תנובה חתמה עם ענק המזון השווייצרי מיגרוס (Migros Group) על הסכם למכירת ידע לייצור מוצרים מתחליפי חלב על בסיס סויה. זאת הפעם הראשונה שתנובה חותמת על הסכם למכירת ידע. העסקה היא לעשר שנים עם אופציה לעשר שנים נוספות.

במסגרת ההסכם, תנובה תקבל ממיגרוס תשלום על התאמת קווי היצור הקיימים במפעלי הקבוצה ועל סיוע בפיתוח המוצרים. בנוסף ישולמו תמלוגים עבור המוצרים שיימכרו. פוטנציאל ההכנסות נאמד בעשרות מיליוני יורו. הידע שיימכר בשלב הראשון הוא למשקאות יוגורט ומעדנים על בסיס סויה.

תנובה נכנסה לתחום תחליפי החלב לפני 18 שנה, שבמהלכן צברה ידע רב שהפך אותה למובילת שוק בישראל. שוק תחליפי החלב על בסיס צמחי העולמי צומח בקצב של 12.5% לשנה, ועד 2028 צפוי לגלגל 52.6 מיליארד דולר.

קבוצת מיגרוס מגלגלת מחזור הכנסות שנתי של 30 מיליארד יורו. החטיבה הבינלאומית בתנובה הובילה באחרונה גם לעסקה עם רשת Costco האמריקאית, לשיווק מעדני השוקולד של יולו של תנובה ב־100 חנויות הרשת בארה"ב.

מנכ"ל תנובה אייל מליס אמר: "חברות בעולם שלא זיהו את המגמה בזמן מתקשות עכשיו לסגור את הפער, ולכן עומדות בפניהן שלוש אפשרויות: להקים אופרציה מאפס שכרוכה בעלויות עצומות ולוקחת זמן רב, לרכוש חברה בתחום או לרכוש ידע".

לדבריו, "תנובה הקימה לאורך השנים קווי ייצור מהמתקדמים בעולם ונחשבת לגוף מוביל בתעשיית החלב ותחליפיו. הידע שצברה יאפשר לה לייעץ לחברות להקים קווי ייצור או להסב את הקווים הקיימים, כפי שהיא תעשה במפעלי מיגרוס".