נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, בשיתוף הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, גיבש אתמול הנחיות עבודה מהבית לעובדי שירות המדינה. ההנחיות גובשו בעקבות החלטת ראש הממשלה נפתלי בנט לעודד עבודה מהבית בעקבות התפרצות הזן אומיקרון.

על פי ההנחיות החדשות יוכלו עובדי המדינה לעבוד מחצית מהשבוע מהבית. ההנחיות לא ייושמו בצורה גורפת, אלא בהתאם למקומות העבודה הספציפיים. כך למשל, אם במס הכנסה או בביטוח הלאומי לא יהיה אפשר לוותר על נוכחות פיזית של עובדים – הם לא יעבדו מהבית.
כמו כן לא יחולו ההנחיות החדשות על עובדי שירות הביטחון כמו השב"כ, המוסד או כוחות המשטרה. בחלק מהמקרים יעברו העובדים לעבודה במשמרות. ההנחיות יתואמו במשותף עם הסתדרות עובדי המדינה. לכל אחד ממנהלי האגפים ביחידות הממשלתיות תאופשר גמישות רבה ככל האפשר בניהול מצבת כוח האדם.

ההנחיות החדשות ייכנסו לתוקף אחרי שהממשלה תאשר אותן בפועל. המהלך יופעל במתכונת דומה לזו שיושמה זמן קצר לאחר פרוץ נגיף הקורונה, לפני יותר משנה.

למרות שהעובדים מהבית לא יהיו זכאים לקבלת שעות נוספות, הם יהיו זכאים לקבלת תשלומי אש"ל. גם בסקטור הפרטי מנסים לעודד עבודה מהבית, במטרה לצמצם את תחלואת האומיקרון. בהתאחדות התעשיינים בודקים באילו מקומות עבודה אפשר לעודד עבודה מהבית.
נשיא ההתאחדות ירון תומר אמר כי "לאור התפרצות הנגיף המלצנו לכלל התעשייה וההייטק ליישם מחדש את עקרונות 'מגן תעשייה' כדי לאפשר המשכיות בייצור".

בתגובה לפניית "מעריב", אישר הרשקוביץ כי ההנחיות החדשות אכן יצאו אל הפועל לאחר אישור הממשלה. לדבריו, "העבודה מהבית עשויה לסייע למלחמה בהתפשטות הנגיף והיא תופעל במתכונת דומה לזו שהייתה לפני יותר משנה. חלק ממקומות העבודה שבהם לא יהיה אפשר לעבוד מהבית, יוחרגו. לא יהיה אפשר לשלום שעות נוספות, אבל הוצאות האשל ישולמו כרגיל".

מנגד, נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין הגיב לדבריו של בנט בטענה ולפיה "ראש הממשלה שוגה כשהוא יוצר פאניקה מיותרת. זו אינה הדרך הנכונה להיאבק בהתפשטות האומיקרון. אין מקום לחיזוי אפוקליפטי של שרים כדוגמת 'תוך זמן לא רב, יהיו עשרות אלפי מאומתים'".