עו"ד ארז קמיניץ, לשעבר משנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני המשפט האזרחי, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב ויעל איילון בתכנית "איפה הכסף" ב-103fm והסביר על התמודדות הממשלה עם יוקר הבניה. קמיניץ אמר: "אני חושב שבסופו של דבר, עיקר הפתרון למשבר הדיור מצוי ברפורמות גדולות יותר שמצאו את מקומן בחוק ההסדרים ובעבודה סזיפית להעלאת ההיצע, אין פתרון אחר, על הריבית לא ניתן להשפיע".

עוד אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר: "שלושת השרים הציגו תוכנית אחרי שעבר חוק ההסדרים, הייתי לוקח משם בעיקר את העלאת מס הרכישה כרכיב שיעזור, אך הרפורמות בחוק שיש להן יותר משמעות רבה יותר בעיניי הן אלו בהתחדשות עירונית ובביטול ההקלות והאברה לרישוי עצמי. הן בהחלט יכולות להשפיע על ההיצע ולהגדיל אותו, ולאפשר לשוק להתקדם לכיוון פתרונות יותר יעילים לקראת הצורך של מדינת ישראל".

עורך הדין המשיך וציין כי "אני שומע הרבה אנשים שאומרים שתמ"א 38 מתה, ומקוננים על העובדה שהדרך הזאת להוסיף יחידות דיור ולחזק מבנים תיעלם. היא לא נעלמת, השרה שקד מציעה חלופה לתמ"א, היא תשנה את פניה. אם עד היום היה צריך להגיש היתר לוועדה המקומית על מנת לעשות תמ"א, מחר לא יגישו היתר אלא בקשה לתוכנית, זה הליך יותר מורכב אך גם התוכנית תוכל להיות מאושרת. התהליך יהיה יותר סביבתי וימצא פתרונות תחבורתיים ופתרונות ביוב".

לדברי קמיניץ הפתרון שהשרה שקד מציגה יכול להיות זמין ויעיל, וחלופה טובה לתמ"א כמו שאנו מכירים אותה היום. "היום יש יותר חשיבה על הפריפריה, אבל צריך לעשות יותר. גם תמ"א, גם התחדשות עירונית בפריפריה זה כורח המציאות, ויש גם דרישה. פחות ראיתי שהממשלה מתייחסת לזה. אני חושב שרשות מקרקעי ישראל תגיע לשיא של שיווקים", הסביר עורך הדין.

קמיניץ התייחס בהמשך למחירי הדיור ואמר: "אני משתדל להיות אופטימי, ואני מסרב לקבל אמירות על גזרות גורל. יש הרבה מה לעשות וצריך לעשות כמה שיותר. עובדה שהייתה תקופה בה הממשלה הצליחה למתן את עליות המחירים ולבלום אותן, איבדנו שלוש שנים של עשייה בגלל היעדר תקציב מדינה וסטגנטציה פוליטית. אבל עכשיו צריך להפשיל שרוולים ולהשתולל, בעל הבית צריך להשתגע ולעשות את כל הניתן כדי להגדיל את ההיצע".

דירות למכירה, שוק הנדל''ן (צילום: רויטרס)
דירות למכירה, שוק הנדל''ן (צילום: רויטרס)

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר אמר בנוסף: "דווקא בכל מה שקשור להיבטי דיור, ונשים רגע בצד את החברה הערבית, יש קונצנזוס בממשלה. האם הם רק מדגמנים שיתוף פעולה או עושים שיתוף פעולה באמת? זו כבר שאלה אחרת. אני חושב שהדרגים המקצועיים רוצים לעבוד בשיתוף פעולה, ויהיה צורך לבדוק האם מצליחים להגדיל את השיווקים ולייצר יחידות דיור. זה מבחן קשה שהממשלה תצטרך לעמוד בו, אני יותר אופטימי מפסימי. נתוני הפתיחה של הממשלה גרועים מאוד, צריך לתת לה את הזמן ולראות אם היא תצליח למתן את המחירים".

לגבי הרכב הקואליציה הנוכחי, קמיניץ אמר: "הימצאותה של מפלגה ערבית כמו רע"מ בקואליציה יותר תתרום מאשר לא תתרום, כי בסופו של דבר יש תיווך באמצעות הישיבה בקואליציה של המהלכים באמצעות הישיבה בקואליציה. במנהיגות של החברה הערבית מבינים היום שחוק שמטפל באכיפה של עבירות חמורות רק דואג לכך שיהיה תכנון יותר יעיל".  

סייעה בהכנת האייטם: מיכל קדוש, 103fm