרופאל אלומיניום היה ברור למקימיה, נורית לוין גלעד ויאיר לוין, כי מחזור וייצור באופן ידידותי יותר לסביבה יהיו מאבני היסוד של החברה החדשה. החברה ממחזרת אלומיניום ומייצרת מחדש, ובכך יש חיסכון ישיר של 95% בזיהום סביבתי ובצריכת אנרגיה.

תהליך המחזור מתחיל בצורה אידיאלית בסוף חיי מוצר המכיל אלומיניום. בפרופאל קיימת מחלקה מיוחדת לקליטה ומיון של פסולת האלומיניום, כשקו המיון מכיל ציוד מתקדם מגוון, שגולת הכותרת שלו היא מכונת רנטגן. הקו ממיין בצורה אוטומטית את החומרים השונים - במטרה לבודד את האלומיניום. מהקו מתמיינים החוצה בתהליך כל החומרים שאינם אלומיניום (הנמכרים לתעשיות מחזור מתאימות אחרות).

יאיר לוין, מייסד ומנכ''ל משותף פרופאל אלומיניום (צילום: חווה לוין)
יאיר לוין, מייסד ומנכ''ל משותף פרופאל אלומיניום (צילום: חווה לוין)

האלומיניום שהגיע לסוף התהליך מהווה את חומר הגלם של מחלקת היציקה. במחלקת היציקה מתיכים את האלומיניום למצב נוזלי בטמפרטורה של כ־800 מעלות, מוסיפים מסגסגים לפי הצורך ולפי תוצאות בדיקת המעבדה של הרכב החומר המותך. גם בתהליך היציקה והטיפול התרמי משתמשת פרופאל בטכנולוגיה ידידותית לסביבה.

כיום, לאחר מעל לשני עשורים וארבעה מפעלים ממשיכה החברה בחזון. לדבריו של יאיר לוין, מייסד ומנכ"ל משותף פרופאל אלומיניום: "מאז הקמתה של פרופאל, היה לנו ברור כי השקעה במחזור אלומיניום, יחד עם השקעה בציוד מתקדם הכולל אוטומציה מרבית ומיטבית, היא ראייה נכונה של העתיד הצפון לתעשיות בכלל ולתעשיית האלומיניום בפרט.

ברור כי לאורך זמן, תהליך שצורך אנרגיה ומזהם פי 20 יהיה חייב למצוא דרכים להשתפר. אנו רואים בשנים האחרונות יותר ויותר תאגידי ענק הדורשים משרשרת האספקה שלהם להיות נטולת טביעת רגל פחמנית. בין היתר, כולל אלומיניום ממוחזר, ואני מאמין שנמשיך לראות את המגמה הזו מתעצמת עם הזמן".