המאבק באלימות נגד נשים, על כל גווניה, הולך וצובר תאוצה בארץ ובעולם, ובמקביל גם מהלכים של קידום והעצמת נשים והוצאתן ממעגל האלימות, הפגיעה והניצול. על רקע זה תוקדש תערוכת האומנות השנתית של בנק הפועלים שתיפתח ב־10 בדצמבר, הנחשבת לתערוכה הגדולה בישראל, לנושא חוצה מגזרים זה, אשר בוער בשנים האחרונות בחברה הישראלית.

במסגרת זו נבחרו השנה תשעה ארגוני נשים ועמותות, שמטפלים באוכלוסייה זו זה שנים, כולל כאלה המתמחים במגזר החרדי ובמגזר הערבי, לקבל חשיפה לפעילות החשובה שלהן, והם גם ייהנו מהכנסות התערוכה ויריד המכירות הצמוד אליה. מדובר בארגונים ההתנדבותיים רוח נשית, ל.א לאלימות נגד נשים, שוות, בת מלך, נשים נגד אלימות, מעברים, הופכות את היוצרות, פורום מיכל סלע ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל.

מעניקים כלים מעשיים

“צריך להבין שהנשים שאנו מטפלות בהן מגיעות מחברה שבה אין לגיטימציה לשיח בנושא אלימות במשפחה. זה נושא מושתק, טאבו, אשר כלוא מאחורי חומות גבוהות", אומרת צילית אברמסון, מנכ"לית עמותת בת מלך, הנאבקת באלימות נגד נשים במגזר הדתי והחרדי, ומפעילה את שני המקלטים היחידים בארץ שנותנים מענה לנשים דתיות וחרדיות וילדיהן, וכן קו לסיוע נפשי, משפחתי ומשפטי 7/24. “לכן המחווה של התערוכה היא עבורנו תמיכה מורלית ומעשית מאוד חשובה, וזו גם אמירה מאוד משמעותית עבור הנשים שאנו מטפלים בהן".

באילו עוד דרכים מתבטאת התמיכה?
“יש מתנדבים מהבנק שמגיעים לפעילויות של העמותה במקלטים, וגם משתתפים בצביעה ובתחזוקה שלהם. אבל לא רק. זה ידוע שנשים בחברה הדתית והחרדית סובלות לא פעם מאלימות כלכלית קשה. בני זוגן ממדרים אותן מהשליטה בחשבונות הבנק ובכספים שהן מרוויחות. עבורן מקיימים אנשי הבנק סדנאות מיוחדות לעצמאות פיננסית ולאוריינות דיגיטלית. בסדנאות מעניקים לנשים כלים מעשיים חשובים מעולמות התוכן של הבנק שנועדו להצמיח ולחזק אותן בהמשך חייהן".

גם עבור מעיין ארזי מלינרסקי, מנכ"לית עמותת שוות, ההחלטה להקדיש את התערוכה השנה לסוגיית האלימות נגד נשים היא מעודדת. “זה מאוד מרגש עבורי לראות שלעמותה שלנו ולבנק הפועלים יש ערכים משותפים וחזון משותף", מסבירה ארזי מלינרסקי. “השיתוף הזה מייצר אצלנו שינוי חברתי מאוד משמעותי, ומעניק כלים פרקטיים שמסייעים לנערות שאנו עובדים איתן לצמצם את הפערים המגדריים".
מגלות עוצמות חדשות

שוות הוקמה במטרה לאפשר לנערות בגיל ההתבגרות לחזק את תחושת הערך העצמי שלהן ולתת להן כלים שיאפשרו להן לממש את שאיפותיהן. העמותה מפעילה תוכנית חונכות שנתית וסדנאות המסייעות לנערות לפתח הערכה עצמית חיובית לטווח רחוק, דרך התנסות מוקדמת בהצבת מטרות, במעטפת של תמיכה רגשית ואינטלקטואלית. החניכות לומדות לראות בכל כישלון הזדמנות ללמידה, לגלות בעצמן עוצמות חדשות, לשאוף ליעדים גבוהים יותר ולממש אותם.

תיאוריית השינוי של שוות מתבססת, בין היתר, על מחקרים שלפיהם נערות מתבגרות נוטות להאשים את עצמן כאשר הן נתקלות בכישלון, בעוד בנים בדרך כלל מאשימים נסיבות חיצוניות. ההאשמה העצמית הזו מבססת אצל הנערות הערכת חסר ועשויה להביא להימנעות ממשימות שבהן הן חוששות שלא יצליחו.

“ספינת הדגל שלנו היא תוכנית המנהיגות השנתית שמתקיימת לאורך שנת הלימודים בבתי ספר ב־13 עיריות ורשויות מקומיות ברחבי הארץ, מתארת ארזי מלינרסקי. “מדובר בקבוצות של כ־15 בנות נבחרות משכבת ו' ו־ז' שנפגשות אחת לשבוע, כשמטרת התוכנית היא להציג להן מודלים נשיים לחיקוי ולהעניק להן כלים פרקטיים. התוכנית גם חושפת את הנערות לאפשרויות שעומדות בפניהן, מאפשרת להן לגלות את היכולות שלהן, להציב לעצמן מטרות ולממש את הפוטנציאל המלא שלהן, שזו בעצם השאיפה של כל מי שמעורב בפעילות בתחום הזה".

נעמה הלוי פאר  (צילום: רמי זרמר)
נעמה הלוי פאר (צילום: רמי זרמר)

נעמה הלוי פאר: כלים שיאפשרו להן לצאת לדרך חדשה

"תערוכת האומנות למען הקהילה שאנו מובילים זו השנה ה־21, באה להפנות זרקור בכל שנה לסוגיות בוערות בחברה הישראלית ולהעניק תמיכה אשר בכוחה ליצור שינוי. השנה, סביב יום המאבק באלימות נגד נשים, בחרנו להביא לקדמת הבמה סוגיה בוערת וחוצת מגזרים זו, במטרה לעורר שיח ומודעות לאלימות הגואה, לחזק את תחושת הערך העצמי ולתת כלים שיאפשרו לנשים לצאת ממעגל של מצוקה לדרך חדשה.

"הבחירה בעמותות אשר ייהנו מהכספים שיגויסו בתערוכה לא נעשתה במקרה. המטרה היא ליצור אימפקט משמעותי ולגעת בספקטרום רחב ובמגוון סוגיות הקשורות לנשים, הן מבחינה מגזרית (הציבור הכללי, המגזר הדתי, החרדי, הערבי ועוד), הן מבחינה גילית, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת הצמתים השונים ומצבי הקיצון שפוגשות הנשים בחייהן. העמותות שנבחרו פועלות למען נשים במגוון נושאים - החל מכאלו המסייעות למתמודדות עם אלימות פיזית או כלכלית, דרך עמותות המסייעות לנפגעות תקיפה מינית, עמותות המלוות נשים המשתקמות ממעגל הזנות בדרך לעצמאות וחיים בכבוד ועמותות שמלוות טרנסג'נדריות, וכלה בעמותות שעוסקות במנהיגות והעצמה לנשים ולנערות בשנת בת המצווה.

"פעילויות אלו בעיניי הן לא רק המפתח לחברה בריאה וצודקת יותר, אלא גם סוללות את הדרך להשתלבות מחדש בחברה ובתעסוקה, להצלחה ולצמיחה. המסר המרכזי שלנו הוא שכל אחת יכולה לממש את הפוטנציאל הגלום בה ולחזור למסלול, ותפקידנו להיות שם בשביל ההכוונה, התמיכה והסיוע עבור אלו שזקוקות וזקוקים לנו".

הכותבת היא מנהלת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים