חברות הביטוח מרחיבות משמעותית את היקף ההשקעות שלהן בתחום האנרגיות החלופיות. מגדל ביטוח, בניהולו של רן עוז, הודיעה אתמול על השקעה של 800 מיליון שקל בחברת סונדיקס, שמתמחה בפיתוח והפעלה של פרויקטים סולאריים.

את ההשקעה בחברה תבצע מגדל ביטוח לצד קרן התשתיות של JP Morgan, שבה משקיעה מגדל 3 מיליארד שקל (השקעה בפועל והתחייבויות עתידות). ההשקעה מורכבת מרכישה של 9% מהון החברה והשקעה בפרויקטים עתידיים הנמצאים בשלבי פיתוח.

סונדיקס היא יצרנית חשמל סולארית עצמאית עם 300 פרויקטים בשבע מדינות, בעיקר במערב אירופה וביפן. במגדל ביטוח מציינים כי העסקה תניב תשואה של 9%־10% והיא מגלמת הזדמנות עסקית.

לאחר ביצוע ההשקעה יעמוד היקף ההשקעות הישירות של מגדל בתחום האנרגיות המתחדשות בשנה החולפת בלבד על 3.5 על מיליארד שקל.

מנהל ההשקעות במגדל ביטוח גיא פישר: "ההשקעה בסונדיקס מצטרפת להשקעות הליבה בתחום ה־ESG עם דגש על אנרגיות מתחדשות". באותו נושא: קבוצת הראל ביטוח ופיננסים בבעלותו של יאיר המבורגר וקבוצת אשטרום הודיעו על כניסתן לשוק האנרגיה בפולין. הן רוכשות זכויות בחווה לייצור חשמל מאנרגיית רוח בהשקעה של 40.5 מיליון יורו. הפרויקט הוא בהספק של 257 מגוואט, מתוכם 220 מגוואט שפעילים כבר משנת 2020.

עלויות ההקמה של הפרויקט נאמדות ב־330 מיליון יורו, כאשר ההכנסות לשנת ההפעלה הראשונה המייצגת עומדות על 41 מיליון יורו. לאחר השקעתן יהפכו השתיים לשותפות של קרן תשתיות ישראל (תש"י), שתחזיק כ־70% מהזכויות.

מנהל ההשקעות בהראל סמי בבקוב: "תחום האנרגיות המתחדשות הוא נדבך נוסף בתמהיל המגוון של ההשקעות הבלתי סחירות של קבוצת הראל, שמטרתו להעניק לחיסכון ארוך הטווח עוגן תשואתי ויציב".

יאיר המבורגר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יאיר המבורגר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

רק לאחרונה הקצתה קבוצת מנורה אנרגיה ללאומי פרטנרס 12.8% ממניות חברה הבת מנורה מבטחים אנרגיה לפי שווי חברה של כמיליארד שקל. ההשקעה מותנית בקידום מהלך הנפקת פעילות האנרגיה. במהלך 2020 אישר הדירקטוריון השקעה בפרויקטים בתחום האנרגיה הירוקה בהיקף של 150 מיליון שקל, מתוכם הושקעו 80 מיליון שקל.

גם כלל ביטוח הרחיבה משמעותית את פעילותה בתחום האנרגיה הסולארית באמצעות חברת משקים וגופים אחרים. ההשקעה באנרגיות חלופיות מהווה עבור חברות הביטוח השקעת עוגן ומבטיחה לציבור בעלי הפוליסות תשואה קבועה, שאינה מושפעת מהזעזועים בשוקי ההון.