במשך מספר שבועות נערכו ניסיונות למכור את השליטה בחברה, ובמסגרת זו הגישו לאומי פרטנרס ושיכון ובינוי הצעות רכישה. אלא שדירקטוריון חברת פז בראשות הראל לוקר שינה כיוון, וקיבל את המלצת המנכ"ל ניר שטרן להשתלט על רשת המרכולים פרשמרקט.

מדובר במהלך מפתיע, שנוגד לחלוטין את ליבת העסקים של פז, שהתמקדה עד היום בתחומי האנרגיה. נזכיר כי פז כבר השתלטה על חברת הקמעונאות סופר יודה ב־170 מיליון שקל, והיא עצמה בעלת השליטה בחברת הקמעונאות YELLOW.

איך תממן פז את הרכישה? ובכן, מרבית התמורה (80%) תשולם במזומן, ו־20% בהחלפת מניות. מבחינת שלומי ויוסי אמיר, שהחזיקו ב־64.8% ממניות החברה, מדובר בעסקה מצוינת. ספק אם אותו הדבר ניתן לומר לגבי פז, הנסחרת ללא גרעין שליטה וללא בעל בית.

בעקבות כך יימחקו מניות החברה מהרישום בבורסה. העסקה נעשתה בפרמיה של כ־17% על מחיר מניות פרשמרקט בבורסה, שמתחילת השנה המריאו בעשרות אחוזים. מדובר בשווי מנופח, שכן לא ברור לאן עוד יכולות להמריא מניות רשת סופרמרקטים בישראל.

הרווח המייצג של פרשמרקט עומד על כ־100 מיליון שקל לשנה, כך שהעסקה משקפת מכפיל רווח מוגזם של 20. בפז מתרצים את העסקה בהחלטה על כניסה אגרסיבית לתחום הקמעונאות, כהערכות לאפשרות שתחום מכירת הבנזין ייעלם מהעולם ב־2030 עם השתלטות המכוניות החשמליות.

עסקה בסדר גודל כזה, הכוללת הקצאת מניות פרטית, כפופה ככל הנראה לאישור האסיפה הכללית של בעלי המניות. אם אכן תתכנס אסיפה כזאת, מעניין יהיה לעקוב ולבדוק אם המשקיעים המוסדיים ייתנו את אישורם לעסקה.