"שלא כמו אלימות פיזית כלפי אישה, המתבטאת בחבלות ובסימנים כחולים על גופה, באלימות כלכלית הסימנים הכחולים הם בחשבון הבנק", אומרת איימי סלייטר עובדיה, סמנכ"לית עמותת "רוח נשית", ומוסיפה: "באלימות כלכלית, הכוח שמופעל כלפי האישה הוא נפשי, מאיים ומשתק.

"לכן מטרתה העיקרית של העמותה שלנו, שהוקמה לפני 14 שנה, היא להקנות לנשים נפגעות אלימות כלים פיננסיים  ולסייע להן להשתלב במעגל העבודה באמצעות שיקום תעסוקתי ומנטורינג לתקופה של עד שנתיים וחצי, כך שיוכלו לפרנס את עצמן ואת משפחותיהן ולהשיג ביטחון ועצמאות כלכלית".

משימה לא פשוטה.
"נכון, כי הרבה מאוד נשים נשארות במערכות יחסים אלימות ולא עוזבות, כי הן פוחדות מהעתיד הכלכלי הצפוי להן - 'איך אשלם שכר דירה, וממה אפרנס את הילדים?'. נתקלנו בלא מעט מקרים של נשים שהיו מוכנות להמשיך לחיות בזוגיות אלימה, רק בגלל החשש שמא הילדים שלהן יוגדרו כנזקקים של שירותי הרווחה".

מדי שנה מדווחות כ־200 אלף נשים על אלימות שהופנתה נגדן - פיזית, מינית, כלכלית, מילולית ופסיכולוגית ועוד. על רקע זה, החליט בנק הפועלים להקדיש את תערוכת האומנות השנתית שלו, שתיפתח בסוף השבוע, לנושא האלימות נגד נשים.

"רוח נשית" ועוד תשעה ארגוני נשים ועמותות המטפלות באוכלוסייה זו יזכו במהלך ימי התצוגה לחשיפה לפעילות החשובה שלהם, וגם ייהנו מהכנסות התערוכה ויריד המכירות הצמוד אליה. עבור סלייטר עובדיה וחברותיה לעמותה, המלוות מדי שנה מאות נשים נפגעות אלימות מכל הסוגים, מדובר בהמשך השותפות לדרך עם הבנק, הנמשכת זה עשור.

"מהנתונים שלנו לשנת 2020 עולה כי ל־37% מהנשים הסובלות מאלימות כלכלית יש לפחות תואר ראשון, כך שלא מדובר בתופעה המתרכזת בשכונות מצוקה או במגזרים ספציפיים", מבהירה סלייטר עובדיה. "ועל זה אנו עובדות בהרצאות ובסדנאות שאנו מעבירות, בין היתר כדי להעלות את המודעות לנושא. אין בישראל חוק נגד אלימות כלכלית, ואנו פועלות לקדם אותו באמונה ובידיעה שזה ישנה מהקצה אל הקצה את חייהם של אלפי נשים וילדיהן".

נשים תומכות

אלימות כלכלית, שיש המכנים אותה גם התעללות כלכלית, היא מניעת יכולתה של האישה לשלוט במשאבים הכספיים שלה. זה יכול להתבטא בניתוק מחשבון הבנק, בדרישה לדיווח על כל הוצאה כספית, בהשתלטות על רכוש ובמניעת האפשרות לעבוד לפרנסתה ולצאת ללמוד.

לא פעם, התעללות פיננסית היא סימן ושלב בדרך לאלימות פיזית. זאת אחת הסיבות שבגינן הקימו חברת התקשורת און לייף וארגון נעמ"ת את המיזם החברתי המשותף "סיסטרס", המיועד לעידוד ולהעצמה של נשים החיות במערכות יחסים אלימות.

"לא קל לנשים להודות שהן נמצאות במערכות יחסים אלימות", מספרת הדס גולדשטיין, מנכ"לית און לייף. "רוב הנשים מתארות שנים של צרחות וקללות ונעילות וטרור כלכלי, לפני שזה הסלים לתקיפה. אנחנו מאמינות שאם הן היו יודעות לצאת ממערכת יחסים כזו לפני האלימות הפיזית, הכל היה קל יותר".

איפה הנקודה הקריטית כאן?
"כשאישה אומרת 'אני מתלבטת אם אני נמצאת במערכת יחסים אלימה' - זה הרגע הקריטי, כי היא לראשונה השמיעה את המחשבות שלה בקול רם. עכשיו חשוב למי היא אומרת את זה ואיזו תגובה היא תקבל. אם היא תקבל עצה לא מעשית או שתזכה להתעלמות, החשש הוא שהיא תתייאש ותשתבלל חזרה לזוגיות האלימה.

"במיזם 'סיסטרס', שייצא לדרך בחודש הבא, אנו מקימות קהילה של נשים תומכות שהוכשרו על ידי נשות המקצוע המומחיות של נעמ"ת, שאליהן נשים במצוקה יוכלו לעשות את השיחה הראשונה והחשובה הזו. לא ממקום שיפוטי אלא מקשיב ואמפתי".

עבור יזמיות הפרויקט, שיחה מוצלחת היא כזו שתגרום לאישה לפנות כמה שיותר מהר לקווי הסיוע. מבחינתן, זה מודל לערבות הדדית בין נשים. "און לייף הוא גוף תקשורת שמקדם נשים", מסכמת גולדשטיין. "ראיינו בעבר נשים בזוגיות אלימה ונשות מקצוע שעוסקות בתחום, וזה לא נתן לנו מנוח. ראינו ואמרנו שיש משהו באמצע - בין נשים שכן מגיעות לקווי סיוע ובין אלה שלא מרימות את הטלפון, למרות שהן מבינות שהן חיות תחת אלימות. אלה הנשים שהמיזם שלנו מכוון ישירות אליהן".

סמר בשארה - מנהלת פועלים בקהילה במרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים (צילום: פרטי)
סמר בשארה - מנהלת פועלים בקהילה במרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים (צילום: פרטי)

סמר בשארה: תעסוקה עצמאית מובילה לביטחון אישי וכלכלי

נשים פרצו בשנים האחרונות לא מעט תקרות זכוכית: במגזר הציבורי - בתפקידי שרות ומנכ"ליות במשרדי ממשלה, במגזר הפרטי כמנכ"ליות בחברות עסקיות מובילות, בעולם ההייטק כיזמיות בחברות ענק בזירה הבינלאומית, ובחברה האזרחית - שבה נשים מופלאות הקימו עמותות ומיזמים חברתיים שיצרו אימפקט משמעותי בסביבה ובקהילות שבהן הן פועלות.

עם זאת, חשוב לזכור שבישראל ישנן עדיין לא מעט נשים ונערות שבטוחות כרגע שאין להן סיכוי להגיע לתעסוקה עצמאית שתספק להן ולילדיהן ביטחון אישי ועצמאות כלכלית: נשים שחיות במעגל של אלימות פיזית או כלכלית בחברה היהודית והערבית, במגזר החרדי, בקהילת הלהט"ב ועוד.

תערוכת האומנות שלנו מוקדשת השנה לאותן נשים שצריכות את הגב והתמיכה מאחוריהן בדרך חזרה למסלול של צמיחה והצלחה.

גם אני, כמנהלת קרן פועלים בקהילה וכאישה ערבייה, נתקלתי באתגרים וקשיים, שאותם צלחתי בזכות ההחלטה האישית שלי להתמודד ולא לוותר. השתלבות בתעסוקה בתפקידי מפתח דורשת רצון, יוזמה ופעולה מכלל הצדדים המעורבים. מצדנו, הנשים - היא דורשת אמונה גדולה של כל אחת ואחת לאורך הדרך ביכולותיה להגיע הכי רחוק שאפשר, גם אם יש בדרך מי שינסה לרפות את ידינו.

מצד המעסיקים בסקטורים השונים היא דורשת מתן הזדמנות שווה, קידום של נשים מוכשרות לתפקידי הנהגה והנהלה, ושאיפה מתמדת לגיוון השורות בכל שדרות הניהול במשק. ככל שנרתום יותר שחקנים לגיוון תעסוקתי ולאחריות חברתית וקהילתית, כך נזכה לחיות בחברה שהיא גם שוויונית ומגוונת יותר, וגם מצליחה וצומחת יותר.

הכותבת היא מנהלת פועלים בקהילה במרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים 

על רקע יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים ולקראת תערוכת האומנות השנתית שתוקדש לנושא, "מעריב" ובנק הפועלים בסדרת מדורים מיוחדת, שתלווה עמותות שונות המסייעות לנשים מכל גוני קשת החברה המתמודדות עם אלימות, בדרך לחזרה למסלול של עצמאות וחיים בכבוד.

כמדי שנה, הבנק פותח את שעריו ומזמין את הציבור הרחב לתערוכה השנתית המוצגת על גבי שש קומות של חגיגת אומנות ישראלית, בבניין ההנהלה המרכזית של בנק הפועלים בשדרות רוטשילד בתל אביב.

התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב החל ממוצ"ש ה־11.12 בשעות 19:00־22:00, ולאחר מכן בימים ראשון־שלישי בשעות 18:00־21:00. הציבור הרחב יוכל לבקר ולרכוש מהיצירות שיוצגו, וכל ההכנסות מהמכירות ייתרמו לעמותות השונות המשתתפות בפעילות, במטרה לקדם שינוי חברתי.