סגן היועץ המשפטי של הביטוח הלאומי, עורך הדין שלומי מור, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף?" ב-103FM והתייחס לסיום החל"ת. "מי שלא עובד בכלל לא יהיה זכאי, אם הוא מתחת לגיל 45", הבהיר, "ההסדר לא נותן לו מענה".

עוד שבוע ייגמר החל"ת - מספר האמצע הוא 45, מה קורה עם הצעירים יותר?
"כפי שאת יודעת ההסדר עקרונית חל על בני 45 ומעלה. החבר'ה שמתחת ל-45 קיבלו מענה בהסדר שפורסם אתמול על ידי משרד האוצר, אמנם אין לכולם הארכה אוטומטית, אבל בניגוד לכללים הרגילים לפיהם אתה צריך לעבוד שנה כדי לקבל דמי אבטלה, הצעירים יקבלו את דמי האבטלה אם הספיקו לעבוד ולו שישה חודשים, שזו הטבה. מנכ"ל הביטוח לאומי דיבר על זה שצריך להאריך לכולם מגיל 28, לצערנו זה לא מה שקרה, אבל לכל הפחות בהסדר שפורסם אתמול הם יקבלו את האפשרות לקבל דמי אבטלה".

מי שעבד בתקופה האחרונה, חזר מחל"ת ימשיך לקבל לעוד חצי שנה פיצוי?
"הוא ימשיך, הוא יהיה זכאי לדמי אבטלה אם במהלך תקופת הקורונה הוא עבד 6 חודשים, במהלך השנה וחצי האחרונות. זה ההסדר שמתגבש כרגע".

ומי שלא עבד בכלל?
"מי שלא עבד בכלל לא יהיה זכאי, אם הוא מתחת לגיל 45, כמובן שיוכל לבדוק את הזכאות שלו להבטחת הכנסה, אבל ההסדר כרגע לא נותן לו מענה".

45 + מה משתנה? מה יהיה גובה התשלום?
"לגבי גובה התשלום, ימשיך להיות כפי שהיה בחודש יוני ובחודש מאי זאת אומרת לפני הראשון ליולי. לגבי משך התשלום, אם הייתי צריך לפשט הייתי אומר 87 ימי זכאות נוספים – 3 חודשי אבטלה נוספים שזה מבוסס על כמה זכאות הייתה לך בתקופת הקורונה, לכמה ימים היית זכאי לדמי אבטלה בתקופת הקורונה ומחצית מהתקופה הזאת תוארך לך ותוכל להמשיך לנצל אותה עד לסוף השנה".

אז כמה יקבלו בסוף? את הסכום המלא שקיבלו קודם?
"אתה תקבל מה שקיבלת בחודש יוני, 90 אחוז מדמי האבטלה המלאים, בעצם זה אומר לבחור בן 45 שהזכאות לא תפחת ממה שקיבל ביוני ותימשך ככל הנראה, לבן האדם הרגיל שנכנס עם דמי אבטלה מלאים לתקופת הקורונה, בערך 3 חודשים נוספים".

בתקווה שיש עבודות בשוק ואנשים יחזרו לעבודה. אם חוזרים, אפשר לעשות הכשרה מקצועית? גם כאן אתה משולם? מקבלים בכ"ז דמי אבטלה?
"עד סוף השנה, דצמבר 21 אתה תמשיך להיות זכאי לדמי אבטלה מלאים בלי הפחתה. בעבר הייתה הפחתה אבל עד סוף השנה לא תהיה ההפחתה והזכאות אם אתה בהכשרה מלאה יהיו מלאים".

יש תמריץ להוציא אנשים להכשרה באמצעות קבלת דמי האבטלה.
"בהחלט ובמודע".

כל עוד נמשך קורס ההכשרה?
"כל עוד נמשך הקורס ויש זכאות".

אם סיימת את ההכשרה ולא נמצאת מתאים לעבודה? מה יהיה אח"כ?
"תלוי בזכאות שלך, כל אחד לגופו. בהכשרה המקצועית לא יפחיתו את דמי האבטלה, זו הנקודה החשובה".

יש סעיף אחד במתן הקצבאות וזה כפל גמלאות. איך עושים את החישוב?
""זו נקודה מאוד חשובה, אנחנו רצינו לוודא שמי שמקבל דמי אבטלה יוכל להמשיך לקבל את הקצבאות האחרות שלו, חד הורית שמקבלת הבטחת הכנסה תוכל במקביל לקבל דמי אבטלה, אישה שיצאה לגמלאות וזכאית לקצבת זקנה תוכל להמשיך לקבל במקביל גם את דמי האבטלה. זה ההסדר שנקבע ופורסם אתמול, זה הסדר שיעמוד בתוקף עד דצמבר השנה כך שאותה אישה חד הורית תקבל הבטחת הכנסה וקצת אבטלה. אנחנו נתחשב בקצבת האבטלה באופן מסוים אבל לא נשלול קצבה אחת בגלל השנייה".

אח"כ יעשו חישוב מחדש? אחרי דצמבר?
"הביטוח הלאומי היה רוצה שזה הסדר שיימשך כהסדר קבע אבל יש אילוצים כאלו ואחרים. אנחנו נגיע בתקווה לשבוע הבא לאחת מוועדות הכנסת ואנחנו מקווים שניתן יהיה לשפר את ההסדר. מבחינתנו עדיף שיהיה הסדר קבע".

יש את גילאי 67 פלוס שהיו הרבה מאוד בעיות איתם בתקופת הקורונה והיה עבורם הסדר מיוחד.
"בתקופת הקורונה בני 67 קיבלו מענק הסתגלות שסייע להם אם הם הפסיקו את עבודתם כיוון שלא זכאים לדמי אבטלה. כרגע בהסדר שפורסם אתמול החבר'ה האלה לא נמצאים. אנחנו לא רק מקווים אלא גם נעלה את הנושא הזה ונעמוד על כך בכנסת כשהנושא יעלה שגם האוכלוסייה הזאת תקבל מענה כפי שקיבלה בתקופת הקורונה".

דורש חקיקה מחודשת?
"בהחלט".

אז הגענו לסיפור של הכנסת כי כל העסק מסתיים בעוד שישה וחצי ימים. 
"השלב הראשון הוא שביום ראשון הקרוב ממשלת ישראל אמורה לדון ולאשר את הנושא, זה נושא שהיה אמור להיות נדון בוועדת העבודה הרווחה יכול להיות שיהיה בוועדת כספים. זה פחות משנה".

ניתן להעביר את זה מרווחה לוועדת כספים?
"הכנסת בגלל הסיטואציה בה לא כל הוועדות הוקמו, יש ועדה שקובעת באיזה ועדה ידונו הנושאים, הנושא ימצא ועדה והיא תידון בו להערכתי בשבוע הבא. לא זה הקושי. הכנסת הרי כוננה, אין קושי לקדם את זה בכנסת".

מעריך שזה יעבור? איך הביטוח הלאומי מתמודד עם מסת התשלומים?
"זה באמת נקודה חשובה, כיוון שצריך להבין שהדברים האלה לא נעשים בלחיצת כפור, אלה הסדרים מורכבים. מבחינת הביטוח הלאומי יעשה כל מאמץ במהלך חודש יולי ליישם את כל מה שיוחלט עליו בכנסת כדי שבאוגוסט כשנתחיל לשלם את התשלומים האלה נוכל לעשות את זה ולא תעוכב שום זכות של איש".

יש פער בין 30 ביוני לבין אוגוסט שאתה אומר אני מקווה שנתחיל לשלם. יש מצב שבחודשיים לא יקבלו דמי אבטלה בכלל?
"לא, לא. בחודש יולי משולמים דמי האבטלה של חודש יוני, בחודש יולי לא תהיה בעיה, בחודש אוגוסט צריך לשלם בגין חודש יולי ועד אז לאור כל ההתפתחויות שיהיו בכנסת כולם ימשיכו להתעדכן באתר הביטוח הלאומי, אנחנו מעדכנים בשוטף".