חברת דן אנד ברדסטריט חשפה היום (ראשון) את חברות ההייטק והסטארטאפים שהכי טוב לעבוד בהן. לפי דירוג חברות ההייטק, Microsoft שומרת על המקום הראשון זו השנה השלישית ברציפות, Google שנייה ו- IronSource במקום השלישי. Salesforce זינקה מהמקום ה-10 למקום ה-4, Palo Alto זינקה 7 מקומות וממוקמת חמישית ו-Monday עלתה מהמקום ה-16 למקום ה-8.
בדירוג הסטארטאפים, לראשונה הדירוג התחלק לסטארטאפים עד 100 עובדים ולסטארטאפים מעל 100 עובדים. eko ראשונה בדירוג הסטארטאפים שהכי טוב לעבוד בהם עד 100 עובדים, Joytunes פותחת את דירוג הסטארטאפים שהכי טוב לעבוד בהם מעל 100 עובדים.
"בנוסף, המעבר לעבודה מהבית ובהמשך גם למודל עבודה היברידי, המאפשר יותר גמישות, ייצר הזדמנות ייחודית לשילוב אוכלוסיות נוספות שהפערים הג"א הרחיקו עד כה מהאפשרות להשתלב בתעשיית ההייטק."
הדירוג מתבסס על מחקר נרחב, שנערך על ידי חברת דן אנד ברדסטריט ובחן מאות חברות הייטק וסטארט-אפים. במסגרת המחקר, נעשתה פניה למנהלי ה-HR ונבחנו מגוון פרמטרים, כגון: יכולת העובד להשפיע, הסביבה הטכנולוגית, פיתוח קריירה ושימור עובדים, חווית סביבת העבודה, תנאי השכר ומדיניות הגיון וההכלה בחברה.
במקביל, נשלח שאלון גם לעובדים עצמם, ונבדקה שביעות רצונם במגוון פרמטרים: תנאי העסקה, אתגר מקצועי, יכולת השפעה, איזון בית-עבודה ועוד. כמו כן, נשאלו העובדים ומנהלי ה-HR מיהן, לתפיסתם, חברות ההייטק שהכי טוב לעבוד בהן (ללא קשר למקום עבודתם). ממצאי המחקר המקיף שוקללו לדירוגים הסופיים.
גם השנה, כמו בשנה שעברה, הייתה התייחסות נרחבת בדירוג למשבר הקורונה. החברות נשאלו לגבי המדיניות שנקטו כלפי העובדים במהלך המשבר, כיצד השפיע המשבר על פעילות החברה, מהי מדיניות העבודה מהמשרד וכיצד החברה מתמודדת עם הקשיים שנוצרו כתוצאה מהעבודה מהבית, כגון: שחיקת העובדים והפרת ה-work life balance. במקביל, העובדים עצמם נשאלו לגבי שביעות רצונם מהתנהלות החברה במהלך המשבר.
בדירוג חברות ההייטק שהכי טוב לעבוד בהן לשנת 2021 מדורגות 50 חברות המעסיקות למעלה מ-60,000 עובדים בישראל, מתוך כ 334,000 עובדים אשר מועסקים בתעשיית ההייטק הישראלית (נכון לשנת 2021 מתוך הדו"ח של רשות החדשנות ו־Start-Up Nation Central).
הביקוש לעובדים הלך וגדל בשנה וחצי האחרונות והיום הוא עומד על כ-15,000 משרות פנויות. כיום, כמעט בכל חברת הייטק יש מספר משרות פנויות פתוחות.
חברת Microsoft מובילה גם השנה את הדירוג, במקום השני דורגה Google ובמקום השלישי דורגה חברת IronSource אשר הונפקה השנה בנאסד"ק. חברת Salesforce עשתה קפיצה משמעותית בדירוג מהמקום ה-10 היישר למקום ה-4. את החמישייה הראשונה סוגרת חברת Palo Alto Networks אשר עשתה גם היא קפיצה משמעותית בדירוג ועלתה ממקום 12.
את העשירייה הראשונה נועלת חברת AppsFlyer אשר דורגה השנה לראשונה ונכנסה היישר למקום ה-10. בנוסף ל-AppsFlyer, נכנסו השנה לדירוג 16 חברות חדשות שלא דורגו בשנה שעברה:SentinelOne JFrog, eToro, Cybereason labs, Outbrain, Armis Security , eBay, Impreva, Service now, Perion Network, Redis , Checkmarx וZipRecruiter.
החברות החדשות בדירוג חברות ההייטק (שדורגו בשנה שעברה בדירוג הסטארטאפים) הן: Gong.io, Forter ו-Next Insurance.
לראשונה, דירוג הסטארטאפים שהכי טוב לעבוד בהם, פוצל לשני דירוגים נפרדים: דירוג הסטארטאפים – עד 100 עובדים ודירוג הסטארטאפים מעל 100 עובדים. השפעות הקורונה הובילו לצמיחה גם של סטארטאפים רבים אשר חוו גידול במצבת העובדים. קיים הבדל מהותי בין סטארטאפים שמעסיקים מתחת ל100 עובדים וסטארטאפים שמעסיקים למעלה מ100 עובדים. ההבדלים נובעים בין היתר מהתקציבים שיש לחברות להשקיע בעובדים.
בדירוג הסטארטאפים– עד 100 עובדים שהכי טוב לעבוד בהם לשנת 2021 דורגו עשרה סטארטאפים. את המקום הראשון קטפה חברת eko שמפתחת ומשווקת טכנולוגיות וידאו אינטראקטיבי. במקום השני דורגה חברת Lightico שמפתחת פלטפורמת ענן להשלמת תהליכים דיגיטליים. במקום השלישי דורגה בפעם הראשונה חברת Memed שפועלת על ידי ניתוח תגובת מערכת החיסון ומבדילה בין חיידקים לווירוסים על בסיס תגובת מערכת החיסון. בחודש יולי החברה קיבלה אישור שיווק באירופה לבדיקה לחיזוי התדרדרות חולי קורונה.
אחוז החברות הפועלות בענף פיתוח התוכנה הוא הגבוה ביותר מבין ענפי הפעילות, ועומד על 26%. תקופת הקורונה התגלתה כמנוע צמיחה אדיר עבור ענפים מסוימים, בין היתר, ענף האינטרנט (18%) וענף הסייבר (14%).
בדירוג הסטארטאפים, ענף הסייבר תופס נתח גדול יותר בדירוג – 33% מהסטארטאפים לעומת 14% מחברות ההייטק, מאידך, ענף פיתוח התוכנה תופס נתח קטן יותר בדירוג הסטארטאפים ועומד על 17% לעומת 26% בדירוג החברות. הן בדירוג חברות ההייטק והן בדירוג הסטארטאפים, ענף הפינטק עומד על 10% מנתח החברות המדורגות.
לפי הנתונים, משבר הקורונה, שינה את עולם העבודה בכלל ואת ענף ההייטק בפרט. עולם העבודה הפך להיברידי וחברות רבות הכריזו על שינוי מודל העבודה לצמיתות. חברות נאלצו לשנות בין לילה את תהליך המיון שלהם מתהליך שכולל הגעה של המועמדים למשרדים מספר פעמים, לתהליך של גיוס מרחוק והטמעת תהליכי Onboarding מרחוק. הגיוס והקליטה מרחוק, יצרו בעיות וגרמו לעובדים חדשים להרגיש פחות מחויבים למקום העבודה ולכן חלק מהחברות חוו תחלופה מהירה של עובדים.
החברות מצאו דרכים יצירתיות והצליחו לשלב בתהליך הגיוס הגעה למשרדים לפחות פעם אחת ושילוב של עבודה במודל היברידי שמאפשר גמישות ויחד עם זאת חיבור לחברה ולאנשים.
גם פעילויות החברה עברו למודל היברידי וחברות מאפשרות לעובדים לבחור האם להגיע למשרדים או לקבל חבילות הביתה ולהרגיש חלק.
Joytunes נתנה לעובדיה את אפשרות הבחירה בנוגע לעבודה מהבית וכן העניקה לעובדיה חבילת סיוע שכוללת: בייביסיטר לילדים, טיפול פסיכולוגי וייעוץ הורי. בנוסף, החברה סיפקה לעובדיה את הציוד הנדרש לעבודה מהבית. בכדי לחבר בין העובדים, החברה עודדה את עובדיה להיפגש במקומות פתוחים וסיפקה להם חבילת פיקניק.
החברה השיקה את קמפיין ״שלם כפי יכולתך״ לציבור הרחב בימי הסגרים והבידודים – כל אדם שהיה מעונין, רכש מנוי ל-Simply Piano (אפליקציית לימודי הפסנתר של החברה) בסכום שהתאים לו, ואת ההכנסות החברה תרמה לארגוני בריאות וסיוע בישראל.
משבר הקורונה בראי העובדים:
כחלק מתהליך הדירוג, נעשתה פניה לעובדים עצמם בחברות. בין היתר, העובדים נשאלו לגבי התנהלות החברה בזמן המשבר.
73% מהעובדים אשר השיבו לשאלון, ענו כי היו שבעי רצון במידה רבה / רבה מאוד מהמענה של החברות לצרכים של עובדיה בזמן המשבר.
74% מהעובדים אשר השיבו לשאלון, ענו כי היו שבעי רצון במידה רבה / רבה מאוד ממדיניות העבודה מהבית.
66% מהעובדים ענו כי היו שבעי רצון במידה רבה / רבה מאוד מהשקיפות של החברה כלפיהם במהלך המשבר.
כשליש מהעובדים ענו כי לא היו שבעי רצון מהתנהלות המעסיקים ומתן מענה עבורם בזמן משבר הקורונה.
משבר הקורונה הביא עימו חוסר וודאות גדול במשק, התנהלות החברה בזמן המשבר ותמיכה בעובדיה ובני משפחותיהם בזמן המשבר הייתה נדבך משמעותי ביותר.
עובדים סיפרו: "החברה מאפשרת מודל משולב של עבודה מהבית והמשרד. כל עובד יכול לבחור כמה ימים הוא יגיע למשרד וכמה יעבוד מהבית. בתור סטודנט זה מאוד משמעותי בשבילי ואפשר לי לעבוד בתל אביב למרות שאני גר בבאר שבע."
"הצטרפתי לחברה בזמן המשבר הקורונה ותקופה בה עובדים מהבית. תהליך ה Onboarding מרחוק התבצע בצורה חלקה ואם הרבה הקפדה והבנה שיש להקפיד לתת לי הרגשה של חלק הצוות מהחברה גם כאשר לא פוגשים אנשים פנים מול פנים. "
"עברתי תקופת משבר מורכבת והחברה עשתה מעל ומעבר בצורה מדהימה כדי לתמוך."
"החברה השתדלה לצמצם למינימום עד כמה שאפשר את השפעות הקורונה בכדי שהעובדים לא יפגעו".
מנגד, לצד המשובים החיובים, משבר הקורונה שינה את שוק העבודה ואת תפיסת העובדים בנוגע למיקום ממנו מתבצעת העבודה, עובדים מספרים: "החזירו לעבודה מהמשרד 3-4 פעמים בשבוע, ולדעתי רוב העובדים יותר מרוצים מעבודה מהבית והיו רוצים לא יותר מפעמיים בשבוע במשרד, בעיקר בשל בזבוז זמן בפקקים ופחות זמן עם המשפחה".
העובדים נשאלו בנוגע לשביעות רצונם מהקידום ומהניוד הפנימי בחברה. מהנתונים עלה כי ככל שהוותק עולה, כך שביעות הרצון הולכת ופוחתת. מכאן ניתן להסיק כי העובדים בחברות נוטים לעזוב את מקום העבודה למקום חדש בשביל להתקדם.
לפיתוח הקריירה ושימור העובדים חשיבות רבה יותר בקרב הסטארטאפים שמאפשרים לעובדים להתפתח ולעבור תפקידים בצורה מהירה יותר בזכות הצמיחה המהירה.