ערב סיום כהונתו כנשיא המדינה ייצא רובי ריבלין ביום שני לביקור ממלכתי ברומניה, כך נודע ל"מעריב". הביקור ייערך בחסות מכון היצוא המנוהל על ידי גדי אריאלי, כאשר בתפקיד היו"ר משמש ברוך אדיב. מכון היצוא נתמך על ידי האוצר, המספק את מרבית תקציבו, ובנוסף הוא גובה דמי חבר מהיצואנים.

אל הנשיא מתלווה משלחת בכירה של אנשי עסקים בתחומי הסייבר, ביטחון מולדת, רפואה דיגיטלית, חקלאות מים ועוד. מנהלים שהוצע להם להשתתף בביקור התלוננו על כך שעליהם לשלם דמי השתתפות של 2,000 שקל בנוסף להוצאות השוטפות - טיסה ואירוח בבית מלון - וחלק מהיצואנים אף הודיעו שעקב כך הם יאלצו שלא להשתתף.

ממכון היצוא נמסר בתגובה: "המכון נענה לבקשת בית הנשיא להצטרפות חברות ישראליות למשלחת עסקית לרומניה. כל הביקור הינו בהנחיה ובתיאום מלא עם משרד החוץ ומשרד הכלכלה והתעשייה. אל משלחת הנשיא תצטרף משלחת עסקית המונה בכירים במשק".

עוד נמסר כי "המדינה אינה מכסה את כל ההוצאות הכרוכות במשלחת עסקית, ולכן דמי ההשתתפות הינם לכיסוי חלק מהוצאות הלוגיסטיות הכרוכות בארגון הביקור: שכירת אולמות, הסעות וסיורים. מכון היצוא הינו עמותה ללא כוונות רווח ואינו גובה כספים למטרות רווח".

גדי אריאלי  (צילום: ראובן קסטרו)
גדי אריאלי (צילום: ראובן קסטרו)

בתשובה לשאלה מדוע הנשיא יוצא לביקור דווקא ערב סיום כהונתו והאם אין בכך טעם לפגם נמסר מבית הנשיא: "מדובר בביקור ממלכתי שנדחה בשל הקורונה בשנה, ובמהלכו עתיד הנשיא לנאום בפני שני בתי הנבחרים - מעמד ששמור למנהיגים בודדים בעולם".

"לביקורים ממלכתיים משמעות גדולה ביחסים דיפלומטיים בין מדינות, ולביקור הזה יש גם חשיבות מדינית וכלכלית. רומניה מהווה חוליה חשובה באיחוד האירופי והקשר איתה משמעותי לקידום סוגיות רלוונטיות לישראל מול האיחוד".

עוד נמסר כי במהלך הביקור "צפויות לעלות גם סוגיות נוספות בנוגע למזרח התיכון, כמו גם המצב מול חמאס וחשיבות ההתייחסות לארגון כגוף המבצע פשעי מלחמה, הנושא באחריות למצב ברצועה ולשחרור הבנים המוחזקים על ידו.

"במרכז הביקור יעמדו גם נושא זיכרון השואה, המאבק באנטישמיות הגואה במיוחד בעולם בימים אלה וסוגיית השבת רכוש. נשיא רומניה ביקר בארץ שלוש פעמים החל ממרץ 2016 והגיע אל פסגת המנהיגים בינואר 2020 לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ".