שרת הכלכלה אורנה ברביבאי החליטה סופית לסגור את פעילות קרן מעגלים. בקרן, שנועדה לספק הכשרה במקצועות שנחשבים קשים, נותרו עדיין 230 מיליון שקל, והעודפים יועברו לקופת האוצר. ההסכם מול הקרן, שנחתם לתקופה של עשר שנים - לא יוארך.

החלטת הסגירה התקבלה בתיאום עם שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד (ברביבאי היא ממפלגת יש עתיד של לפיד - י"ש). עוד נודע כי בשבועות האחרונים נעשו מאחורי הקלעים מאמצים להמשיך את הפעלת הקרן.

קרב על יתרת הכספים שבקופה: מעגלים מגיעה לסוף דרכה

בין היתר דובר על המשך הפעלתה לתקופת מעבר עד שהיא תסיים את ההתחייבויות שכבר ניתנו להכשרה מקצועית של אלפי עובדים. נשיא התעשיינים ד"ר רון תומר שיגר מכתב ברוח זו לברביבאי.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, אמורים היו להיפגש בסוף השבוע עם שרת הכלכלה ולשכנע אותה בהמשך נחיצות הקרן. למרות זאת, פקידה בכירה במשרד הכלכלה הודיעה במפתיע על ביטול הפגישה, לאחר שלטענתה לא סופקו הנתונים הנדרשים על פעילות קרן מעגלים והדרך שבה הוצאו הכספים.

דובי אמיתי, יו''ר נשיאות המגזר העסקי (צילום: דוברות המגזר העסקי)
דובי אמיתי, יו''ר נשיאות המגזר העסקי (צילום: דוברות המגזר העסקי)

אמיתי מסר בתגובה ל"מעריב": "נפגעתי אישית מביטול הפגישה, הודעה שנמסרה באמצעות פקידה. לא ניתן להפסיק את פעילות הקרן באופן חד־צדדי. אם שרת הכלכלה החליטה לסגור אזי שתכנס את ועדת ארבעה, שאמורה לקבל החלטה פורמלית".

עוד הוסיף כי "יש לי ביקורת על אופן ניהול קרן מעגלים. נעשו שם דברים שלא אוכל לעבור עליהם לסדר היום. למרות זאת, חשוב להבטיח את עתידם של אלפי עובדים שאמורים לעבור הכשרה מקצועית. אני רוצה להאמין שהייתה כאן אי־הבנה".

קרן מעגלים, שהוקמה לפני עשור, מנוהלת בשנים האחרונות על ידי יפה ויגוצקי, שהפכה לגורם הדומיננטי בארגון. על פעילות הקרן הושמעה בעבר ביקורת מגורמים שונים ובהם מבקר המדינה.

יפה ויגודסקי (צילום: אלוני מור)
יפה ויגודסקי (צילום: אלוני מור)

מקרן מעגלים נמסר בתגובה: "הקרן הכשירה עשרות אלפי עובדים במהלך השנים, אשר בזכות קורסי ההסבה והשדרוג הצליחו להישאר במעגל העבודה עד גיל הפנסיה. משבר הקורונה חיזק את הצורך לסייע לבעלי מקצועות מוחלשים.

"אנו מפצירים בשרת הכלכלה לקבל החלטה מנהיגותית ולהורות על הארכת תקופת ההסכם בכדי לסיים את ההכשרות לעובדים ואת המחויבויות מול המכללות השונות. אם לא כן, יופקרו אלה לכוחות השוק וייפלטו ממעגל העבודה. מדינת ישראל אינה רשאית לעצום עיניים ולהתעלם מהחלשים".

"ההתחייבויות מול העובדים והמכללות הן של קרן מעגלים. היא זו שחתומה על ההסכמים ולכן הקרן דורשת אחד מהשניים: להמשיך את הפעילות בכדי לסיים את כל ההתחייבויות שהחלו או לחילופין לקבל שיפוי מהמשרד בגין התחייבויות אלו".

מלשכת שרת הכלכלה והתעשייה נמסר: "קרן המעגלים הוקמה לטווח של עשור במטרה לתת מענה להעלאת גיל הפרישה במשק, באמצעות הכשרות לעובדים במקצועות שוחקים. עם סיום תקופת פעילותה, בכוונת שרת הכלכלה והתעשייה לסכם את האופן בו תסתיים פעילות הקרן, מבלי לפגוע בהכשרות המתמשכות. ההחלטה תתקבל בתיאום עם הנהלת הקרן, ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי".