במנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים לא מרוצים מההסדר שנחשף אתמול בין ח"כ חיים כץ לבין שר האוצר אביגדור ליברמן, שבמסגרתו דווח כי האוצר יזרים 4 מיליארד שקל לכיסוי גירעונות הקרנות. במכתב תגובה לאוצר נכתב כי גם העלאת גיל הפרישה לנשים ל־65 לא תספיק לכיסוי הגירעונות שנצברו. לפתרון הבעיה הוצעו מספר דרכי פעולה חלופיות, כאשר נמסר כי אם לא ייושמו פתרונות אלה לא יהיה מנוס מההחלטה על קיצוץ הזכויות בתחילת 2022.

מעמיתים נמסר בתגובה כי "תקנון קרנות הפנסיה הוותיקות מאפשר שלא להפחית זכויות לעמיתים, רק במקרה שגירעון שנגרם כתוצאה מחקיקה אינו עולה על שיעור של 0.65% מההתחייבויות. ואולם, הגירעון בסך 5 מיליארד שקל שנוצר בגין אי־העלאת גיל הפרישה לנשים עולה על השיעור האמור".

עוד טוענים במנהלת כי "הממונה על שוק ההון אישר ב־2018 את הפחתת הזכויות לעמיתי הקרנות, אך היישום נדחה מספר פעמים. עמיתים בחנה את ההשלכות של תיקון חוק גיל פרישה, כפי שאושר בממשלה בתחילת אוגוסט 2021, ומצאה שהשינויים המוצעים בו לא מביאים לצמצום הגירעון".


בעמיתים מדגישים כי עקב כך לא ניתן יהיה להימנע מהצורך בהפחתת זכויות. בעקבות זאת הציעו לאוצר חלופות לצמצום נוסף של הגירעון במטרה להימנע מהצורך להפחית את הזכויות לעמיתים, אך תשובה בנושא עדין לא התקבלה. הגירעון בקרנות הפנסיה נוצר בעקבות שינוי מתווה העלאת גיל הפרישה לנשים, כאשר במקום שיעמוד על 67 נקבע כי יהיה 64, ובהמשך הוחלט להקדימו לגיל 62. כעת מדובר על העלאת גיל הפרישה לנשים ל־65, אם כי גם נושא זה שנוי במחלוקת.