הצוותים המקצועיים של משרדי האוצר והתיירות, בהשתתפות שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התיירות יואל רזבוזוב, ייפגשו היום כדי להציג סופית את מתווה הסיוע לענף התיירות בישראל. ל"מעריב" נודע כי המתווה המסתמן מתבסס על תוכניות הכשרה מקצועיות ופריסת תשלומים, ולא על מענקים חדשים.

אחת ההצעות שעל הפרק היא מתן דמי קיום של 2,500 שקל לחודש לכל עובדי ענף התיירות המעוניינים בהסבה מקצועית (גם בתוך ענף המלונאות). הכסף ישולם במשך מספר חודשים, ובאותה תקופה העובד יוכל להשתכר ממקורות הכנסה נוספים אם תהיה לו האפשרות. סיוע נוסף, שאמור היה להסתיים בסוף השנה ושכבר אושר בעבר, הוא מתן מענק של 6,000 שקל לחדר ברשתות בתי המלון שבהם מחזור העסקים ירד ביותר מ־40%. המענקים הללו לא שוחררו בפועל, והם עדיין נמצאים במשרד התיירות.

שר התיירות, יואל רזבוזוב (צילום: מארק ישראל סלם)
שר התיירות, יואל רזבוזוב (צילום: מארק ישראל סלם)

נשיא ההתאחדות בתי המלון אבי ניסנקורן מבקש להאריך את קריטריון הסיוע גם לרבעון הראשון של 2022. במשרד האוצר ובמשרד התיירות הבהירו כי תקרת המענק הכוללת, שעמדה בעבר על 300 מיליון שקל, לא תהווה חסם, וניתן יהיה להגדיל בעשרות מיליוני שקלים נוספים.
סוגיה נוספת העומדת על הפרק היא הארכת מועד הפירעון הסופי של הלוואות בערבות המדינה שניתנו לענף התיירות, אשר אמורות היו להיפרע ב־2022. על פי המסתמן, שר האוצר הסכים לדחייה במועד פירעון הקרן לשנת 2023.

בהתאחדות בתי המלון ובענף התיירות הביעו שביעות רצון ממתווה הסיוע. עם זאת, הם הבהירו כי בבתי מלון הפועלים באזורים שבהם התיירות צנחה, כמו באזור ירושלים, תשלומי הארנונה מכבידים, ובפועל לא ניתן לשלם אותם. למשל, מלון בירושלים, שהוא סגור בפועל, נאלץ לשלם ארנונה של חצי מיליון שקל - ואין באפשרותו לשלם. בבתי מלון אחרים נאלצים להמשיך ולשלם דמי שכירות, אף שהם סגורים. נושאי הארנונה ותשלום דמי השכירות לא יטופלו במסגרת מתווה הסיוע למרות בקשת שר התיירות.