הוועדה המוניטרית בבנק ישראל בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון צפויה להודיע היום (שני) על החלטתה להשאיר את הריבית ללא שינוי. בהחלטת הוועדה, שתפורסם היום בשעה 16:00, יימסר כי הריבית תעמוד על 0.1% לשנה, בדומה להחלטה שהתקבלה ב־31 במאי.

הודעת הריבית של בנק ישראל היא הראשונה המתקבלת תחת ממשלת השינוי החדשה. במקביל להודעת הריבית תציג היום מחלקת המחקר תחזית מקרו כלכלית מעודכנת ואופטימית. בגלל החשש מנגיף הקורונה האירוע יתקיים בזום.

התחזית הכלכלית תכלול נתונים על התאוששות המשק בזכות הגידול בצריכה הפרטית והמשך יצוא ענף ההייטק. בנוסף, יימסרו נתונים על הירידה ברמת האבטלה הרחבה וסיום תוכנית החל"ת. כמו כן, יימסרו נתונים על המשך עליות המחירים בשוק הדיור, בעיקר כתוצאה מהיעדר היצע דיור מספיק.

אנליסטים חלוקים עדיין בשאלה האם בבנק ישראל ימשיכו להפעיל מדיניות מוניטרית מרחיבה, או שמא זו תיעצר בגלל היציאה מהמשבר. מרבית הפרשנים העריכו בסקירות שפורסמו אתמול שריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי לא רק היום, אלא לפחות עד סוף 2021.

ביחס להמשך תוכנית רכישת איגרות החוב הממשלתיות, המגיעה לסיומה בסוף השנה, קיימת מחלוקת. הכלכלן הראשי של מיטב דש אלכס זבז'ינסקי סבור שהנגיד יודיע השבוע על הארכת תוכנית הרכישות על רקע העובדה שהמשק עדיין לא חזר למלוא אתנו.

לעומתו, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון סבורים שהתמתנות בצריכה הפרטית בישראל צפויה גם למתן את לחצי האינפלציה, ושהנגיד יאותת היום שהתוכנית לרכישות איגרות החוב לא תחודש עם סיומה.

לכלכלני בנק לאומי אין דעה חד־משמעית. הם כותבים שהמדד המשולב והרכישות בכרטיסי אשראי מלמדים על התייצבות. למרות זאת, בנק ישראל ימשיך את ההרחבה המוניטרית ללא שינוי בריבית, למרות העלייה בסביבת האינפלציה, הממשיכה להיתפס כזמנית.

הם מוסיפים כי "ייתכן שבנק ישראל ייתן הבהרות לגבי סיום תוכנית רכישות איגרות החוב הממשלתיות, הצפויה להסתיים לקראת סוף השנה".