מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד הכלכלה עוסק בשילוב אוכלוסיות שונות בשוק העבודה, והבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה נתונים של המינהל, המעידים על ניצני מהפכה בתעסוקת צעירים חרדים במשק. 

מהנתונים עולה כי בהשוואה לשנה שעברה ישנה עלייה של 10% במספר החרדים הפונים למרכזי הכוונה תעסוקתית, עלייה של 17% במספר החרדים הלומדים הנדסאות, ואף שעדיין מדובר במיעוטם של הצעירים החרדים - נרשם גם גידול של 15% במספר החרדים שהולכים לאקדמיה. 

עוד עולה מהנתונים כי 7.5% מבין הצעירות החרדיות עד גיל 25 כבר משולבות בתעשיית ההייטק וכי המגמה היא של עלייה עקבית. רבים מהצעירים החרדים, בהם גם גברים, בוחרים ללמוד הוראה, בניגוד למגמה באוכלוסייה הכללית, וכיום יש גם יותר ויותר חרדים שנכנסים לשוק העבודה ולמסלולי הכשרה בגיל צעיר. 

מינהל תעסוקת אוכלוסיות מסייע לחרדים באמצעות מרכזי הכוון תעסוקתי בשם מפתח, העוזרים להם להבין מה הם רוצים ללמוד. בהמשך הם משולבים במסגרות אקדמיות ותעסוקתיות מתאימות כמו תוכנית "משפיעים" לשילוב חרדים בשירות המדינה, ותוכניות שונות להכשרה מקצועית. 

יענקי רייך, בן 20, רווק, בוגר ישיבה חרדית בירושלים, שמגיע מהזרם החסידי, לומד לימודי קולינריה ומספר ל"מעריב": "בהתחלה החברה החרדית מתקשה להכיל את שינוי המסלול וחוששת שההשתלבות תפגע במידת האמונה וחלילה תגרום להתרחקות מהדת. לאחר הפנמה של התהליך, המשפחה מבינה שאין סתירה בין הדברים, שניתן ללמוד ולעבוד ועדיין להישאר חרדי. רבים מחבריי בישיבה קיבלו הכוונה תעסוקתית דומה שסייעה להם להבין מה מתאים לכישוריהם. כיום חלקם לומדים רפואה ועריכת דין".

דניאל, בן 29, בוגר קורס פיתוח אפליקציות, ממשיך בימים אלה ללימודי הנדסת תוכנה ומעיד: "החברה החרדית עברה תהליך וכיום היא פתוחה לזה, גם לגברים וגם לנשים. לרוב גברים לאחר החתונה ממשיכים ללמוד בישיבה ואילו הנשים עובדות או לומדות, אבל יש מודעות גדולה בחברה החרדית להשתלבות בשוק התעסוקה". 

נעמה, צעירה בת 22 מהזרם הליטאי, לומדת לתואר ראשון במדעי המחשב ובמקביל כבר עובדת בחברת הייטק מובילה: "הסביבה מאוד גברית אבל אני לא החרדית הקונוונציונלית ואין סתירה בין היותי חרדית לרצון שלי להשתלב. אני מרגישה שבאינטראקציות חברתיות, בפעמים הראשונות יש רתיעה, אבל אחר כך יש שחרור. אני מבינה שזה טבעי ולא מתרגשת מזה". 

יוליה איתן, ראש מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד הכלכלה, אומרת ל"מעריב": "המינהל עושה ככל יכולתו כדי להנגיש הכשרות מקצועיות ומסגרות תעסוקתיות מתאימות עבור מגוון אוכלוסיות, ואנו שמחים לראות כי יש עלייה במספר החרדים המשתלבים בשוק העבודה.

השתלבות החברה החרדית הינה הכרחית לכלכלה הישראלית, ועל כן חשוב להמשיך ולחזק את שיתוף הפעולה בין משרד הכלכלה לבין החברה החרדית". מלבד חרדים עוסק מינהל תעסוקת אוכלוסיות בשילוב האוכלוסייה הערבית, הבדואית, הדרוזית והצ'רקסית, אנשים עם מוגבלויות, יוצאי אתיופיה, אוכלוסיות רווחה, בני 45 ומעלה, הורים יחידים וצעירים בסיכון.