אחרי חצי שנה של גאות בשווקים, שהניבה לקרנות ההשתלמות תשואה מצטברת ממוצעת של כ־8.11% לתקופה זו, נראה כי חלק מהקרנות מתחילות לחוות את ראשית השפל.

זאת לאור המגמה המעורבת של ביצועי קרנות ההשתלמות שנבדקו בידי "וואלה! כסף" ו"מעריב עסקים" בחודש יולי: ארבע מהן סיימו את החודש עם תשואה שלילית, ושתיים אחרות עם תשואה אפסית כמעט.

התשואה הממוצעת של כלל הקרנות שבדקנו בחודש החולף עמדה על כ־0.17% בלבד, וזאת בעיקר על רקע מגמה מעורבת במדדי המניות בבורסות העולם, לצד התפשטות גל הקורונה הרביעי בישראל.

מי שבכל זאת צלחה את חודש יולי בתשואה חיובית, שגם הייתה הגבוהה ביותר מבין כלל קרנות ההשתלמות שנבדקו, היא קרן ההשתלמות של מגדל, שהשיגה תשואה של 0.56% לתקופה, והעלתה את התשואה המצטברת שלה מתחילת השנה ל־8.55%.

מגדל נהנתה, בין היתר, מהמשך העליות שחוו מניות החברות הגדולות בארה"ב ומאי־חשיפתה למניות הטכנולוגיה בסין. גיא פישר, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח: "באופן יחסי לאחרים אנחנו נמצאים יותר במניות הגדולות, בין היתר בתחום ההייטק בארה"ב ובנדל"ן מניב בשוק הישראלי.

אנחנו לא חשופים למניות טכנולוגיה בסין זה מספר חודשים - מה שסייע להשגת התשואה בחודש יולי - אך כן חשופים לסין במניות ליבה שונות. גם היציאה שלנו ממניות הדלקים הפוסיליים (דלקים מאובנים דוגמת פחם, נפט וגז טבעי), שסבלו מחודש לא טוב ביולי, תרמה לנו.

זן הדלתא של הקורונה עורר חששות והוביל את השוק לתגובות לא טובות בחלק מהסקטורים וזה מביא אותנו לחפש הזדמנויות. כי לראייתנו אפקט הדלתא יהיה מוגבל יחסית. בראייה מפוקחת על הקורונה, אנחנו רואים שהיא הובילה חברות להתייעלות ולרווחיות, ושהיא, בין היתר, גם הבסיס לגובה שבו נמצאת הבורסה היום.

מניות התיירות לדוגמה, ובהן מניות המלונאות, הפנאי וחלק מהנדל"ן המניב, יחזרו לעלות. אפשר לראות את רמת התפוסה במלונות כיום, לצד המחירים בהם. לא רואים כל ירידה ברצון לצרוך או לצאת לחופשות, ויש סקטורים שנפגעו פחות ממה שצפו שייפגעו בעקבות הקורונה. ובכלל, המחשבה כיום היא חזרה לשגרה וחיים לצד הקורונה.

יכול להיות שהחורף הקרוב עדיין יהיה בעייתי במובני הקורונה וההשלכות על התנהלות המשק, אך לטווח הארוך, בהינתן ולא נופתע עם איזשהו זן קורונה אלים שיטרוף את הקלפים, אנו מאמינים בחזרה לנרמול".

בעיה מקומית
פישר מוסיף: "בחודשים האחרונים עשינו התאמות בתיק ההשקעות שלנו מתוך הערכה לצמיחה נמוכה יותר, שאכן התאימה עצמה למתכונת שהערכנו, שכן סופה של כל חגיגה להיגמר או להאט.

אני רואה בכך דבר חיובי, שכן זה משאיר מקום לצמיחה עתידית, שלא תתבזבז כולה ברבעון הנוכחי או הבא, אלא תתפרס גם על פני 2022 ו־2023. צריך לזכור שברבעון האחרון חזרנו לנקודת האפס שבה התחלנו טרום הקורונה. כלומר, מבחינת העולם יש לנו עוד 6% צמיחה 'להחזיר' על השנתיים האבודות, ועדיף שייפרסו על פני שנה וחצי ולא על פני רבעון אחד או שניים".

בעוד מגדל לוהטת בפסגת הטבלה שלנו, בתחתיתה נמצא את קרן ההשתלמות של הלמן אלדובי, שמסכמת את יולי עם תשואה שלילית של 0.5%, ובפער של יותר מאחוז ממוליכת הטבלה.

קרנות נאמנות יולי 2021 (צילום: מעריב אונליין)
קרנות נאמנות יולי 2021 (צילום: מעריב אונליין)

בית ההשקעות הלמן אלדובי נרכש לפני כחודש וחצי תמורת כ־275 מיליון שקל בידי חברת הביטוח הפניקס, המחזיקה גם בבית ההשקעות אקסלנס, שקרן ההשתלמות שלו השיגה תשואה שלילית גם היא (של 0.21%) והתמקמה שנייה מלמטה, מיד אחרי זו של הלמן אלדובי.

גורמים בשוק ההון הסבירו את הגעת בתי ההשקעות למקום האחרון בהטיה הקיימת בהם לשוק המניות המקומי, בעוד דווקא זה של חו"ל השיג תשואות יתר במהלך חודש יולי.

נוסף לכך, תיק המניות שלהם מוטה יותר למניות ערך (מניות שנסחרות במחיר הנמוך מהשווי הכלכלי שלהן, במכפיל רווח נמוך או בתשואת דיבידנד גבוה) ולסקטורים סיקליקליים (סקטורים מעגליים, המשלימים מעגל כלכלי ולרוב מותאמים למצב השוק), ואלה היו פחות טובים ביולי, אחרי שדווקא עבדו טוב במחצית הראשונה של השנה.

כמו כן, מניות קטנות ובינוניות בארץ ובעולם השיגו תשואות חסר מול מניות חברות הענק, בעוד האחרונות בטבלת קרנות ההשתלמות משיגות לאורך זמן את האלפא שלהן (תשואה עודפת ביחס לשוק) בעיקר מהמניות הקטנות והבינוניות, המסוקרות פחות.