יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', התייחס בראיון לענת דוידוב בתכנית "איפה הכסף?" ברדיו 103FM לתכנית החל"ת החדשה של משרד האוצר וליוזמת שר האוצר אביגדור ליברמן להעלות את השכר לחיילים בשירות סדיר, שעלול לבוא על חשבון תקציבים לציבור החרדי. 

"אני מאוד בעד להעלות את שכר החיילים". אמר סמוטריץ'. עם זאת, אמר כי "לא אפגע במטה לחמו של אחד כדי לתת לאחר. אני חושב שיש דברים אחרים שאפשר להתייעל בהם בישראל, אפשר וצריך לייעל את השירות הציבורי, אפשר לחסוך בהמון הוצאות אחרות, לא צריך לפגוע באוכלוסייה חלשה אחת כדי לעזור לאחרת". 

בנוגע לתוכנית החל"ת החדשה, אמר סמוטריץ' כי "אני מוכרח לומר מילה טובה ליו"ר ועדת הכספים, ובכלל לקואליציה בגיבוי של שר האוצר. היה שיח אמיתי, יש עוד ויכוח על פרטים, אחוזים ותקופות ואני מקווה שנגיע להסכמות ולפתור. השאיפה שלנו היא לפתור את זה בשעתיים- שלוש הקרובות. אפשר להגיע להבנות ולעשות דברים טובים לאזרחי מדינת ישראל, גם קואליציה וגם אופוזיציה".

סמוטריץ' המשיך והסביר על הפשרה המסתמנת בין הקואליציה לאופוזיציה: "אנחנו נאריך לבני 67 ומעלה בשלושה חודשים, כמו החוק שהממשלה הציעה בקריאה ראשונה לבני 45 ומעלה, עם איזשהו מדרג שנועד לעודד אנשים לנסות להשתלב בשוק התעסוקה. נתנו פתרון לנשים הרות ולנשים שיצאו לחופשת לידה. 

סמוטריץ' הוסיף כי "לשם שינוי, בקואליציה יש ניסיון אמיתי להגיע להסכמות. אנחנו יושבים על זה כבר שש-שבע שעות ואני מאוד מקווה שבסוף היום תהיה בשורה של חוק שיעבור מהר בהסכמת הקואליציה והאופוזיציה ושיהיו בו כמה בשורות טובות".

סמוטריץ' פירט על עלות הפשרה: "עלות החוק כפי שהממשלה הביאה אותו, תהיה מיליארד וחצי שקלים. כרגע פרצנו בעוד בין 200-300 מיליון ומנסים לעלות עוד קצת. יכול להיות שנשנה קצת את הקריטריונים בתוכו אז ננסה לארגן את הדברים טיפה אחרת, כי יש גבול לכמה האוצר יהיה מוכן לפרוץ את מסגרת התקציב. הסכום הזה הוצע על ידי הממשלה לבני 45-67 בלי גילאי 67, אם נוסיף אותם זה יצא עוד 200 מיליון שקלים". 

עוד אמר סמוטריץ' כי "בשורה גדולה נוספת היא פתרון לסוגייה של אנשים עם מוגבלות, שתמיד קשה להם להשתלב בשוק התעסוקה, ובוודאי כשהשוק במשבר ורק מתחיל את ההתאוששות – יהיה סיוע דרך המעסיקים ל-10 חודשים כדי לקלוט עובדים עם מוגבלויות". 

סמוטריץ' המשיך ואמר כי "סוגיה נוספת זה החל"ת הגמיש, שהיה אמור להיות רק למי שישתלב בשוק התעסוקה עד מחר, וסיכמנו על עוד חודש קדימה. אמרנו למשרד האוצר שכדי לעודד אנשים לחזור לשוק, אם הם מפסיקים להם את החל"ת, שיתנו להם יכולת להיכנס במשרות חלקיות ושהחל"ת ישלים להם הכנסה". 

בהמשך אמר סמוטריץ' כי הוא "מסייג את הדברים" וכי "עד שלא הצבענו וזה עבר, ואנחנו מבקשים גם התחייבויות כתובות. חייב להיות ברור שלצד הרצון לעודד אנשים להשתלב בשוק התעסוקה אי אפשר באבחת חרב חדה וחסרת הבחנה בין אוכלוסיות כאלה ואחרות להגיד שחותכים לכולם".

סמוטריץ' נשאל האם יצביע בעד התקציב וענה בשלילה: "ממש לא, אני עוד לא יודע מה יש בתקציב הזה. אנחנו משתדלים להיות אופוזיציה עניינית וכשיש דברים טובים אנחנו עוזרים להם לעבור וכשיש דברים רעים אנחנו משתדלים לתקן ולשפר. אני יכול גם להרים יד נגד סמלית בלי להפריע ולתקוע, יש לנו הרבה כלים פוליטיים. לא באנו לעשות פוליטיקה על גב אזרחי מדינת ישראל".

שר התחבורה לשעבר דיבר על ביטול מס ההורים עם המכשיר שמתריע על שכחת ילד ברכב: "זאת תופעה שצריך לטפל בה, עם זאת, השיטה ששרת התחבורה הקודמת החליטה לטפל בה היא לא נכונה ויקרה, מטילה מס יקר וגורף על ההורים. כשמטילים רגולציה על הציבור צריכים לבדוק מבחני עלות-תועלת". 

סמוטריץ' התייחס לשרה החדשה מרב מיכאלי: " אני רוצה לתת בשורה ומילה טובה לשרה מיכאלי – אני פניתי אליה לפני יומיים במכתב ביקשתי ממנה לבחון מחדש את התקנות, אני חושב שנכון לבטל אותן. כשאני הייתי שר התחבורה הגעתי להסכמות עם אגף התקציבים על שיטת תמרוץ אחרת של החזר כספי. לא להטיל סתם מס כספי של מאות או אלפי שקלים על כל משפחה עם ילדים בישראל". 

עוד אמר סמוטריץ' כי "כששוחחתי עם השרה במליאה היא אמרה שהיא מתכננת לדחות את כניסת התקנות לתוקף כדי ללמוד את הנושא. גם פה אני מעריך את העובדה שהיא בוחנת את הדברים בשיקול דעת ובשכל ישר ומבינה שצריך לדחות את כניסת התקנות לתוקף. אני מכיר את עמדת אנשי המקצוע במשרדי התחבורה, האוצר וראש הממשלה – כולם מתנגדים לתקנות כפי שהן ולהערכתי כשהשרה תלמד את הנושא לעומק היא תקבל החלטה נכונה". 

סמוטריץ' התייחס לפשרה עם תושבי המאחז הבתי חוקי אביתר: "נכון לאתמול, ואחרי הרבה התלבטויות ודיונים, הייתה הצבעה אצל המשפחות והחליטו לקבל מתווה של פשרה בדרך להסדרת היישוב. אבל אחת מנקודות הליבה של ההסכם היא ששומרים על נוכחות אזרחית רציפה לאורך כל התקופה, כלומר, אין מצב שהאזרחים מתפנים לחלוטין".

עוד אמר סמוטריץ' כי "מקימים ישיבה באופן מידי והיא נמצאת שם עד שיסתיימו תהליכי ההסדרה ואז גם היישוב כולו יוכל לחזור. נכון לשעת לילה מאוחרת, כרגע הממשלה חזרה בה מהנכונות הזאת ומבקשת שההסכם לא יכלול אלמנט כזה. אני חושב שזה היה הסכם טוב, שגם מנע פינוי ויצר הסכמות וגם בסופו של דבר היה מביא להסדרת הישוב. זה מעשה ערכי, ציוני והתיישבותי וביטחוני, מי שמכיר את הצומת האסטרטגית שהישוב הזה יושב עליה".

סמוטריץ' המשיך ואמר כי "העובדה שכנראה גם מערכת הביטחון מבינה את החשיבות האסטרטגית של המקום ולכן מאוד רוצה להגיע להבנות. כרגע יש שיח בין הממשלה לתושבי המקום, והם יצטרכו לקבל החלטה. הממשלה חזרה בה מהאלמנט של שימור נוכחות אזרחית מתמדת והמתיישבים יצטרכו לראות מה הם עושים במסגרת המשא ומתן".