"בניתוח נתוני 2016־2020 נרשמו עדויות להגברת התחרות בעוצמה מתונה בשוק האשראי הקמעונאי, ובעיקר באשראי הצרכני" - כך עולה מנתוני הוועדה המשותפת של משרד האוצר ובנק ישראל להגדלת התחרות הבנקאית.

לפי נתוני הדוח, באשראי לעסקים קטנים וזעירים לא נרשם שינוי משמעותי במאזן בין האשראי הבנקאי לאשראי החוץ־בנקאי, והבנקים מהווים את מקור האשראי הכמעט בלעדי לעסקים קטנים וזעירים.עם זאת, חלה ירידה בריכוזיות האשראי, המשתקפת בירידה במשקל האשראי הבנקאי ובעליית משקל האשראי החוץ־בנקאי. גם נתחי השוק של הבנקים הגדולים ירדו ונרשמה עלייה בנתח של הבנקים הבינוניים.

ההתקדמות כוללת בראש ובראשונה את עלייתו ההדרגתית לאוויר של הבנק הדיגיטלי תוך שימוש בלשכת שירותי המחשוב, וכן מתן אפשרות לביצוע פעולות נוספות אונליין. לפי נתוני הדוח נרשמה עלייה קלה במספר הלקוחות שנוטלים הלוואה צרכנית מספק אשראי (בנקאי או חוץ־בנקאי) שבו לא מתנהל חשבון הבנק שלהם.

הדוח מצביע על האטה בהתקדמות בהסרת חסמים לתחרות מאז הדוח האחרון ממרץ 2020, זאת כתוצאה מפרוץ הקורונה ומאי־הוודאות הפוליטית ששררה בתקופה זו. הסרת החסמים מהווה תנאי הכרחי להגברת התחרות.

התקווה היא שחוק הבנקאות הפתוחה, המקודם בחוק ההסדרים, יביא לגידול בתחרות. התקופה הנסקרת בדוח הנוכחי כוללת את תקופת הקורונה, אך עיקר הדגש בדוח הוא בניתוח השינויים בשוק עד להתפשטות הנגיף.