סיילספורס, המובילה ב- CRM וטכנולוגית ענן בעולם ובישראל, מציגה דוח שנתי גלובלי המסכם את חודש הקניות עם דגש על השבוע האחרון של חודש נובמבר מבלאק פריידי ועד סייבר מאנדיי כולל. על פי הדוח, סך כל מכירות האונליין העולמיות ב-2021 הגיעו לשיא של 275 מיליארד דולר, עלייה של 2% בהשוואה ל-2020, ו-62 מיליארד דולר בארה"ב, עלייה של 4% בהשוואה ל-2020.

בתוך כך, הצמיחה המשמעותית נראתה בתחילת נובמבר, אשר נבעה מצרכנים שלא נרתעו ממחירים גבוהים יותר, הנחות נמוכות וירידה במלאי המוצרים שתאמה את הדפוסים שנוצרו במהלך השנתיים האחרונות של המגפה. לעומת זאת, בשבוע שבין הבלאק פריידיי לסייבר מאנדיי (23-29 בנובמבר) נראתה צמיחה מתונה יותר כתוצאה מאותם צרכנים שקנו בתחילת העונה לפני שיא הקניות המסורתי.

עוד עולה מהדוח כי הקניות החזקות התרחשו בתחילת העונה, כאשר צרכנים הוציאו 297 מיליארד דולר ברחבי העולם בשלושת השבועות הראשונים של נובמבר (עלייה של 5% משנה לשנה). יום הקניות הגדול ביותר במהלך השבוע בין בלאק פריידי לסייבר מאנדיי היה בלאק פריידי עצמו עם עלייה עולמית של 2% משנה לשנה.  

קניות ברשת, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
קניות ברשת, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

בנוסף, אינפלציית חגי הקניות יחד עם הנחות נמוכות יותר על פריטים גרמו לכך שהשנה היה קשה יותר למצוא את ה"דילים" הטובים. במהלך השבוע בין בלאק פריידיי לסייבר מאנדיי, מחיר המכירה הממוצע עלה ב-11% בארה"ב וב-5% ברחבי העולם בהשוואה לשנה שעברה. בינתיים, ההנחה הממוצעת במהלך אותו שבוע הייתה 24% בעולם (ירידה של 8%).

לצד זאת, בעיות מתמשכות בשרשרת האספקה הביאו לכך שהמדפים הדיגיטליים לא היו מצוידים כמו בשנים עברו. על כן, מספר המוצרים שנמכרו במהלך השבוע בין בלאק פריידיי לסייבר מאנדיי התכווצו ב-5% בעולם בהשוואה לשנה שעברה.

הדוח של סיילספורס גם התייחס לעליית המחירים שהתרחשה השנה וישנן כמה קטגוריות שהעלייה בולטת בהן במיוחד. הבולטות בהן: בקטגוריית התיקים והמזוודות הייתה עלייה של 23% במחירים בחודש נובמבר, בקטגוריית בגדי היוקרה הייתה עלייה של 15% במחירים ובקטגוריית הפריטים לבית וריהוט הייתה עלייה של 9% במחירים לעומת שנה שעברה. 

ומה עם הישראלים? מהדוח עולה כי בישראל ביצעו בבלאק פריידי 435 אלפי עסקאות באתרי קניות שמקורן בחו"ל, לעומת 410 אלפי עסקאות אשתקד, עלייה של 6%. במונחים כספיים, הישראלים רכשו השנה ב־74 מיליון שקל, בהשוואה ל־77 מיליון שקל אשתקד, קיטון של 4%. נתון זה התבטא גם בגודל העסקה הממוצעת: זו עמדה השנה על 170 שקל, בהשוואה ל־188 שקל אשתקד.

רונית כפיר מנהלת תחום הקומרס בסיילספורס ישראל מסרה כי "אין ספק שהשנתיים האחרונות חינכו את הצרכן הישראלי לעבור לקניות בדיגיטל ושהחוויה שסיפקו היצרנים השאירו אותם בזירת האון ליין. גם השנה ראינו כי הישראלים יודעים ואוהבים לקנות, והשנה לעומת שנה שעברה הישראלים קנו יותר מהספקים המקומיים בישראל, שיודעים 'לתת פייט'. הטק-ניישן מובילה גם בקניות און ליין".