מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי הופיע אתמול בכנסת בפני הוועדה לעניין קרן הגז בראשות ח"כ מוסי רז (מרצ), והעריך כי מ־2030 כל המכוניות שייבאו לישראל יהיו חשמליות. גורמים במשק האנרגיה התייחסו בספקנות רבה לדבריו, וטענו שהוא חולם. לדבריהם, משרד האוצר לא יוותר על הכנסות של 19 מיליארד שקל לשנה ממיסוי בנזין למכוניות, ולכן לא יהיה תמריץ ליבוא המכונית החשמלית. בכל מקרה, משק האנרגיה לא יהיה ערוך עד אז מבחינת התשתיות הטכנולוגיות לטיפול במכוניות החשמליות.

אדירי שיבח את תגליות הגז ואת מתווה הגז שיזם שר האנרגיה הקודם יובל שטייניץ: "המשק צורך היום 12 BCM (מיליארד מ"ק) גז בשנה. צריכת האנרגיה גדלה ב־1.3% לשנה. בשנת 2040 הצריכה תעבור 20 BCM לשנה. המאגרים תמר ולווייתן יספיקו לישראל למשך 70 שנה".

לדבריו, "ללא מאגר לווייתן, היינו צורכים הרבה יותר פחם ומייבאים יותר גז. תגליות הגז וצמצום השימוש בפחם ומזוט חסכו חיים. כשהמחיר העולמי גבוה, המחיר הנוסף לאזרחי ישראל היה 2 מיליארד שקל לשנה, אבל כיום מחירי הגז בישראל הם הזולים בעולם".



בנושא קרן העושר טען המנכ"ל: "חברות הגז משלמות מס חברות של 23% ללא הנחות והטבות כמו שניתנו לחברות כמו אינטל. ההמלצה שלנו לעתיד היא שלא להעניק הטבות מס. תשלום התמלוגים גדל ככל שהצריכה עולה. ההכנסות קטנות כשמחירי הגז יורדים. תחזית ההכנסות שלנו מתמלוגים היא שעד שנת 2064 ייכנסו 57 מיליארד שקל. השנה נקבל 1.5 מיליארד שקל".

אדירי הוסיף: "הדבר היחיד ששינה את תחזיות ההכנסות היה דחיית פיתוח מאגר לווייתן בשלוש שנים. בנוסף, מחירי הגז בעולם ירדו. אז המחיר היה כ־6 דולר, והיום הוא 4.4 דולר. משנת 2013 מחיר הגז בישראל ירד ב־32% - מה שהשפיע על ההכנסות והפעלת קרן העושר".

על זיהום האוויר אמר מנכ"ל משרד האנרגיה: "משק החשמל עדיין מזהם את האוויר למרות המעבר לייצור בגז. הפקת גז עשויה לפלוט מתאן. גז מתאן נשרף ברובו בהפקה, ולמרות זאת, חברות ההפקה הפחיתו את הפליטות ב־85% בהשקעה של 35 מיליון דולר".