משבר האקלים לא פסח, לטובה, על מניות החברות הסולאריות הנסחרות בבורסה בתל אביב, שקיבלו בוסט של אנרגיה מעלה, לקראת ועידת האקלים הצפויה להיפתח בנובמבר בעיר גלזגו בסקוטלנד.

עם זאת, העליות של שלושת החודשים האחרונים לא כיסו מחיקה של כ־2.9 מיליארד שקל משווי החברות הסולאריות באחוזת בית, מאז שווי השיא שאליו טיפסו בשנת הקורונה - עת המשקיעים ניווטו כספם אל תעשיות העתיד.

המחיקה מהווה כ־11% מהשווי המצרפי בשיא ימי הקורונה של תשע חברות האנרגיה המתמקדות בתחום הסולארי, שעמד על כ־24.7 מיליארד שקל. מאז הוא ירד לכ־21.8 מיליארד שקל, על פי בדיקה של "וואלה! כסף" ו"מעריב־עסקים".

"הירידות שחוו מניות סקטור האנרגיה הסולארית עד לפני כשלושה חודשים נבעו בעיקר ממימושים לאחר עלייה חדה שחוו במחירן בתקופת הקורונה", אומר ערן יונגר, מנהל מחלקת המחקר בברוקראז' של בית ההשקעות מיטב דש.

"בחינת מניות הסקטור בארה"ב, לדוגמה", הוא ממשיך, "ממחישה זאת היטב, שכן התחום שם הניב כ־140% תשואה בתקופת הקורונה, שהיא בין הגבוהות בשוק האמריקאי ב־2020, ולאחר מכן הגיעו מימושים חלקיים, שהם טבעיים לאור העלייה החדה.

הירידה גם מנוגדת קצת לחילופי הממשלה שהיו בארה"ב באותה תקופה ובמסגרתם הוחלף נשיא שתמך פחות בתעשייה זו בנשיא המיישם תוכנית ממשלתית לקידומה. אבל נוסף למימושים, הסקטור חווה בעיות בשרשרת האספקה בתחילת הרבעון הראשון, כשאר תחומי הכלכלה המתנהלים ברחבי העולם, שנבעו בעיקר מיוקר השינוע למערב. זאת, לצד בעיות לוגיסטיות והתייקרות חדה בחומרי הגלם, גם של הפאנלים.

אם בעשור האחרון מחירי הפאנלים הסולאריים ירדו בכ־80%, בשנת 2021 החלה התייקרות שהובילה לחשש המשקיעים מהתייקרות עלויות ההקמה של שדות סולאריים וצפי לירידה בתשואות הפרויקטים של החברות.

כל אלו הובילו לירידות שהסקטור ספג מאז השיא שאליו הגיע בשנת הקורונה ועד לפני כשלושה חודשים - הנקודה שממנה סקטור האנרגיה הירוקה החל להתאושש".

מניות חברות אנרגיה סולארית (צילום: ללא קרדיט)
מניות חברות אנרגיה סולארית (צילום: ללא קרדיט)

דווקא החמניות

החברות שהתאוששו בצורה הטובה ביותר מאז תחילת השנה הן סאנפלאואר, שזינקה ב־27.61% מאז תחילת השנה לשווי של 296 מיליון שקל; אנלייט, המובילה את טבלת חברות האנרגיה הסולארית עם שווי של כ־6.9 מיליארד שקל לאחר שעלתה ב־11.94% מאז תחילת השנה; ומשק אנרגיה, שעלתה ב־9.52% לאותה תקופה ונסחרת בבורסה בתל אביב בשווי 619 מיליון שקל (ראו טבלה).

יתר שש החברות ירדו בכ־7.6% בממוצע מאז תחילת השנה, ומובלות על ידי סולגרין וסולאיר, שירדו בכ־12.8% ו־12.49% בהתאמה, נכון לסוף יום המסחר האחרון שנבדק.

"הסקטור אינו הומוגני", מוסיף יונגר, "ויש בו מספר רב של חברות השונות בטריטוריות שבהן הן עובדות, לצד מרווחי רווח שונים על פרויקטים, טווחי הנבה שונים של האחרונים, וגודל פורטפוליו שונה.

בתקופה האחרונה עשו מספר חברות מהלכים לטובת כניסה לטריטוריות חדשות, וכמה מהחברות הגדולות אף ביצעו בשנה האחרונה רכישות משמעותיות והגדילו להן מאוד את הפרוטפוליו, שאצל חלקן יחל להניב כבר החל משנת 2022 הקרובה, ואצל אחרות החל משנת 2024 ואילך.

אם ניקח כדוגמה את שתי מובילות הסקטור בבורסה בתל אביב בהיבטי הגודל, אז אנרג'יקס (הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי של כ־6.9 מיליארד שקל) רכשה פרויקטים שיהיו מניבים בטווח זמן ארוך יותר מאנלייט (הנסחרת באותו שווי באחוזת בית), שיהיו מניבים בטווח זמן קצר יותר. נוסף לכך, זו הראשונה הגדילה את הפרוטפוליו שלה בכ־3.1 ג'יגה וואט עתידיים, בעוד השנייה בכ־20 ג'יגה וואט עתידיים".

ערן יונגר (צילום: יח''צ)
ערן יונגר (צילום: יח''צ)

לא רק בבורסה

יש לציין כי חברות הסולאר חשות האצה גם בשיתופי הפעולה שהן חוות מהמשקיעים המוסדיים גם מחוץ לבורסה. כך לדוגמה מגדל חברה לחברת דוראל ורכשה 20% ממניות החברה הבת האמריקאית של האחרונה תמורת 110 מיליון דולר. במסגרת ההסכמות בין השתיים, חברת הביטוח עתידה להשקיע כ־100 מיליון דולר בפרויקט המוביל של החברה בארה"ב.

דוגמה נוספת היא הניסיון של בית ההשקעות אלטשולר שחם לחבור למיזמים משותפים עם חברת האנרגיה נופר אנרג'י. זו האחרונה דיווחה לפני כשבועיים כי בית ההשקעות הוביל השקעה של כ־555 מיליון שקל בה, יחד עם חברת הביטוח הפניקס ומשקיעים נוספים.

עבור אלטשולר שחם מדובר בהשקעה ראשונה במניות חברת אנרגיה ירוקה ישראלית, שתעמוד על כ־200 מיליון שקל מתוך סך ה־555 מיליון שקל השקעה כוללת, ולצדה ישקיע בית ההשקעות כ־200 מיליון שקל נוספים בחברה משותפת שתקום עם נופר אנרג'י, להשקעות בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת.

השתיים ניסו לשתף פעולה בעבר במסגרת רכישת השדה התרמו־סולארי "מגלים" מידי קרן התשתיות נוי תמורת כ־580 מיליון שקל, אך חזרו בהם לאחר שבחנו את כדאיות הרכישה ומצאו כי לא יצליחו להשיא תשואה הגבוהה ממה שהוערך אז, כ־8.5%.

"צריך לזכור דבר נוסף", יונגר מציין, "והוא שהחברות הישראליות הגדולות כבר נמצאות במקום שבו יש להן מספיק פרויקטים מניבים שיוכלו לשרת את ההשקעות שיידרשו להם בפרויקטים החדשים.

בחברות הביניים, דוגמת דוראל ונופר, הדבר ייקח עוד כשנה עד שנתיים, והן אמורות להמשיך והלעלות את ביצועיהן, לצד יצירת תזרים מזומנים יציב וקבוע. כיצד הדבר ישפיע על מחיר המניה? קשה לנבא".

ניכר כי שינוי טעם ההשקעות השפיע על תיאבון המשקיעים ועל ניווט כספם, בין היתר, גם ממניות חברות האנרגיה הסולארית. עם זאת, יש לזכור שחברות אלה מייצגות את תעשיית האנרגיה של העתיד, המסתמכת על רגולציה ויעדים ממשלתיים שנקבעו בארה"ב, באירופה ובישראל. לכן בשוק ההון מקווים כי עם התקדמות בביצועים יתקדמו גם שערי המניות.