"רשות התחרות נכשלה כישלון חמור מאוד בהגנה על הציבור הרחב מהעלייה ביוקר המחיה כתוצאה מאי־הטיפול בבעיית המונופול בנמלי הים".
כך אמר ל"מעריב" נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, שהודיע כי הוא מתכוון לפנות למבקר המדינה ולהתריע בפניו על הכשלים בטיפול בבעיה.

כבר בחודש יוני פנה לין לממונה על התחרות מיכל הלפרין (שפרשה בינתיים מתפקידה) והתריע על התפקוד הלקוי של הנמלים, ובמיוחד אשדוד, על אגרות האחסון המנופחות הנגבות מהיבואנים ועל היעדר הפתרונות.

"נמלי הים הם שירות חיוני, ונדרשת בדיקה מהירה של מכלול הבעיות והעלאת המחירים", טען לין בפנייתו לרשות. חודש לאחר מכן שלח נשיא האיגוד מכתב תזכורת, ורק אז הוא נענה על ידי ממלאת מקום המנהלת מיכל כהן, שהסבירה כי "העומס בנמלים טופל על ידי רשויות ממשלתיות שונות ואף קודמו שתי רפורמות בנושא: הקמת שני נמלים פרטיים חדשים והפרטת הנמלים הקיימים". עוד הוסיפה כהן כי "לנוכח זה אין אנחנו רואים מקום לטיפול בפנייתך".

למרות זאת לין לא אמר נואש ופנה ליו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון: "נמלי הים פועלים כמונופול ומנצלים את מעמדם לרעה. רשות התחרות לא עשתה דבר בנושא".

בפנייה המיועדת למבקר המדינה מבהיר לין כעת כי "בשנים 2020־2021 התפתח משבר חמור בענף הספנות העולמית. מחירי ההובלה המריאו. כאשר אוניות כבר הגיעו עם מוצרים לישראל הן נאלצו להמתין זמן ממושך עד שתוכלנה להיכנס ולפרוק". לדבריו, "באופן מוזר ירדה תפוקת העבודה בנמל אשדוד, שעבד כמונופול הפועל בניגוד לסעיפים המפורשים בחוק התחרות. הנהלת הנמל, בלחץ ועדי העובדים, סירבה לקבל כוח אדם זמני במשך תקופה ממושכת ועבדה בתת־תפוקה".

עוד מוסיף לין כי "המקרה הזה הוא בדיוק המקום שבו הייתה צריכה רשות התחרות להיכנס לפעולה, להגן על הציבור, ובתוקף סמכותה המפורשת על פי חוק התחרות לתת הוראות ישירות לנמל אשדוד. להפתעתי קיבלתי תשובה 'מדהימה', שלפיה הבעיה בנמלים תיפתר עם הקמת נמלי הים החדשים, כאילו שכל שבשנים הקודמות מותר להוריד את התפוקה בנמלים המונופוליסטיים בבעלות המדינה". לין קורא לכהן להסיק מסקנות אישיות. "מזעזע איך רשות סטטוטורית הרשתה לעצמה לפעול", הוא מדגיש.

בתגובה לפניית "מעריב" נמסר מרשות התחרות כי "בשנים האחרונות פועלת רשות התחרות לקידום התחרות בנמלים. הרשות הכריזה על נמל אשדוד כמונופול בשוק פריקת רכבים, קבעה שהוא ניצל לרעה את כוחו המונופוליסטי, והטילה עליו ועל נושאי משרה עיצומים כספיים".

עוד נמסר כי "הרשות הכריזה על נמל אשדוד ונמל חיפה כקבוצות ריכוז, וקבעה הוראות שיאפשרו את כניסת הנמלים החדשים ואת פתיחת השוק לתחרות. הרשות מייעצת למשרדי התחבורה והאוצר בהפרטת נמל חיפה, ופועלת להבטיח שתתקיים תחרות גם בעניין רציף העבודה בנמל אשדוד".