אורי יוניסי, סמנכ"ל משכנתאות וקשרי לקוחות בבנק לאומי, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM, על הנתונים שפורסמו אתמול על ידי בנק ישראל, שמראים כי שוק המשכנתאות הישראלי הגיע לסכום של 9.5 מיליארד שקלים בחודש מאי האחרון, נתון הגבוה ב־82 אחוזים ממאי בשנה שעברה: "זה שיא השיאים של כל הזמנים".

יוניסי אמר כי "גם אנו די מופתעים, אנו נמצאים בקצב שנתי של ביצועי משכנתאות בשוק למעלה ממאה מיליארד שקל, זה שיא השיאים של כל הזמנים. כשאנו מנתחים זאת אנו מבינים מיד את הסיבות". 

יוניסי המשיך ואמר כי "אנו נמצאים בעשור של עליית מחירים כתוצאה מעודף ביקוש ופחות בנייה, הגדלת ההיצע לא מספקת את הגידול הטבעי במשקי הבית, והתוצאה היא עודף ביקוש שהולך ומתרחב. כולנו יודעים מה קורה במצב כזה, המחירים לא יורדים ורק עולים".

עוד אמר יוניסי, כי "המעגל הראשון של הלווים הם אותם אלו שזכו בפרקט מחיר למשתכן החל מ-2016, והם כרגע נכנסים למעגל מבקשי המשכנתאות בבנקים, הפרויקטים מבשילים, יש עוד עשרות אלפי לקוחות כאלה שנמצאים בתהליך, אנו עוקבים אחריהם וזה החלק הראשון של הביקוש. החלק השני הוא אותם לווים שלא הספיקו להירשם לפרויקט מחיר למשתכן, וכשהם רואים שהמחירים בשוק עולים הם ממהרים ללכת לרכוש דירה וגם לקחת משכנתא.

יוניסי הוסיף כי "כשמחיר עולה והם לא סוגרים את העסקה הזו, יש סיכוי שהם יפגשו מחיר שהוא גבוה יותר בכ-5% כפי שראינו בשנה החולפת. המשכנתא הממוצעת היום נמצאת של מעל ל-800 אלף שקל, זו גם התקדמות ביחס לעבר. זה נכון שלכאורה הסיכון עולה".

יוניסי פירט מה לדעתו צריך לעשות: "לדעתי פשוט צריך לבנות, אני לא חושב שבעיה והסיכון נמצא באזור המשכנאות. בנק ישראל השכיל למתן את שוק המשכנתאות בתחילת העשור הקודם. רק בניה תפתור את הבעיה בשוק, ברגע שהוא יוצף בדירות, מספיק שהן ישווקו על הנייר, זה כבר יפתור חלק מהבעיה".

הוא הוסיף: "צריך לספק את הביקוש הטבעי שנאמד בכ-50 אלף משקי בית כל שנה ולהוסיף עוד כ-20 אלף דירות כדי לספק את הפער שנוצר. כתוצאה משינוי הרגולציה של שר האוצר לפני כשנה בעקבות משבר הקורונה, המשקיעים חזרו לשוק ובגדול, נתח המשכנתאות שהם לוקחים נכון להיום הוא 20%, הוא היה 13% וזה גם מתדלק את שוק המשכנתאות שמגיע למימדים עצומים".

"יש כאוס בשוק הנדל"ן, למדינה אין מדיניות ברורה"

בהמשך, שוחחה ענת דוידוב עם עמוס דבוש, מנכ"ל קרדן נדל"ן, על העלייה החדה בביקוש למשכנתאות‎: "רואים בחודשים האחרונים שלא לומר בשנה האחרונה גידול משמעותי בביקושים כמעט בכל האתרים בארץ גם בתקופת הקורונה. כשהיא החלה, היו חודשיים וחצי שלושה של הלם, אף אחד לא הבין מה קורה, אך כשהבינו שזה לא כמו שזה נראהה הרוכשים חזרו בגדול לשוק וגם מה שעשה שר האוצר לאחרונה הגביר את החזרה לשוק".

הוא הסביר: "קונים גם משקיעים וגם הרבה מאוד זוגות צעירים ומשפרי דיור, הרבה מאוד אנשים שבתקופת שר האוצר הקודם לא יכלו לקנות דירה חדשה כי כל הדירות היו של מחיר למשתכן, חזרו לשוק כי פתאום הם יכולים לקנות דירות חדשות וזה גם תדלק את הביקושים בלי שאנשים ישימו לב".

הוא הוסיף: "ככל שירכשו את הדירה בשלב מוקדם יותר, כך תנאי המימון של הרוכשים יהיו טובים יותר, אם קונים דירה בשלבים מאוחרים יותר של הבנייה, יידרש תשלום גבוה יותר".

דבוש סיכם כי "אנחנו רואים היום כאוס. המדינה רוצה להרוויח כמה שיותר כסף, ויש בעלי קרקעות פרטיים שגם הם רוצים להרוויח יותר כסף והם מתדלקים את הביקוש לקרקעות על ידי העלאת המחיר באופן משמעותי ובסוף הכל מתגלגל. אין שום מדיניות ברורה למדינה ואין תקציב, מה גם שאין תקציבי פיתוח. בסוף זה מעלה את המחירים כי קצב הגידול פה ידוע. לא עשו כמעט שום דבר, כשאתה דורך במקום אתה הולך אחורה. כשאתה לא יוזם, מתקצב ומתכנן, אתה הולך אחורה".