תוכנית "מחיר מטרה 2.1" אושרה ביום חמישי האחרון על ידי מועצת רשות מקרקעי ישראל, במסגרתה תעניק המדינה סיוע למשפחות צעירות לרכוש דירות חדשות ברחבי הארץ. שר הבינוי והשיכון זאב אלקין התייחס לכך היום (ראשון), בריאיון לליאת רון בתוכנית "איפה הכסף?" ברדיו 103FM. 

השר אמר כי לא מדובר בפיתוח של תוכנית חדשה אלא באימוץ מתווה שעליו עמלו במשך כמה שנים: "הלכנו על תוכנית קיימת כדי שהתהליך יהיה אפקטיבי. התוכנית נותנת מענה לבעיה אותה אני מגדיר כספסור בקרקעות. שוק הדיור הוא שוק מדומה, המדינה מחזיקה בכלים העיקריים בתוך השוק, החל מתכנון, דרך שיווק קרקעות, ועד לידיים עובדות ואישור כניסה לעובדים זרים". עוד אמר אלקין כי היתרי הבנייה כיום הם של המדינה באופן עקיף, דרך הרשויות המקומיות, וכך למעשה היא מרוויחה משליטה על משבר הדיור: "המדינה מרוויחה מהמחסור בדיור, כי תוצאתו עלייה במחירי הקרקעות ממנו המדינה מרוויחה כלכלית, אך היא מפסידה דברים אחרים. לכן, היה לא פשוט לשכנע את פקידי האוצר להסכים לתפיסה שלי".

עוד אמר השר אלקין כי התוכנית תדרוש מהמדינה לוותר על ההכנסות מהקרקעות: "המדינה צריכה במצב כזה לקחת אחריות ולהגיד שהיא לא תרוויח את הכסף שיכלה להרוויח מהקרקע, אלא לסייע לרוכשי הדירות". עוד אמר: "בשיטת השיווק של 'מחיר מטרה' שקבענו, תתבצע הערכה של שווי הדירה החדשה במחירים של סוף שנת 2020 על מנת לחסוך לרוכשים את עליית המחירים שהתרחשה השנה ואולי גם תמשיך בשנה הבאה".

אתר בניה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
אתר בניה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)


בנוסף על כך, הסביר השר, כי משפחה צעירה שתהיה זכאית לתנאי התוכנית, ואין בבעלותה דירה, תקבל הנחה של 20% ממחיר הדירה עד לגובה של 300 אלף שקלים. עם זאת, סייג אלקין והדגיש כי תוכנית 'מחיר מטרה' לא תיושם באזורי הביקוש המרכזיים בארץ כמו תל אביב, רמת גן, גבעתיים ורמת השרון, זאת "בעקבות הלקחים שלמדנו מתוכנית 'מחיר למשתכן', באזורי היוקרה הללו המדינה לא תממן הנחות בהיקפים מטורפים של קרוב למיליון שקלים. לא תראי את תל אביב ועוד רשויות שהן אזורי יוקרה עם מחירים גבוהים במסגרת 'מחיר מטרה', אבל רוב האזורים במרכז הארץ ובפריפריה נכללים בתוכנית הזאת. קבענו שבאזורי הביקוש 60% מהדירות המשווקות ישווקו בדרך הזאת, ובאזורי הפריפריה 65% ישווקו במסגרת 'מחיר מטרה'".

עם ההכרזה על תוכנית 'מחיר מטרה' סיפר אלקין על שובן של ההגרלות שיאפשרו למשפחות הצעירות לזכות בהטבות עליהן דיבר: "היות ומדובר בהטבה שהביקוש שלה גדול הרבה יותר מכמות הדירות המשווקות, אין ברירה. אנחנו רוצים להגיע לחלוקה שוויונית ולכן נחזיר את שיטת ההגרלות, אנחנו עובדים עכשיו על הנושא כדי ללמוד לקחים מההגרלות של 'מחיר למשתכן'", אמר והוסיף, "אחד השינויים שאושרו הוא, שיהיה אחוז יותר גבוה שיוקצה לבני המקום, זה נכון לתת למי שכבר גר באותו אזור עדיפות מסוימת כך שיוכלו להישאר באזור מגוריהם".



לסיום, הדגיש שר הבינוי והשיכון כי מטרת התוכנית היא לא להוריד את מחירי הדיור, אלא לעזור לזוגות צעירים להגיע לדירה משלהם: "התוכנית לא נועדה להוריד את מחירי הדיור אלא לעזור למשפחות צעירות להתמודד עם המציאות של עליית מחירי הדיור, עד שהמדינה תוריד את מחירי הדיור בצעדים נוספים. 'מחיר מטרה' אמור לעזור לזוגות צעירים לקנות דירה במחיר זול ממחירי השוק, ולהתחיל את החיים במדינת ישראל מבלי שמספסרים בקרקע. אני מאוד שמח שנפסיק עם הספסרות בקרקעות ונסייע לזוגות הצעירים". לגבי הצעדים שיורידו את מחירי הדיור, אמר השר כי הדרך היחידה לעשות זאת היא על ידי "בנייה של הרבה יותר דירות".

על האפשרות להעלות בחזרה את מס רכישת הדירות אמר כי "אני, כשר שיכון, לא מעלה ולא מוריד מיסים – את זה עושה שר האוצר. אנחנו נמצאים בהידברות עם שר האוצר על צעדים כאלה, שמטרתם להפוך את ההשקעה בתחום הדיור עבור מי שרוצה לספסר בדיור, לפחות כדאית. אנחנו רוצים שהדירות יגיעו קודם כל למי שצריך אותן".