ממשלת ישראל אישרה את הצעת בנק ישראל להנפקת מהדורה מיוחדת של מטבע הוקרה בערך של חמש ש"ח ויוקדש לצוותי הרפואה בישראל על תרומתם ומאבקם למען חייהם ובריאותם של אזרחי המדינה במהלך מגפת הקורונה. מטבעות דומים הונפקו גם במדינות שונות בעולם ובהן איטליה, צרפת, ומצרים.

עיצוב צד הנושא של המטבע, נבחר במסגרת תחרות עיצוב בהשתתפות 15 מעצבים גרפיים מישראל. בבחירת העיצוב הסופי, אימץ נגיד הבנק פרופסור אמיר ירון את המלצותיה של הוועדה הציבורית לתכנון שטרי כסף, מעות ומטבעות זיכרון בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל.

הנגיד, בחר את העיצוב הזוכה מתוך שלוש הצעות העיצוב שנבחרו על ידי הוועדה כאמור ובהתאם לחוק בנק ישראל, פרטי המטבעה ועיצובה  אושרו על ידי המועצה המנהלית של בנק ישראל, בראשות פרופ' שוקי שמר, וכעת אושרו גם על ידי הממשלה. המטבע יונפק כמהדורה מיוחדת של בערך 5 ש"ח למחזור המטבע, באמצעות עדכון עיצוב צד הנושא והקדשתו לצוותים הרפואיים כאמור.

המטבע החדש (צילום: דוברות בנק ישראל)
המטבע החדש (צילום: דוברות בנק ישראל)


בנק ישראל מתכוון להנפיק כמה מיליוני מטבעות מהמהדורה המיוחדת ואלו צפויים להיות מופצים לשימוש הציבור באמצעות התאגידים הבנקאיים ודואר ישראל, עד סוף שנת 2021.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "המטבע המיוחד מבטא את הכרת התודה של אזרחי ישראל לצוותי הרפואה בישראל. הם עומדים בחזית המאבק בקורונה ועושים עבודת קודש מרגע תחילת המשבר. החל מהרופאים והאחיות, דרך צוותי קופות החולים ועד לאנשי משרד הבריאות - כולם פעלו יחד מסביב לשעון כדי להגן על בריאותם של אזרחי ישראל. 

"אני מברך את בנק ישראל על היוזמה הברוכה להנציח את פועלם על גבי מטבע חדש. בשם ממשלת ישראל ואזרחי ישראל, אני מבקש להביע את הערכתנו ותודתנו לצוותים. נמשיך להיאבק בנגיף הקורונה ובעזרת ה׳- ביחד ננצח", הוסיף. 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון אמר: "בנק ישראל גאה להנציח על גבי מטבע רשמי של מדינת ישראל את הכרת התודה לאנשי מערך הרפואה בישראל, על מאבקם הבלתי מתפשר על חייהם ובריאותם של אזרחי המדינה. בראיה בינלאומית, אין ספק כי התמודדותה המוצלחת של מערכת הבריאות בישראל עם נגיף הקורונה, ובכלל זה מבצע חיסון האוכלוסייה, היא אחד הנדבכים המרכזיים אשר סייעו למשק הישראלי לצלוח גם את השפעותיו הכלכליות של המשבר הבריאותי ולחזור למסלול של התאוששות מואצת של הכלכלה הישראלית".