"חוק שכר הבכירים מוטעה, בטח כשהוא מפלה לרעה את המגזר הפיננסי ומגיע גם לדרגי הביניים הניהוליים. בטווח הקצר אנחנו יודעים לשמר ולגייס עובדים, כי מדובר במשרה נחשקת בבנקאות. אבל לאורך זמן הבעיה תלך ותגדל, במיוחד במקצועות הטכנולוגיים". כך אמר אתמול מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן בכנס רואי החשבון באילת.

בהתייחסות לסוגיית הצמצום בשכרם של יושבי הראש בבנקים הוא הוסיף: "קיימים יתרונות לבנקים המנוהלים ללא גרעין שליטה, כי האחריות לדירקטוריון ולעומד בראשו גדולה הרבה יותר בהשוואה לחברות עם בעל בית. כשיש אחריות צריך גם סמכות ותגמול בהתאם".

חנן פרידמן (צילום: כפיר סיון)
חנן פרידמן (צילום: כפיר סיון)

פרידמן סבור ששכר הדירקטורים בבנק צריך להיות גבוה יותר ומבוסס על תגמול הוני כמו אופציות, כך שהרצון שלהם להצליח יהיה גבוה יותר".
מנכ"ל לאומי אומר ששוק הדיור נמצא בקשיים שעלולים ליצור בעיה חברתית. הוא מעריך שהמחירים יעלו השנה ב־10%, אבל לדעתו אין פתרונות קסם לבעיה.

עוד אמר פרידמן: "לא ניתן להמשיך במצב הנוכחי עם עליות דרמטיות, ולכן בטווח הקצר יש לאמץ מודל שכבר הופעל בלונדון: הפיכת מבני משרדים לבנייני מגורים בהליך קצר ביותר. כל האישורים יתקבלו תוך חודש והפרויקט יסתיים תוך 18 חודשים. הפתרון יעיל במיוחד בתל אביב והמרכז בהליך שיזכיר התחדשות עירונית. יהיו מספיק יזמים שיבחרו במסלול זה, ובתוך שנתיים יהיו הרבה יותר יחידות דיור שיסייעו בפתרון המשבר".

מנכ"ל בנק לאומי טוען כי התחרות בבנקים גבוהה, ואילו רמת המחירים והריבית בישראל נמוכות בהשוואה לארה"ב ולאירופה. להערכתו, הבנקאות הפתוחה וכניסת שחקנים נוספים לשוק יגבירו את התחרות. "הגופים החוץ־בנקאיים מתחרים איתנו במקומות עם סיכון גבוה, ששם ממילא אנחנו לא מתלהבים להיות", אמר.