ישנו ציטוט מפורסם שאומר שכשאין דבר שאתה יכול לעשות, פשוט עשה הכל", אמרה יעל ויזל, מנכ"לית חברת Zeekit ומנהלת Walmart Global Tech–ישראל, בכנס הג'רוזלם פוסט. “אני חושבת שבישראל אנחנו מוכיחים זאת שוב ושוב ויכולים ליצור קסמים, פעמים רבות כמעט מכלום". ויזל, שהייתה אחת מאורחי פאנל שכותרתו "דיפלומטיה של אומת סטארט־אפ: כיצד חדשנות מטפחת חיבור", הסבירה כיצד החברה שלה - חדר הלבשה וירטואלי שנרכש לאחרונה על ידי וולמארט - "קוראת לנו יחידת קומנדו".

"אנחנו נרגשים להביא את הענק מארקנסו לארץ הקודש", אמרה ויזל. "ישראל היא סטארט־אפ ניישן,  עם הרעיונות, האנרגיה, עבודת הצוות וגם רוח הניצחון התמידית. כישלון אינו אופציה, ואתה ממשיך לדחוף קדימה כל הזמן", עוד הוסיפה: "אנו משיגים מטרות בדרכים יצירתיות שבמדינות או בתרבויות אחרות עשויות להיות מעט יותר מוגבלות. אני חושבת שמתרחש כאן סוג של נס".

יעל ויזל (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)
יעל ויזל (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)

מגיפת הקורונה בהחלט הוכיחה זאת. בעוד במרבית המדינות, כולל בחלקים רבים בישראל, חברות נסגרו ונוצר משבר כלכלי חמור, חברות הסטארט־אפ הישראליות הרקיעו שחקים, ובתקופת המשבר הגדול ביותר כ־100 חברות הפכו ל"חדי קרן" שהוגדרו על ידי israel21C כחברות פרטיות המוערכות ביותר ממיליארד דולר. ייתכן שסוד ההצלחה נעוץ בתכונות האופי של הישראלים, שתמיד ידעו להתמודד היטב עם משברים.

"מה שראינו לאורך השנים הוא שחברות ישראליות באופן כללי די טובות בזיהוי בעיה ספציפית ויצירת פתרון ספציפי - בניגוד לחברות גלובליות שמנסות לפתור משהו יותר גנרי כמו בניית פלטפורמה או שוק", אמר מנכ"ל ברייט דאטה, אור לנצ'נר, שחברתו נחשבת לחברת איסוף נתוני האינטרנט מספר אחת בעולם. לנצ'נר, שישב גם הוא בפאנל, אמר כי בישראל הסצנה היזמית מתפתחת והחברות צומחות מהר מתמיד. "לאחר שהשקענו מאמצים רבים כדי לוודא שיש לנו את הכלים הטובים ביותר הקיימים אך ורק לעשות את הדבר הספציפי הזה, ראינו שזה באמת עושה הרבה טוב גם בחיבור של  ישראל לעולם", אמר.

ברייט דאטה מעניקה לממשלת בריטניה תמיכה בנוגע לאסטרטגיית הנתונים הלאומית החדשה שלה לשיפור השימוש בנתונים. "כשחיפשו את המערכת המהימנה והמדויקת כדי לבנות משהו רלוונטי לבריטניה, הם לא ממש מצאו מה שהם מחפשים בתוך המדינה. כך הם הגיעו אלינו יחד עם עוד כמה חברות מקומיות", סיפר לנצ'נר. "מצאנו את עצמנו מייעצים באופן רשמי לנציגי הממשלה. זאת הודות למערכת המומחיות הייחודית שפיתחנו. אנחנו רואים שזה קורה הרבה, במיוחד אצל חברות ישראליות שמסייעות לחיבור בין ישראל לעולם".  

מנכל ברייט דאטה, אור לנצ'נר (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)
מנכל ברייט דאטה, אור לנצ'נר (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)

מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני מגיעה לפאנל מנקודת מבט מעניינת אחרת, כראש סניף מקומי של חברה גלובלית. סופר תאני ציינה כי מתוקף תפקידה היא משמשת הן כפנים של פייסבוק בישראל והן כפניה של ישראל בפייסבוק. "אתה צריך לעשות מה שכל משרד מקומי עושה, ובישראל, שבה היו לנו ארבע בחירות בשנתיים, הפכנו למומחים בטיפול בבחירות וביושר הבחירות", אמרה כדוגמה. "נוסף לכך, האתגר הוא למצוא את מה שהופך אותך לייחודי, ואני גאה שחוץ ממרכז מחקר ופיתוח מתקדם, המשרד שלנו הוא ככל הנראה סניף הפייסבוק היחיד בעולם שמתמחה בעבודה מול סטארט־אפים כבר בשלב מוקדם מאוד, עד לשלב שהם הופכים לחברות גלובליות גדולות".

פייסבוק ישראל סייעה למאות סטארט־אפים ויזמים לצמוח מנקודת אפס ולהיכנס לשוק העולמי, תוך התמקדות בחברות אינטרנט. "אני שמחה שכעת יש לנו הרבה חברות דיגיטליות מדהימות שהצליחו להכנס להנפקה או להפוך לחדי קרן. חברות שמעסיקות אלפי עובדים ובונות מוצרים מדהימים", הוסיפה סופר תאני. "זה משהו שגורם לי לגאווה מאד גדולה. פייסבוק כפלטפורמה והצוות שלנו כאן בישראל הגה את הרעיון כיצד לסייע לחברות הללו לבנות את אסטרטגיית הצמיחה שהן זקוקות לה, את המודלים העסקיים שלהם וכמובן שפייסבוק מעניקה להם את כל הסיוע כדי שיוכלו ליישם אותה בפועל".

"החדשנות הישראלית מסייעת למדינה ליצור קשרים הדוקים יותר בין ישראל למדינות אחרות בעולם", מסביר ד"ר כפיר לוצאטו, נשיא קבוצת לוצאטו, בן הדור הרביעי לקבוצה העוסקת בין היתר בקניין רוחני וטכנולוגיה. "אנחנו מפתחים דברים הקשורים לאתגרים המיוחדים שקיימים בישראל, דברים שלאו דווקא נמצאים במקומות אחרים, לפחות לא באותה הרמה", אמר.

כפיר לוצאטו (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)
כפיר לוצאטו (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)

מנגד, ציין לוצאטו, שישראל אינה משתמשת היטב בחדשנות שלה כחלק מההסברה הישראלית. "בעוד העולם רואה בישראל את מפתחי כיפת ברזל ואת הטכנולוגיה הצבאית, רוב הציבור כלל לא יודע למשל שהטלפון הסלולרי הראשון פותח בארץ הקודש, החידוש הזה שהפך את החיים לקלים יותר. אנחנו לא עושים עם זה דבר, ובעיניי זה בזבוז".  לוצאטו קורא לנציגי הממשלה להשתמש במשאבים הללו, בחברות הסטארט־אפ ששמן הולך לפניהן בעולם ולגייס אותן למערך ההסברתי של מדינת ישראל. "אני חושב שמישהו בממשלה צריך להתעורר ולהשתמש במשאבים הללו, שמתבזבזים כרגע".