מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור שוחח עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM, והתייחס למחקר החדש שפורסם, לפיו לאנשים המבוגרים קשה יותר לחזור למעגל העבודה לאחר ששהו בחל"ת זמן ממושך. עוד הוא ציין כי "מי שנשאר מאחור הם החלשים והלא משכילים, הזמן הקרוב הוא קריטי לראות איך משקיעים בשיפור המיומנות שלהם".

"מאשש את מה שהצבענו עליו ודיברנו עליו במשך השנה. השכירים המבוגרים יותר ששהו פרקי זמן ממושכים מחוץ למעגל העבודה יותר קשה להם לחזור. וזה ככלל, לא רק אצל השכירים המבוגרים יותר, אלא גם באוכלוסייה הערבית", אמר גראור. לדבריו, כחלק מהתיקון שצריך להתבצע בהחזרת החברה הערבית למעגל התעסוקה, חלק מרכזי הוא במיגור הפשיעה במגזר, לצד השקעת כספים. "זה לא מספיק, וצריך לעשות הרבה יותר, אך ככל שיהיו יותר משאבים נעשה יותר".

רמי גראור, מנכ''ל שירות התעסוקה (צילום: שלומי אמסלם)
רמי גראור, מנכ''ל שירות התעסוקה (צילום: שלומי אמסלם)

עוד הוא הסביר כי בחודשים האחרונים נוצר עומס גדול על לשכות התעסוקה במדינה. גראור התנצל בפני מי שנאלץ להמתין זמן ממושך בעקבות העומס והוסיף כי "אנשים רצו לחזור לעבודה, הם ראו את סיום תשלומי החל"ת והחליטו לחזור לעבודה".

מנכ"ל שירות התעסוקה פירט וציין כי כרגע ישנם בישראל כ-390 אלף בני אדם מובטלים, וגם אם יאושר מודל התשלומים החדש שהציעה הממשלה, עדיין ישארו כ-250 אלף מובטלים מחוץ למעגל מקבלי דמי האבטלה. 

הוא אף הרחיב ואמר: "יש 130 אלף משרות פנויות, בחלק יש התאמה לאותם דורשי עבודה שנשארו ללא עבודה, וחלק כמובן שלא. גם אם תיאורטית גם אם כל אותן 130 אלף משרות יאוישו על ידי אותם 250 אלף, עדיין יש קבוצה לא מבוטלת של אנשים שלא ייכנסו למעגל העבודה ונצטרך לראות איך עוזרים להם. יש כיוונים נוספים לעודד צמיחה של משרות. משק שחוזר חזרה לצמיחה גם מייצר הרבה מאוד מקומות עבודה. אני מאמין שלאט-לאט אנחנו נשבץ ונקשור את אותם דורשי עבודה למעסיקים חדשים".

גראור סיפר כי "הזמן הקרוב הוא קריטי להמשך. נראה איך משקיעים בשיפור המיומנות של מי שיישארו מאחור, שהם דווקא היותר חלשים, לא המשכילים. המשכילים ובעלי המיומנות מוצאים עבודה מהר יותר ונפגעו, גם כך, פחות. את בעלי הכישורים הנמוכים יותר לא מספיק רק לחבר למקומות העבודה".