יו"ר איגוד תעשיות ההייטק מריאן כהן שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתוכניתה ב־103fm על היחלשות הדולר והאירו וההשפעות על המשק הישראלי. הוא ביקר את בנק ישראל, שמתנהל לדבריו ב"עמימות מסוימת", הזהיר כי "את התוצאות נראה במאזן הסחר של מדינת ישראל עוד כמה חודשים ועוד שנה" וסיכם: "אני מקווה שממשלת ישראל בסוף תיקח את הנושא לידיים ותבין שאי אפשר להפקיר את התעשייה".

בפתח דבריו הסביר כהן כי ההכרזה על המטבע הישראלי כעל אחד מהמטבעות החזקים בעולם לא בהכרח טובה לנו: "הכוכב האמיתי הוא השקל, הוא בריון וחזק וכולנו גאים שיש לנו שקל כזה חזק. אז למה זה לא כל כך טוב? העלויות של כולנו עולות בשקלים וההכנסות קטנות בשקלים - הפער הוא 15 אחוזים. מה שאנחנו רואים בייצוא כיום זו תוצאה של מה שנעשה לפני שנה. את התוצאות של מה שקורה עכשיו נראה רק עוד מספר חודשים או שנה", הסביר. 

"אנחנו לא חיים מהיום למחר, אומרים לי 'אבל תגיד איך זה יכול להיות שאתם מתלוננים והייצוא עלה', אז הוא לא כל כך עלה ומה שאנחנו רואים היום בייצוא זו תוצאה של מה שנעשה לפני שנה. כי מה שנמכר לפני חודש או חודשיים אלו עסקאות שנסגרו לפני שנה. את התוצאות של מה שקורה היום נראה עוד מספר חודשים או שנה". 

כשהתבקש להסביר באיזה אופן הדבר ישפיע על המשק הישראלי ובפרט תעשיית ההייטק אמר: "אם היום אני צריך להיכנס להתקשרות חדשה, אני לא יכול להיכנס לזה במצב שנוצר. העלויות שלי גדלו וההכנסה ירדה - אין ספק שאנחנו נמכור פחות. התוצאות תיראנה במאזן הסחר של מדינת ישראל עוד כמה חודשים ועוד שנה. אנחנו נייצא פחות, נמכור פחות לא בגלל שזה מה שאנחנו עושים אלא בגלל שזה מה שנוכל לעשות.

"כולנו נצטרך לשלם יותר משום שכאשר הייצוא יקטן, העודף המטורף והמאזן השוטף יקטן, יהיה פחות כסף שבא בקלות מדברים אחרים אז לא יהיה את מה שיכסה את החשבון השוטף של מדינת ישראל. ואז נצטרך לשלם יותר מיסים, ארנונות וכו', ואז נהיה בסדר כי אז יבינו שאי אפשר להמשיך במצב הנוכחי. ואז באורח פלא השקל ייחלש והאבטלה תגדל, אבל אז גם יהיו הפתעות אחרות כי אז שער הדולר יהיה איפה שהוא צריך להיות וכולנו נהיה במצב הרבה פחות גרוע".

כשנשאל אם הוא מעריך שהדולר ירד מתחת ל-3 אמר: "אין לי שום הערכה, יש פה כוחות שאי אפשר בגלל להעריך אותם. אני קצת אופטימי, בתקוותי שממשלת ישראל בסוף תיקח את הנושא לידיים ותבין שאי אפשר להפקיר את התעשייה. בסופו של דבר אנחנו היצואנים מתמודדים בשוק הבין לאומי, מדינת ישראל צריכה לתמוך בכושר התחרותיות של הייצוא הישראלי, לא בגלל היופי ביצוא אלא בגלל שמדינת ישראל חיה ממה שהיא מוכרת - מאוד פשוט. המכירה של מדינת ישראל זה הייצוא שלה. המדינה צריכה לתמוך בייצוא הישראלי".

הוא הוסיף: "בנק ישראל פועל בעמימות מסוימת, הם לא בדיוק מצהירים על מה שהם עושים ואני חושב שזו טעות. יציאה הצהרתית של בנק ישראל שהם יתמכו בשער השקל יכולה לעשות מצוין, כמו שקרה בינואר עם ההצהרה שהם הולכים לקנות דולרים - בלי לקנות סנט אחד זה החליש את שער השקל ב־6 אחוז. אנשים צריכים להבין שיש יד מכוונת". 

כשנשאל מדוע הוא "מתלונן" כשהוא עומד בראש התעשייה שכמעט ולא נפגעה במשבר הקורונה, הסביר: "אנחנו כולנו התברכנו בזה שיש את התעשייה הזו. בתקופה קשה התעשייה עזרה לכולנו באמצעות הכסף הגדול והעודף שהגיע מעבר לתחזיות לקופת מדינת ישראל. זה עזר לכולנו לעבור את המשבר בקלות יחסית, במקום שהגירעון יהיה עצום אנחנו מסתכלים על התקציב והוא מצוין בזכות התעשייה הזו. אבל אם אנחנו לא נמשיך, נפקח, נתמוך ונעודד זה לא יהיה. אני מדואג כי אני רואה את זה מתרחק. להתרגל לטוב זה נורא קל - ואז כשבאה מכה היא כואבת כפליים".