"בשבועיים הקרובים הממשלה תקבל החלטות קשות, אמיצות וכואבות נוספות בעניין הדואר", כך אמרה אתמול מנכ"לית משרד התקשורת אבישר בן חורין במהלך ישיבות ועדת הכלכלה, שדנה בהצעה לתקן את חוק הדואר ולהכינו לקריאה שנייה ושלישית. 


המנכ"לית הגיבה לטענות נגד הצעת החוק, ואף שלא פירטה מהן ההחלטות הצפויות - על פי ההערכות, מדובר בתוכנית להפריט את מלוא אחזקות המדינה (100%) בדואר באמצעות הבורסה. המהלך עלול להוביל לפיטורי עובדים, כאשר עוד קודם לכן תופעל תוכנית הבראה הכוללת הכנסת מתחרים לחלוקת הדואר וסגירת עשרות סניפים.


בן חורין הסבירה כי אין כוונה שהדואר יהפוך לשחקן בשוק הדפוס, אלא בתור קונה שירותי דפוס המשווק אותם כחבילה אחת "כמו השחקנים האחרים". לדבריה, הכוונה היא לאפשר לו להחזיק עד 5% בחברת דפוס. באשר לטענה על הפגיעה בפריפריה והעלאת מחירים, אמרה המנכ"לית כי מדובר במחיר הדואר הכמותי שמשלמים בעלי העסקים הגדולים, ולא במחיר לצרכן הפרטי. 


יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) דרש לוודא כי הרפורמה שאותה מוביל שר התקשורת יועז הנדל תטיב קודם כל עם הצרכן. ביטון דרש לוודא כי הרפורמה לא תפגע בצרכנים בפריפריה. התיקון לחוק הדואר נועד בעיקרו ליישם את המלצות ועדת רוזן לפתיחת תחום הדואר לתחרות, לבצע רפורמה בענף החבילות מחו"ל ולהרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת. 

יועז הנדל (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
יועז הנדל (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)


בדיון שנערך אתמול מתחו נציגי חברות פרטיות ביקורת על הצעת החוק. כך למשל, אבשלום הרן, יו"ר חברת מסר, טען כי הדואר פועל עדיין כמונופול, וכי צריך לפתוח את מרכזי החלוקה לכל החברות ולהסיר בהדרגה את הפיקוח על המחירים. הוא הזהיר מפגיעה בשירות ומהעלאת תעריפים בפריפריה על חשבון המרכז.


בן סוכמן, מנכ"ל דפוס בארי, טען כי הצעת החוק תחסל תחרות עתידית. לדבריו, "במקום לדאוג להתפתחות שוק הדואר, משרדי התקשורת והאוצר שומרים על המונופול ומנסים למקסם את השווי של חברת הדואר לקראת הנפקה". נתן שפירא, מנכ"ל חברת אוניה, אמר בדיון כי הכניסה של חברת הדואר להדפסה תחסל את בתי הדפוס. לדבריו, "מספיק שהדואר ייקח שניים־שלושה לקוחות בשביל להביא לסגירת החברה".


נמרוד אנגל, סמנכ"ל אגן תעשיות, הוסיף כי "תהיה קניבליזציה. החברות הקטנות ייסגרו".  אפרת חיים, מנהלת ענפי הדפוס והנייר בהתאחדות התעשיינים, אמרה כי "כניסה של חברת הדואר לתחום הדפוס - לא רק שלא תגביר תחרות, אלא תהווה חיסול ממוקד של הדפוס הכמותי".