שר האוצר, אביגדור ליברמן, הציג היום (רביעי) במסיבת עיתונאים משותפת יחד עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירים נוספים במשק את "עסקת החבילה" במשק. 

במסגרת עסקת החבילה, שכר המינימום יעלה באופן מדורג ל-6,000 שקל החל מאפריל 2022 ועד דצמבר 2025. כמו כן יבוצע תיקון בחוק חופשה שנתית, כאשר עובדים במדרגה הנמוכה יקבלו יום חופש נוסף, סה"כ 13 ימים במקום 12 הקיימים כיום. 

כמו כן, הצדדים סיכמו את המשך העבודה במגזר הציבורי בהתאם לעקרונות של הסכמים שנחתמו בתקופת הקורונה ואפשרו גמישות העסקה וכלים להנהלות להתמודד עם השלכות המשבר, לשם הפחתת הסיכון הבריאותי לעובדים ולציבור ולאור הצורך במתן השירות הנדרש לציבור. סיכום נוסף הוא הסדרת נושא העבודה מרחוק של עובדי המגזר הציבורי ובמסגרתו יוסדרו היחסים בין העובד למעסיק בעבודה מהבית תוך שמירה על זכויותיהם ורווחתם של העובדים

המגעים לעסקה התנהלו בחודש האחרון בין נציגי האוצר בראשות המנכ"ל רם בלינקוב וההסתדרות. בכוונת האוצר לקדם צעדי חקיקה בקרוב בכדי לעגן סיכום זה בתיאום משרד הכלכלה.

במהלך מסיבת העיתונאים, אמר ליברמן כי "לראשונה מזה 37 שנה אנחנו חותמים היום על עסקת חבילה – שהיא בשורה אדירה למשק ולכלכלה הישראלית. ביום הראשון בתפקידי כשר אוצר, כינסתי את ראשי המשק של מדינת ישראל והיום בתום 143 יום ולאחר עבודה מאומצת, רצון טוב ושיתוף פעולה מעמיק של כל שותפי, הצלחנו להסכים על צעדים שיובילו את המשק קדימה וייצרו כאן יציבות תעסוקתית". 

"משרד האוצר ימשיך למצוא פתרונות לסקטורים ייחודיים במגזר הציבורי במסגרת תקציב ייעודי, יציבות בפעילות המגזר הציבורי, הבטחת המשכיות  בעולם יחסי העבודה במגזר הציבורי, עד תחילת 2023", הוסיף. 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר כי "זו בשורה חשובה למשק בעת הזו, מכמה סיבות. העיקרית שבהן לדעתי היא הוודאות שמייצרת 'עסקת החבילה' לפעילות הכלכלית במשק ובנוסף היותה מדורגת ומידתית. נכון הדבר בפרט לימים אלו בהם המשק עובר, ולשמחתנו יוצא, ממשבר כלכלי כה חמור. השקט התעשייתי שצפוי להיווצר לנוכח ההסכמות, גם בסקטור הפרטי וגם בסקטור הציבורי, הוא חיוני בתמיכתו בתהליכים הכלכליים השונים במשק – אלו שכבר בתהליך ואלו שייווצרו על סמך התבהרות תמונת המצב כעת לשנים הבאות". 

"לא פחות חשובה היא הפגנת היכולת לשתף פעולה לטובת המשק, שתוכל לתרום לקידום מהלכים נוספים לקידום הכלכלה בשנים הקרובות. כעת עלינו להביט קדימה אל המשימות הנוספות שעומדות לפנינו – כדי להבטיח את המשך התנופה הכלכלית תוך שילוב כוחות, בסוגיות חשובות כמו תחבורה, חינוך, הכשרות מקצועיות ועוד״, הוסיף. 

אמיר ירון (צילום: רויטרס)
אמיר ירון (צילום: רויטרס)

נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל ויו״ר הנהלת נשיאות המגזר העסקי, עו"ד רועי כהן, התייחס לעסקת החבילה למשק ואמר כי "העובדה שלראשונה בעסקת חבילה במשק יש התחייבות של שר האוצר לרשת בטחון סוציאלית לעצמאים היא בשורה היסטורית עבור למעלה מחצי מיליון עצמאים זאת, לצד העובדה ששעון עבודה גמיש יאפשר לעסקים קטנים יכולת תמרון והגדלת הפריון".

"חשוב להדגיש שהעובדים בעסקים הקטנים הם נכס ועוגן להצלחת העסק ויש לשמור עליהם, במקביל להורדת נטל העלויות המושת על ציבור המעסיקים והעסקים. זה מה שעומד לנגד עיננו בלהב, וכך נמשיך לפעול ביתר שאת בחודשים הבאים. עסקת החבילה שהציג שר האוצר מבטאת את השותפות הרצויה של המדינה, המעסיקים וההסתדרות למען משק צומח, ולראשונה - גם למען ציבור העצמאים שהם מנוע הצמיחה של המשק", הוסיף. 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, התייחס גם הוא ואמר: "עסקת החבילה היא בשורה חשובה ביחסי העבודה בישראל, שתסייע בשיקום המשק ותעזור לשפר את מצבם של העובדים. העלאה הדרגתית של שכר המינימום ל-6,000 שקל תשפיע באופן ישיר על מאות אלפי משפחות ברמות השכר הנמוכות ותדחוף את כל מדרג השכר כלפי מעלה. ההחלטה שלי לקדם עסקת חבילה קרמה עור וגידים, מתוך תחושת אחריות עמוקה לגורל החברה הישראלית, ואני מודה לשר האוצר ולכל שותפינו על כך שידעו לגשר על הפערים ולהניח יחד את התשתית להזנקת הכלכלה". 

"הבשורה שהבאנו היום לציבור משקפת במידה רבה את הקו הממלכתי והאחראי שההסתדרות נקטה לכל אורך המשבר. באפס ימי שביתה ובשיח מאחד, הוכחנו שוב שההסתדרות בהנהגתי היא גורם מאזן במשק שלא חושש להניף דגלים חדשים. בלי הפחתות שכר, בלי פגיעה במערך הפנסיה, עם מודל חדשני של עבודה מרחוק והסדרת תקציב ייעודי לקידום סקטורים מוחלשים, נבטיח את התאוששות המשק ונוודא שכלל העובדים יהנו מפירות הצמיחה", אמר. 

ארנון בר דוד (צילום: דוברות ההסתדרות)
ארנון בר דוד (צילום: דוברות ההסתדרות)

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "מדובר בבשורה למשק ולכלכלה הישראלית. לאחר תקופה לא פשוטה שעברה על העסקים בישראל, הגענו להסכמות שבהן נמצאה נקודת האיזון בין צורכי המעסיקים, העובדים והממשלה. אנו מצויים בסביבה עסקית גלובלית משתנה ומאוד תחרותית, והיה לי חשוב לגבש עסקה שתאפשר שינוי בחוקי העבודה וגמישות רבה יותר בעולם התעסוקה בראי המעסיקים והעצמאים שיקבלו רשת ביטחון כלכלית לעצמאים בשנת 2023. אני מאמין שהשילוב של עסקת החבילה, ביטול מס המעסיקים ופעולות נוספות שנפעל להשיגם בהמשך, יעלו את הפריון ויובילו לצמיחה אמיתית".

הממונה על השכר, קובי בר נתן: "בתקופה שבה אנו נמצאים, ההתגייסות החשובה של ארגוני המעסיקים וההסתדרות, יחד עימנו, מאפשרת בשורה לציבור העובדים והמעסיקים במשק  וקידום משמעותי של המגזר הציבורי. בשיתוף פעולה מוצלח עם יו"ר ההסתדרות אנו מצליחים להבטיח יציבות של המגזר הציבורי, לייצר פתרונות מותאמים לקבוצות עובדים רלוונטיות, להפעיל כלים שיעודדו משמעותית את פריון העבודה במגזר הציבורי ובמשק וכן להבטיח יציבות בעולם יחסי העבודה בתקופה רגישה זו".

"עסקת החבילה שגובשה חשובה למגזר הציבורי ולמשק הישראלי ותביא לשיפור בפריון העבודה במגזר הציבורי ולעידוד הצמיחה במשק. אני מודה ליו"ר ההסתדרות וצוותו וכן ליו"ר נשיאות המגזר העסקי ונשיא התאחדות התעשיינים על הפעילות המשותפת על העבודה המשותפת הטובה והאינטנסיבית בחודשים האחרונים", סיכם. 

יו”ר פורום העצמאים רמי בז’ה הגיב גם הוא, ואמר: “המאבק של פורום העצמאים נשא פרי. רשת ביטחון לעצמאים, כמו לכל עובד בישראל, זה לא מותרות, זהו כורח, ואנחנו מברכים על ההישג של יו”ר ההסתדרות ארנון בר דוד. שנת הקורונה פגעה קשה בעצמאים, והוכחה נחיצותה של רשת ביטחון - בעת משבר וגם בשגרה".

"אנו מברכים גם על העלאת שכר המינימום, שתסייע למוחלשים, ביניהם עובדים בעסקים קטנים. שני הצעדים חשובים, והם בשורה של ממש. מהלך שיהיה הדרגתי כדי לא להכביד על העסקים הקטנים. לצד זאת, הדרך עוד ארוכה. המאבק לא תם, והתוצאות מוכיחות כי ההסתדרות ואנחנו נוכל לשנות את המציאות עבור כמליון עצמאים בישראל”, אמר בז'ה.