נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין פנה בשבוע שעבר למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בתלונה נגד רשות התחרות.  ל"מעריב" נודע כי במכתב ששלח לאנגלמן כותב לין: "נמלי חיפה ואשדוד הם כידוע מונופולים מוחלטים בבעלות המדינה והם מנצלים את מעמדם לרעה. הם עשו זאת באמצעות צמצום היקף השירותים שהם נותנים כתוצאה מצמצום בכוח האדם". 


עוד הוסיף במכתבו: "בהתאם לסעיף 30 לחוק, רשאית רשות התחרות - שנוכחת בפגיעה בציבור, לתת לנמלים הוראות להימנע מכך. אלא שבחמש השנים האחרונות וביתר שאת בשנים 2020־2021 היו פיגורים בפריקת אוניות בנמלים, שגרמו לנזקים כבדים למשק. זה גרר השפעה דרמטית על יוקר המחיה. התפקוד הנמוך של הנמלים היה תוצאה של החלטה מושכלת שלא לגייס כוח אדם נוכח הצפי של הקמת נמלי ים חדשים והחשש מתחרות ישירה".

נמל אשדוד (צילום: אבי רוקח)
נמל אשדוד (צילום: אבי רוקח)


נשיא האיגוד טוען כי רשות התחרות, שהייתה מודעת למצב, התעלמה ממנו ולא הפעילה את סמכויותיה החוקיות. לדבריו, כל פניותיו לרשות התחרות לא נענו. בעקבות משלוח המכתב, התקיימה פגישת חירום בין ראשי איגוד לשכות המסחר לבין הנציגים הבכירים של רשות התחרות.
נציגי הרשות התנצלו על הסחבת שנוצרה בטיפול בפניות איגוד לשכות המסחר, אך הבהירו כי הם עשו ככל שיכולתם למנוע את הסחבת בנמלים. דבריהם לא הועילו כאמור, ולין נותר נחוש בהחלטתו לשלוח את המכתב.


מבקר המדינה אנגלמן ידוע בגישתו כי אין לנקוט בצעדי ביקורת כלשהם בזמן אמת, אלא לבצע ביקורת שבדיעבד. מנגד, אנגלמן ידוע ברגישותו לסוגיית יוקר המחיה, וייתכן שהוא יחליט לבצע ביקורת בעקבות הפנייה. אמש לא התקבלה תגובת המבקר לדברים.


ללא קשר למכתב התלונה, רשות התחרות נמצאת בעיצומה של חקירה המתנהלת בנוגע לרשתות הקמעונאיות, החשודות כי פעלו כקרטל המתאם מחירים ופוגע ביוקר המחיה. מאז הודעת הפרישה של מנהלת הרשות הקודמת, מיכל הלפרין, לפני כחצי שנה, אין לרשות מנהל קבוע. ועדה שמונתה לעניין זה אמורה לקבוע עד סוף החודש את זהות הממונה החדש.