המפקח על הבנקים יאיר אבידן פרסם אתמול טיוטת הוראות שמטרתן חיזוק מעמד הדירקטוריון בבנק ועצמאותו, והגברת האפקטיביות של עבודתו. אלא שכותרת ההוראות נועדה להסוות מהלך שמשמעותו צמצום סמכותו של יו"ר בבנק ללא גרעין שליטה. לפי הודעת המפקח, ההוראות נועדו לחזק את מעמדו של יו"ר הדירקטוריון ולהבדיל אותו מהנהלת הבנק, באמצעות תיחום תפקידיו ומתן אפשרות לתגמלו, גם כאשר מדובר בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה.

עד היום היה מוגבל שכרו של יו"ר הדירקטוריון בבנק ללא גרעין שליטה לשכר ששולם לדירקטורים חיצוניים למרות עומס תפקידו. על פי המנגנון המוצע, ייקבע התגמול בהתחשב בתשומות הנוספות שנדרשות לביצוע תפקידיו. תקרת מגבלת השכר תמשיך לעמוד על 2.5 מיליון שקל לשנה. התאמת שכר היו"ר לדירקטורים החיצוניים עלולה לפגוע בתנאי העסקתם של היו"רים בדיסקונט, לאומי והפועלים. הגדרת תפקידיו וסמכויותיו של יו"ר הדירקטוריון נועדה למנוע עירוב בין תפקידיו ואופן ביצועם לבין תפקידי ההנהלה.

אבידן אמר: "ההוראות מחזקות ומעצימות את מעמד הדירקטוריון כולו, לרבות העומד בראשו. הן חשובות במיוחד להבהרה ומניעת טשטוש זהויות ופעילויות בין תפקידי ההנהלה לבין תפקידי הדירקטוריון בבנקים".