השנה למדנו להתאים את עצמנו תוך כדי תנועה לשינויים שהגיעו אלינו ללא כל הודעה מוקדמת, ונוכחנו לדעת שלעתים תוכניות רבות, בין אם אישיות, מקצועיות, חברתיות או משפחתיות, עלולות להשתנות. כמו כן הבנו שמקור הכוח שלנו בסופו של דבר נמצא הרבה יותר קרוב ממה ששיערנו. אז רגע לפני שמתחילה לה שנה חדשה, שאלנו בכירים בחברות מובילות בארץ על הראש (ההצלחות) והזנב (האתגרים) שהם התמודדו עימם בשנה החולפת. התשובות לפניכם:

בת אל אסולין, מנכ"לית סאנדו

הצלחה: "ההצלחה הגדולה שהייתה לי השנה היא ללא ספק קהילת המתנדבים האדירה שבנינו והגיעה בסוף השנה למעל 50 אלף. הקהילה שלנו מסייעת לחקלאים ואליהם הצטרף גם המגזר העסקי שהתאהב ביוזמה ואימץ את החקלאים למגוון ימי גיבוש עם העובדים. זו הייתה שנה של גידול משמעותי בגיוס המתנדבים שלא נראה כמוהו, דווקא בשל הסגרים הרבים - המתנדבים ביקשו לצאת מגבולות הבית והפתרון האופטימלי שהצענו סייע להם ושילב התנדבות ותרומה" .

אתגר: "האתגר מולו ניצבנו השנה, הוא לשמור על האיזון בין הביקוש וההיצע. כלומר, בין הצורך החקלאי בשטח להיענות המתנדבים. אנחנו עוסקים כל הזמן בהנעת המוטיבציות של המתנדבים להמשיך ולהגיע לשטח, גם בימים חמים, גשומים, או סתם ימים של שגרה. זה הביא אותנו ליזום גם שיתופי פעולה עם חברות מובילות במשק, דוגמת ארומה ישראל שבחרה לפנק את המתנדבים עם מאות כוסות קפה תמורת שעות התנדבות".

בת אל אסולין (צילום: פרטי)
בת אל אסולין (צילום: פרטי)

דגן הלוי, מנכ"ל אלעד 

הצלחה: "בערב ראש השנה שעבר, כאשר בירכתי שנהיה לראש ולא לזנב, חשבתי בעיקר על השינוי שהיה נדרש בניהול המדינה. אני שמח שבמהלך השנה החולפת מצאנו דרך, כעם, לפרום את הפלונטר הפוליטי, לבחור ממשלה ולצאת לדרך חדשה. לטעמי, זוהי התמורה החיובית הבולטת ביותר בשנה זו, שהשפיעה לטובה על כל אזרחי המדינה, ללא קשר לעמדותיהם בנושאים השונים.

כמנהל, ההצלחה הגדולה ביותר של עובדי אלעד ושלי הייתה ביכולת למצוא בכל שינוי את ההזדמנות, להתאים את עצמינו למציאות המשתנה ולהאמין בעתיד. במקום להתכנס פנימה ולצמצם סיכונים, פרצנו בתנופה גדולה והרחבנו את עסקינו בכל תחומי הפעילות שלנו : DIGITAL, CRM ו- DATA. בסיום שנת תשפ"א אני מודה לעובדי אלעד ולקוחותיה על היצירתיות, החריצות והמקצוענות".

אתגר: "האתגר שלנו בשלהי השנה החולפת ובואך שנת תשפ"ב יהיה לאפשר את המשך הצמיחה בעסקים, למרות המחסור בידיים עובדות. אנחנו משקיעים ונמשיך להשקיע בהכשרת עובדים חדשים ובהשבחת הקיימים וכך נצליח להמשיך את סיפור ההצלחה של ההיי-טק הישראלי. אני קורא לכל מי שחרוץ, יצירתי, חכם ומלא תשוקה למקצועות המחשוב – בואו לאלעד – ביחד נעצב עתיד דיגיטלי מוביל למדינת ישראל".

דגן הלוי (צילום: ויקטור לוי)
דגן הלוי (צילום: ויקטור לוי)

מאיר צ'צ'קס, מנכ"ל ובעלים, חברת שבירו לנד

הצלחה: "כשמדובר על הצלחות - חברת שבירו לנד ידעה לזהות בזמן משבר הזדמנויות עסקיות בדמות הגדלת האחזקות במגרשים אותם החברה משווקת, בין אם מדובר על משרדים או על דירות למגורים, תוך שימת דגש על מתחם ה-1000 החדשני בראשון לציון. בסופו של יום מהלכים אלו הביאו לכך שרווחי החברה עלו על התקופה אשתקד למרות הקורונה".

אתגר: "במבט לעבר האתגרים, המרחק החברתי והעבודה מהבית היוו מכשול בהתחלה, במיוחד כשהיה מדובר בעסקאות נדל"ן, אך ידענו לבצע את ההתאמות הארגוניות המואצות בשביל לבסס את האמון בצורה האולטימטיבית. זאת, בין אם בהתנהלות מול חברות ומשקיעים פרטיים ובין אם במציאת ורכישת קרקעות באזורי ביקוש, תוך דגש על הצפת ערך, הן לחברה והן למשקיעיה". 

מאיר צ'צ'קס (צילום: שבירו לנד)
מאיר צ'צ'קס (צילום: שבירו לנד)

רוני בלנקלדר, מנכ"ל אמריקן לייזר

הצלחה: "ההצלחה הגדולה ביותר הייתה לפעול כנגד המגמה וכנגד המגפה. בתקופת הקורונה הצלחנו לקדם את הקמת מוקד המכירות הטלפוני, מהלך מתבקש לתקופה שהפכה לחלק בלתי נפרד מהעשייה הנוכחית של הארגון ושלא היה קיים טרום תקופת הקורונה. הצלחנו לקדם מספר מהלכים לשיתופי פעולה ולשדרג את כלל הטכנולוגיות בחברה. הצלחנו להחליף את כלל שיטת קבלת הלקוחות והטיפול בהם לזירה הדיגיטלית והיום הכל מתנהל על גבי טאבלטים און ליין". 

אתגר: "האתגרים העיקריים קשורים לנושא המשאב האנושי, התנהגות האדם בתקופת משבר. לקוחות החברה נאלצו להמתין לאור הסגרים, ולכן בכל פעם שהסניפים חזרו לפעילות נוצר צוואר בקבוק אשר אתגר את כלל מערכות השיווק, התפעול והשירות בחברה, לרבות כמובן האתגרים שעמדו בפני המוקדים הטלפוניים.

האתגר הנוסף קשור לעובדי החברה. רבים מעובדי החברה ( כ-10%) לא חזרו לפעילות בתום הסגרים, עובדה שהקשתה מאד על חזרה מלאה של החברה לשגרה מלאה. רבים מהעובדים בחרו שלא לחזור, להישאר בחל"ת או שחלקם מצאו עבודה אחרת. גם הגיוסים הפכו לאתגר ורבים מהעובדים 'לקחו את הזמן' בשונה מתקופות טרום הקורונה".

רוני בלנקלדר (צילום: אמריקן לייזר)
רוני בלנקלדר (צילום: אמריקן לייזר)

מרב כץ, ראש מחלקת שיווק בחברת yellowHEAD 

הצלחה: "אחת ההצלחות הכי גדולות שלנו בשנה האחרונה היא השקת טכנולוגיית 'אליסון' שפיתחנו, בגרסת ה-SaaS שלה, וזכייה במספר פרסים עבור טכנולוגיה מתקדמת זו. כמו כן, השנה הרחבנו את שיתופי הפעולה האסטרטגיים שלנו עם פלטפורמות מדיה חברתית כמו TikTok ופייסבוק. בנוסף, הקורונה נתנה לנו הזדמנות להעביר את אותם מיט-אפים פיזיים לוובינרים שאפשרו לנו לשלב אנשי מקצוע מחברות אחרות בפאנלים שלנו וכך להפוך אותם להרבה יותר מעניינים ובעלי ערך".

אתגר: "משבר הקורונה שהתחיל לפני כשנה וחצי הכריח אותנו להתרגל למציאות חדשה וצורת עבודה אחרת, יותר גמישה, ואף דרש מאתנו להגדיר מחדש את נושא איזון בית-עבודה. כמו כן, הבנו שצורת העבודה שהייתה לנו עד אז כבר לא עובדת (אירועים, פגישות, לידים, וכד') ולכן נדרשנו לחשוב מחוץ לקופסה על מנת להמשיך לצמוח וגם לאפשר לעובדים רצף עבודה ונוחות מרבית. בפן המקצועי, אחד האתגרים הכי גדולים שלנו היה ההשקה של iOS 14 של אפל. העדכון יצר 'הפרעה' של ממש בשוק, שהכריחה אותנו להיות יצירתיים ולמצוא דרכים חדשות לעבוד ולהגיע להישגים עבור הלקוחות שלנו".

מרב כץ (צילום: רועי דורי)
מרב כץ (צילום: רועי דורי)

ירון גלבוע, מנכ"ל טורבוג'ן

הצלחה: "למרות הקושי, הצלחנו בשנה האחרונה לגייס השקעות לחברה ואף הצהרנו על כוונתנו להנפיק את החברה בבורסה בתל אביב. בנוסף, חתמנו עם חברת סופרגז על הסכם לשיתוף פעולה ראשון מסוגו בישראל, אשר באמצעותו נוכל לספק בעתיד לאזרחי ישראל חשמל מקומי שיופק מגז טבעי ושלא יהיה תלוי ברשת החשמל הארצית. זו בשורה משמעותית ביותר לתושבים".

אתגר: "השנה האחרונה גרמה לכולנו לשנות חשיבה ולהבין כי אנו חיים במציאות דינמית ומשתנה ועלינו להתאים את עצמנו אליה. מבחינת הפעילות העסקית שלנו, לאחר מגעים אינטנסיביים שקיימנו עם לקוחות בארה"ב, הגענו למסקנה שאנו חייבים לשנות את המודל העסקי שלנו ממכירת המיקרו-טורבינה אותה פיתחנו במהלך השנים האחרונות - למודל של מכירת חשמל. האתגר היה לגבש חזון חדש לחברה, לרתום את כל בעלי העניין, החל מעובדים ומשקיעים וכלה בשותפים אסטרטגיים, תוך התאמת הטכנולוגיה למודל החדש. זו הייתה משימה מורכבת, בייחוד לאור מגפת הקורונה שהובילה לתקופה מתמשכת של חוסר וודאות. 

המצגות בחדרי הישיבות והפגישות אצל המשקיעים הוחלפו בשיחות זום ארוכות לתוך השעות הקטנות של הלילה. זה לא מציאות אידיאלית, אך מאחר וידענו מהן היכולות של החברה והערך המוסף שאנחנו יכולים לתת, לא היה לנו ספק שנצליח להעביר את המסרים שלנו גם בתקשורת מרחוק". 

ירון גלבוע (צילום: יח''צ)
ירון גלבוע (צילום: יח''צ)

ליטל פרנקל, סמנכ"לית שיווק בפנגו

הצלחה: "אין כל ספק שזו הייתה שנה מאתגרת מכל הבחינות. ולמרות זאת הצלחנו להתפתח בצורה משמעותית על ידי כך שכל הזמן הסתכלנו קדימה. חשבנו על המשתמשים שלנו ועל הצרכים שלהם. הבנו את החשיבות של פשטות ונוחות ושמה שאנחנו צריכים להעניק להם זו הקלה בתוך כל העומס של הדרך (שהפכה עמוסה הרבה יותר השנה). השקנו שירותים משמעותיים חדשים כגון תדלוק בסונול ותשלום בחנות הנוחות, תשלום באפליקציה ברכבת ובאוטובוס, תוך שיפור מתמיד של הפיצ'רים הקיימים בעולמות החנייה".

אתגר: "כארגון גדול שרגיל לעבוד מהמשרד ולהרבות בשיתופי פעולה בין העובדים המפתחים רעיונות חדשים, אחד האתגרים הגדולים היה ללמוד גמישות תוך כדי המצב המשתנה. שמירה על עבודת הצוות, יוזמה והפריה הדדית גם מרחוק. לסגל לעצמנו שיטות עבודה חדשות ומודלים שיאפשרו לנו את תחושת ה'ביחד' מבלי להיות באותו מקום".  

ליטל פרנקל (צילום: תומר הרפז)
ליטל פרנקל (צילום: תומר הרפז)

שלי ניסים, מנהלת משאבי אנוש בחברת קפיטוליס

הצלחה: "השנה האחרונה הייתה שנה משמעותית מאוד בקפיטוליס. שנה שהביאה איתה המון צמיחה, גיוס של 90 מיליון דולר בהובלה של אחת הקרנות המובילות, רכישה של LMRKTS, הרחבה והגדלה של הביזנס, יציאה מאזור הנוחות, תחושה מאוד חזקה של ביחד, הנאה, חדשנות ושותפות. 

אחת מההצלחות הגדולות שלנו השנה היא הגדילה המשמעותית שלנו וגיוס עובדים חדשים בכל הסניפים (תל אביב, ניו יורק, לונדון). זה התבטא ביכולת שלנו לצרף אלינו את האנשים הנכונים, שמתאימים לנו מקצועית ותרבותית. על אף הקורונה והעבודה ההיברידית צלחנו את קפיצת הגדילה הזאת והמצטרפים נטמעו בחברה בהצלחה".

אתגר: "יחד עם זאת גיוס עובדים היה גם האתגר של השנה האחרונה, על אף שגדלנו מ-65 עובדים בתחילת השנה ל-140 עובדים כיום, וכמובן שאנחנו עדיין מגייסים. האתגר הוא לגייס בזמן את מספר האנשים שצריך, בשוק סופר תחרותי. לגייס את מי שעובר את כל שלבי הראיונות הטכניים והאישיותיים, שמתאים לתרבות שלנו ולערכים שאנחנו מקדמים. הרבה יצירתיות, שותפות והתמדה גרמו לאתגר הזה להיות פחות גדול. אין ספק שאני עובדת עם צוות שכל אחד חולם עליו ואני מודה על כך. מצפה כבר לשנה הבאה".

שלי ניסים (צילום: קפיטוליס)
שלי ניסים (צילום: קפיטוליס)

קרן רובין, מייסדת שותפה ומנכ"לית פלטפורמת POSE

הצלחה: "הפלטפורמה שלנו היא כלי שמסייע בשינוי תפיסת מודל היופי, מצד אחד לדוגמנים עצמם בכך שהיא מאפשרת לכל אחד להצטרף, ומצד שני לבעלי העסקים שיכולים לעבוד עם דוגמנים בקלות ובמחירים סבירים. מבחינתנו זוהי הצלחה גדולה. למרות שהקמנו את הפלטפורמה בתקופה מאתגרת, עדיין הצלחנו לצמוח ולצרף מאות דוגמנים ובעלי עסקים שהצליחו לשתף פעולה בצורה מוצלחת מאוד (לדוגמה, שני דוגמנים מהפלטפורמה השתתפו בקליפ של עדי ביטי). בנוסף, הקמנו מגזין אינטרנטי ראשון מסוגו בארץ, שנותן טיפים והדרכה מקצועית לדוגמנים, וכך הם יכולים לקבל תחת קורת גג אחת את כל הכלים להצליח".

קרן רובין (צילום: מיטל אזולאי)
קרן רובין (צילום: מיטל אזולאי)

אתגר: "מכיוון שהשקנו את הפלטפורמה בשיא משבר הקורונה אחד האתגרים העיקריים שלנו היו הסגרים, שבגללם ראינו עצירה בנרשמים לפלטפורמה, גם מצד הדוגמנים וגם מצד העסקים. כמו כן, הפצת הבשורה על הפלטפורמה בקרב דוגמנים ועסקים כאחד היא אתגר. אך האתגר הכי גדול שלנו הוא גם חלק מההצלחות, שכן הציבור והחברה שלנו עדיין נמצאים רחוק מאוד מהשינוי התפיסתי על מודל היופי. מדובר בתהליך מאוד ארוך, חינוך שוק שלם שמאוד קשה לבצע ולכן אנחנו עושים כל מה שביכולתנו (ואף בהצלחה) לשנות זאת, להראות פנים שונות לתחום זה ולעודד את הגיוון שכל כך חשוב".