יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה תקפה אתמול את המערכת הבנקאית על רקע רפורמת הבנקאות הפתוחה. במהלך ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שדנה בנושא אמרה גואטה בין היתר כי "החוק מייצר אתגר עסקי משמעותי לאחד הסקטורים החזקים במשק, והוא הבנקים. במעלה הדרך נראה כי גורמי אינטרס לא רוצים שהגבינה תזוז, ולכן הם מנסים שוב ושוב לדחות ולעקר את הרפורמה כדי לשמר את המצב הקיים.

"הציבור זכאי ליהנות מפירות הפינטק ולשלם פחות על אחד מסעיפי ההוצאה הגבוהים ביותר: הוצאות מימון ועמלות לבנקים". עוד טענה גואטה כי "בנק ישראל עשה מהלכים חשובים בשנים האחרונות: הקמת הבנק הדיגיטלי, הנחת התשתיות הטכנולוגיות הנדרשות למימוש רפורמת הבנקאות הפתוחה, והאפשרות למעבר בקליק".

עם זאת היא הדגישה בדבריה כי "ההסדרה האמורה חיונית כדי שהרפורמה תצא לדרך. היא מאפשרת לגורמים שהם 'מחוללי התחרות' להיכנס לפעילות משמעותית בישראל".

דברי הביקורת החריפים של יו"ר הרשות נחשבים ליוצאי דופן בשל העובדה כי רגולטורים אינם נוהגים לתקוף האחד את השני. במהלך הדיון פנתה גואטה לחברי הכנסת ואמרה כי "אתם האנשים שיקבעו אם הציבור בישראל יקבל את ההצעות הטובות ביותר בכל הנוגע לניהול חשבון הבנק שלו, בדיוק כמו שהוא מקבל בעולם הסלולר כשהוא רוצה לטוס לחו"ל.

"הצעת החוק מחזירה לציבור את השליטה על ההחלטה לגבי שתוף המידע הפיננסי האישי שלו. היום הציבור שבוי בידי המערכת הבנקאית ואין לו חלופה ממשית. החבילה הבנקאית היא עסקת חבילה ולא ניתן לפרק אותה".