את תחילתה של שנת 2021 בילו אזרחי ישראל בסגר. את בואה של שנת 2022 כנראה נקבל בצורה אחרת, עם מסיבות וחגיגות, ובין היתר גם נפצה את עצמנו על התקופה הלא פשוטה שעברה על כולנו עם פרוץ הקורונה. נניח בצד את הדיון בדבר היותו של סילבסטר אנטישמי או לא, ונתרכז בעובדה שלעתים יש לנו צורך לחגוג את העובדה שעוד שנה נגמרה.

וכן, השבוע האחרון של דצמבר הוא הזדמנות מצוינת למי שמחפש לעשות שמח, בין אם מדובר בחג המולד (25 בדצמבר) ובין אם בחגים שיחולו בלילה שבין 31 בדצמבר ל־1 בינואר - הסילבסטר והנובי גוד. כל המועדים הללו הפכו, כאמור, כבר מזמן לעוד סיבה למסיבה בקרב הישראלים, בלי שום קשר לסממנים דתיים או למסורת שחלק מאיתנו גדל עליה.

כדי לחגוג צריך כמובן אווירה. יש מי שדואגים לכך מכל הבחינות, וההתרגשות והציפייה לחגיגות כבר ניכרות בשטח.

רשת חינאווי Wine & More בנוף הגליל (צילום:  סוזי לוינסון)
רשת חינאווי Wine & More בנוף הגליל (צילום: סוזי לוינסון)

כדור שלג

"הסניפים שלנו כבר מקושטים, ואנחנו מזהים מגמה של עלייה דרסטית ברצון לחגוג ולצאת מהמועקה שחווינו בשנתיים האחרונות כתוצאה מהקורונה", אומר יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק ברשת טיב טעם, שיוצאת בימים אלה בקמפיין עם הסלוגן "טיב טעם מזכירה לכם איך לחגוג".

לרגל החגיגה מציעה הרשת בסניפיה ברחבי הארץ ובאתר האונליין "טיב טעם בקליק" מגוון רחב של מבצעים אטרקטיביים במחלקות היין והאלכוהול מהארץ ומהעולם. הקניות המסיביות, לדברי שליו, יתחילו ב־22 בחודש ויימשכו עד 31 בחודש. "יהיה בליץ של עשרה ימים של מכירות מוגברות, שיאופיינו גם בלקוחות שחוגגים את החג הדתי וגם בישראלים שרוצים להתפרק ולהנות", הוא אומר.

"כבר לפני שנה הורגשה עלייה ניכרת בכל קטגוריית הגאדג'טים - קישוטים, מתנות, כדורי שלג, עצי אשוח וכדומה - שעלתה ב־100%. השנה אנו צופים כי תהיה עלייה נוספת של 20% על העלייה שכבר הייתה בקטגוריה זו. כל זה כמובן תלוי בשקט בזירת הבריאות, שלא יהיו לנו וריאנטים שישבשו את השמחה".

לדברי שליו, דבר נוסף וחשוב מאוד בחודש דצמבר הן מכירות בירה, יין ואלכוהול, ו"כמדי שנה, אנחנו צופים עלייה גם בצריכתם. בשנה שעברה מכרנו בדצמבר כחצי מיליון בקבוקים בשווי של כ־15 מיליון שקל, והשנה אנחנו צופים עלייה של כ־20% במכירות. אנו מאמינים שנמכור כ־50 אלף בקבוקי יינות מבעבעים מכל הסוגים, כ־15 אלף בקבוקי ויסקי וכ־20 אלף בקבוקי וודקה. בשנים האחרונות התעצמו גם המכירות של עוגות פנטונה. הבאנו קונטיינרים שלמים, ונראה שנמכור כ־13 אלף יחידות. גם במעדנייה אנחנו מקדמים כל מיני דליקסטים כגון קוויאר, גבינות מובחרות, דגים מעושנים ועוד".

האם צפוי משהו מיוחד בסניפים עצמם?
"בשבוע האחרון של דצמבר אנחנו מתכננים אירועי מכירות של יין ואלכוהול עם קופונים, בעיקר בסניפים הגדולים. סוג של בלאק פריידיי. עכשיו אנחנו גם מקדמים מאוד את נושא המכירה באתר האונליין. למשל, אם קונים ב־350 שקלים ממגוון מוצרי היין, הבירות והאלכוהול, מקבלים 40 שקל מתנה למימוש באתר בינואר".

"ב־16 ועד 18 בדצמבר נקיים כריסמס מרקט אצלנו בדבאח מול (DABAH MALL), בכניסה לבענה דיר אל־אסד", מספר לואי עומרי, מנהל השיווק של רשת סאלח דבאח ובניו ושל דבאח מול. "זו הפעם ראשונה שבה אנחנו עושים כריסמס מרקט בסדר גודל כזה, ונערכים לקהל רב מאוד. ביום הראשון של האירועים יהיה טקס הדלקת עץ חג המולד בגובה 18 מטר. קישטנו את כל הקניון באווירה מיוחדת, יהיה הפנינג לכל הגילים, דוכני מזון, מוצרים לחג המולד, סנטה קלאוסים יסתובבו ויחלקו שוקולדים. אנשים כבר מתחילים לדבר על זה. מי שיגיע לשם ירגיש שהוא נמצא באירופה. אנחנו מביאים את אירופה לארץ".

ומה קורה בסניפי הרשת?
"כבר לפני שלושה שבועות פתחנו מכירות כריסמס ברשת שלנו. יש מבצעים מיוחדים, אווירה מיוחדת. הסניפים מקושטים לכריסמס - סנטה קלאוסים, עצי אשוח - ומובן שאנחנו ערוכים למבצעים מיוחדים גם בקצביות שלנו. אצלנו חוגגים את כל החגים - של היהודים, הנוצרים, המוסלמים, הדרוזים והרוסים. אנחנו מכבדים את כולם וחוגגים עם כולם".

נובי גוד כמימונה

"אנחנו חוגגים נובי גוד, את השנה האזרחית חדשה", אומר דני בצלאל, סמנכ"ל שיווק של רשת קשת טעמים. "אנחנו מתייחסים לזה כאל אחד השיאים של השנה ומגבירים את כל המשאבים מבחינת מלאי, עובדים וסחורה. המוצרים שמקבלים ביטוי בחג הזה הם אלכוהול, הרבה שוקולדים ובונבוניירות וליין המוצרים של הקישוטים לחג כגון עצי אשוח, בובות, פתיתי שלג, תחפושות של סנטה קלאוס. הכל כבר נמצא בסניפים כי אנשים נערכים מראש. כל כמות שאנחנו מביאים של המוצרים הללו תמיד נמכרת, ובכל שנה אנחנו מגדילים אותה.

"נובי גוד הפך להיות נחלת המגזר הכללי, ממש כמו מימונה. היום לכל אחד מאיתנו יש חבר מרוקאי שהולכים אליו למימונה. כך גם הנובי גוד כבר יצא מהמקום המגזרי של יוצאי ברה"מ לשעבר לתוך הציבור הכללי. היום גם האוכלוסייה הצברית קונה עצים וקישוטים, ולכן רואים גידול משנה לשנה".

לא רק עצים וקישוטים. ב"מאמוצ'קה", מעדניית האוכל המוכן שקיימת בכל אחד מסניפי קשת טעמים, תמצאו את כל המנות המסורתיות לשולחן נובי גוד: חולודץ (רגל קרושה), סלט אוליבייה, סלט שובה, סלט ריגה, לשון בפטריות, צלי ביין ועוד.

"בשנה שעברה התמנה השף יונתן רושפלד לתפקיד המנהל הקולינרי של הקבוצה כדי לנהל את הצוות המקצועי של המטבח המרכזי שלנו, המצוי במתקן מודרני", אומר בצלאל. "זה בעצם מטבח מרכזי שמשלב את הידע המקצועי המפותח מאוד של רושפלד עם הידע המסורתי של יוצאי חבר העמים לשעבר. ההשראה הם המתכונים של מרים לכט, אמו של אריאל לכט, הבעלים של הרשת. כשהמקצועיות והמסורת נפגשים, יוצאים מאכלים מדהימים לשולחן החג. יש לנו גם אתר אונליין שדרכו אפשר להזמין את המטעמים מהמעדנייה, נוסף לסל הקניות".

את ההכנות לקראת קבלת השנה החדשה כבר מרגישים גם ב"בזאר רוסי", סופרמרקט באריאל המתמחה באוכל רוסי. במקום גם מעדנייה המספקת ממיטב המאכלים המסורתיים שנחשבים לחובה על שולחן נובי גוד: סלט אוליבייה, סלט שובה, חולודץ, פירושקי ועוד, בטווח מחירים של 39.90־99.00 שקלים לק"ג למגוון המעדנים. אפשר לאסוף את ההזמנה מהמקום, ותושבי אריאל, אורנית, ראש העין וברקן יכולים גם לקבל משלוח עד לפתח הבית.

"מבחינת מוצרי אלכוהול, שמפניות, בשר, כבר מהשבוע השני של דצמבר אנחנו מרגישים יותר קניות לקראת החגים והחגיגות", אומר יורי צ'רבאצקי, הבעלים של "בזאר רוסי". "גם ההזמנות לאוכל המוכן כבר החלו. בדרך כלל עומס העבודה מתרכז בשבוע האחרון, בימים האחרונים לפני נובי גוד, כי כולם רוצים לקבל הכל טרי.

"מנפלאות האוכל הרוסי נהנים כבר לא רק יוצאי חבר העמים לשעבר. גם בסופי שבוע, למשל, כ־50% מהקהל שמגיע אלינו אינו יוצא חבר העמים. כולם כבר למדו את האוכל הרוסי, והקהל נהיה מעורב. היום כבר אין ישראלי שלא יודע מה זה נובי גוד. בימים אלה אנחנו גם מוכרים עצי אשוח וקישוטים לעץ, וכולם באים וקונים".

מקפידים על שתייה

כאמור, אין חגיגה בלי אלכוהול. "תקופת הכריסמס מתבטאת בזינוק בהיקף המכירות של האלכוהול בכלל ושל צריכת שמפניה וקאווה בפרט", אומר ואסים חינאווי, מבעלי רשת חינאווי Wine & More. "השנה אנו צופים לגידול של יותר מ־65% בהיקפי הצריכה של הלקוח הישראלי, מאחר שבניגוד לשנה שעברה, שבה גם היה גידול בצריכה ביתית למרות הסגרים, השנה אפשר ליהנות בחג הצבעוני בחברותא, לארח ולהתארח. אנחנו צופים שיא של מכירות לקראת חגיגות הכריסמס והשנה האזרחית החדשה".

חינאווי מוסיף: "בין המותגים הבולטים בקטגוריית השמפניות ממוקמים מותגים כמו מואט, שנדון, פרקשנט, פול רוג'ר, דובל לרואה ועוד. בחודש האחרון פתחנו מתחם קולינרי יחיד מסוגו בארץ, הכולל גם מסעדה - "חינאווי גריל בנוף הגליל" - בהשקעה של כ־5 מיליון שקל. אנחנו מתכננים לקיים אירוע להשקת המתחם ב־21 בדצמבר, באווירת כריסמס, והוא יכלול גם את נשף השמפניות המסורתי של הרשת".

"המוצר שלנו לכל החגיגות האלה הוא רוסקי סטנדרט פלטינום - וודקה סופר־איכותית, חגיגית, שמעניקה נופך של חגיגיות לשתייה", אומר אריה לקונישוק, מנהל מקצועי של חברת יורוסטנדרט, יבואנית מוצרי פרימיום בתחום האלכוהול והיין בישראל. "לוודקה מצטרפים גם יינות מבעבעים איכותיים של יקב גנצ'יה האיטלקי, יינות של יקב פיירויו מדרום אפריקה או יינות חדשים שנכנסו לפורטפוליו שלנו מיקב קווינטה דה־אלורנה בפורטוגל. אנחנו משתפים פעולה עם החנויות המקצועיות בישראל, שנותנות מחירים מיוחדים וגם עושות חגיגות של טעימות לאורך כל החודש הזה, והצרכן הסופי נחשף לשפע של טעמים, ארומות ומוזיקה".

השנה, בניגוד לשנה שעברה, אומר לקונישוק, "אנשים מגיעים למקומות, לחנויות, חווים את החגיגה ורוכשים מוצרים. חזרנו לשגרה. אבל יש לציין שעל אף הסגר בשנה שעברה, זו הייתה שנת שיא מבחינת צריכת האלכוהול. גם אם אנשים לא הגיעו פיזית לחנויות, הם קנו אונליין".

איך היית מגדיר את דצמבר מבחינת הצריכה?
"זה בהחלט חודש ראוי לציון בתחום צריכת האלכוהול והיין. אנשים צורכים בממוצע 30% יותר מבדרך כלל. אנשים מנצלים את התקופה הזאת לחגיגות, וזה נחמד מאוד כי אנחנו צריכים חגיגות. הצפי לדצמבר הנוכחי הוא שתהיה צריכה מוגברת כי נכון לעכשיו אין סגרים ויהיו מסיבות. אנחנו בעד חגיגות, אנחנו באנו לשמח".