בהתכוננות לקראת שנת העסקים הבאה, הרשקוביץ מייחס לסוגיית בניית התקציב חשיבות רבה, קריטית אפילו. “התקציב הוא ‘מפת הדרכים של העסק', ושום בעלים לא יכול להתחיל שנה בלי לדעת לאן הוא רוצה וצריך להגיע בסופה - מה מחזור מכירות שהוא שואף אליו, האם לפתוח קווי מכירה חדשים או לשווק מוצרים חדשים. למשל הפעם הייתי ממליץ לכל בעל עסק לשבת טוב־טוב על התמחור של המוצר, השירות או הפרויקט שהוא מציע, כיוון שבתקופת הקורונה המחירים השתגעו. מה שהיה נכון לשנה שעברה כבר לא רלוונטי השנה - עלויות ההובלה, בעיקר הימית, זינקו במאות אחוזים, גם מחירי הדלקים קפצו, ועלויות השכר עלו משמעותית, כי אי אפשר למצוא עובדים".
לנצל את הגל
בתכנונים לקראת שנת העסקים החדשה מציע היועץ העסקי־ניהולי דן קריסטל, המתמחה בהצמחת ארגונים בתקופה של אי־ודאות, להתמקד הפעם במה שהוא מגדיר “המינון הנכון של ניהול העובדים", כלקח ישיר וחשוב מתקופת הקורונה: “השנתיים האחרונות לימדו אותנו שהמעסיקים צריכים לתת דגש על נושאים כמו גמישות תעסוקתית, שינוי שעות העבודה ועלויות השכר שקפצו. אתה יכול להעביר את האנשים לעבוד מהבית ובכך לחסוך למשל את אחזקת הרכבים שלהם, אבל צריך גם לזכור שעבודה מהבית דורשת הוצאות אחרות כמו שליחויות, כיסא וציוד למחשב ושאר פסיליטיז. בעל עסק שיתעלם מהשינוי הזה ירגיש זאת בשורה התחתונה העסקית, ובתפקוד ובתפוקות של העובדים".
גם הזינוק הדרמטי בעלויות התעבורה העולמית, במיוחד הימית, והחששות ממחסור במוצרים ובסחורות, הם עבור קריסטל פקטורים חדשים שמשנים את התמונה. “זה כמובן ישפיע על עליית המחירים, אבל לא רק", הוא מזהיר. “כבר עכשיו ניתן לראות את הארכת ‘טיים טו מרקט', הזמן שעובר בין רגע ההזמנה עד לקבלת המוצר. זה למשל יצריך הגדרה מחדש של האמנה בין הלקוח לנותן השירות. בסוף הרי זה מבוסס על יחסי אמון - אתה נותן לנו את הכסף, ואנחנו מתחייבים למסור לך את המוצר או השירות בתוך פרק זמן כזה וכזה. במצב שבו אנו נתונים כיום, קשה מאוד להתחייב על תאריכי האספקה - בארץ וגם בעולם".
שנת 2021 כמעט מאחורינו, בעלי העסקים כבר בשלבי סיכום השנה, וכדי להגיע מוכנים לשנה החדשה זה הזמן לקחת רגע, לעשות זום אאוט, להתבונן ולשאול את עצמנו מספר שאלות: אלו יעדים הצלחנו להשיג? האם הצלחנו לקדם את מטרות העסק? מהם השינויים שהתרחשו בשוק שבו אנו פועלים? ומה עשו המתחרים שלנו?
שורה התחתונה, יש לזכור שלכל עסק המאפיינים הייחודים עבורו. לכן כדאי לדון עם יועצי הבנק בכלים המתאימים למימון התוכניות העסקיות והשיווקיות של העסק. עבודה בצמוד לתוכנית עסקית מייצרת סדר, יציבות ומסייעת להצלחת העסק.
****
המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.