נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר הציע במהלך ישיבת ועדת הכספים אתמול להחליף את הפטור ממע״מ על רכישות באינטרנט בהיקף של עד 75 דולר - בפטור ממע״מ על חשמל. תומר התייחס לפרסום ב"מעריב" על כוונת שר האוצר לבטל את הפטור.

הוא הוסיף: "מדובר בצעד חברתי שישפיע על אוכלוסיות רחבות בהרבה. האתגר המרכזי הוא החזרת המשק כולו לצמיחה ויצירת מקומות עבודה איכותיים. ענפי התעשייה, ההייטק והחקלאות הם מחוללי הצמיחה המרכזיים שיובילו את המשק לצמיחה ולשיקום התעסוקה".

מנגד, נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין הגיב בחיוב על כוונת שר האוצר לבטל את הפטור ממע"מ, ואמר כי "ביטול הפטור משמעותו ביטול האפליה מול עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים הנאבקים על קיומם. צעד זה יחזק את הצמיחה, יתרום ליצירת מקומות עבודה ויהפוך את מערכת המס לשוויונית יותר".

כפי שפורסם אתמול, האיחוד האירופי החליט על צעד דומה וקבע כי ביום חמישי יבוטל הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות. הפטור ממע"מ עמד עד כה על משלוחים בגובה של 22 יורו. באיחוד הסבירו את הביטול של הפטור בהפסדים שנגרמו לכלכלות האיחוד כתוצאה מאי־גביית המע"מ.

נימוק נוסף שניתן היה חוסר השוויון ואפליית העסקים המקומיים לעומת עסקים שאינם באיחוד, הפטורים מתשלום מע"מ. באיחוד האירופי קבעו מודל גבייה שלפיו הספק הוא האחראי לתשלום המע"מ באמצעות ישות משפטית באירופה.

על פי נתוני 2020, היקף הצריכה הפרטית עמד בשנת 2019 על 762 מיליארד שקל, ובשנת 2020 על 690 מיליארד שקל. חלק מכוח הקנייה הזה יכול לזרום למגזר העסקי בישראל ולא לספקים זרים בחו"ל.

באיגוד לשכות המסחר מעריכים כי אובדן ההכנסות ממיסים בגין הפטור ממע"מ על קניות מקוונות נאמד ב־1.7 מיליארד שקל בשנת 2018 וצפוי להגיע בשנת 2022 לכ־3 מיליארד שקל.

מלשכת שר האוצר נמסר: "בימים אלה מתקיימים דיונים באוצר לגבי חוק ההסדרים, התקציב והתוכניות הכלכליות. לאחר סיום הדיונים וקבלת ההחלטות ניתן יהיה לתת מענה לכלל הסוגיות שעומדות על הפרק".

בכירים באוצר אישרו כי ביטול הפטור ממע"מ על קניות מקוונות עומד על סדר היום, אבל עדין לא התקבלה החלטה סופית.