גל התייקרות המחירים נמשך עם זינוק במחירי החשמל הביתי שצפויים להתייקר ב-4.9% ובמחירי הדירות ששוברים שיאים. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.5%, ובשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2021 לעומת נובמבר 2020) עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%.

החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר והכלכלן, ירון זליכה, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והסביר את הסיבה לזינוק בעלויות.

"זה נובע משלושה גורמים – האחד, גורם עולמי של התייקרות חומרי הגלם בעולם והמוצרים שקשורים לסחר העולמי בין היתר עקב עליית האנרגיה ועליית מחירי ההובלה. גורם שני, באחריות ישירה של הממשלה, אם לא שמתם לב, שביצעה שורה ארוכה של העלאות מיסים שכולן מדרבנות את עליות המחירים", אמר והוסיף כי "ממס הכלים החד פעמיים דרך מס הפחמן שצורכת חברת החשמל שמוכרת לנו חשמל ולכן מייקר את מחיר החשמל, דרך מחירי הדלק שהמס על הדלק צמוד בעצם לעליית המחירים, וכן הלאה וכן הלאה".

"סך הכול המיסים החדשים שיש בתקציב מעלים את נטל המס על הציבור ב־15 מיליארד ש' בשנה. זה מתבטא במחירים שהציבור משלם. הגורם השלישי – יש מאה מונופולים שכאשר הממשלה אומרת 'חברים אני מעלה מחירים' מה הם מלמדים? אם בארזים נפלה השלהבת מה יגידו אזובי הקיר? ותוסיפו את הגורם האחרון שזה הדיור. הממשלה חוגגת על מחירי הדיור, פשוט מאוד. מי מרוויח הכי הרבה כשמחירי הדיור עולים? הממשלה שמוכרת קרקעות ושגובה מיסים על עליית המחירים", הוסיף. 

"חזקה על חלשים וחלשה על חזקים"

לשאלה, האם שר השיכון, זאב אלקין, אחראי לעליית מחירי הדיור, השיב: "חד משמעית שכן, עם המס המטופש להגדיל את מס הרכישה על דירות. הרי מה זה עשה? כאתה מודיע לציבור אני הולך להטיל מס רכישה מה־1 בינואר זה מזרים עשרות אלפי ביקושים לשוק לפני הראשון לינואר אבל מכיוון שהביקושים מעלים את מחירי הדיור אנחנו נתחיל את שנת 2022 עם מחירי דיור שהם 150 אלף שקל יותר יקרים. איפה הגאונות הגדולה?". 

"בקטנה? עוד 150 אלף ש' בקטנה? זה כמו שעלו המחירים ב־5 השנים האחרונות ביחד. עדיין המחירים במצטבר עלו. בחמש דקות ממשלת השינוי העלתה את המחירים כמו שהם עלו בארבע שנים. , המחירים עלו במדד ב־2.5 אחוזים, כשהמדד לא סופר דיור. הדיור עלה ב־11 אחוזים. אנחנו המתנו שנתיים לתקציב נכון? לא הסבירו שבלי תקציב יקרה אסון וחשוב שיהיה תקציב? למה? כי תקציב זו התוכנית הכלכלית של הממשלה שהייתה אמורה לבלום את עליית מחירי הדיור. משעה שהם לא בלמו דבר, המחירים עלו", הוסיף.

זאב אלקין (צילום: מרק ישראל סלם)
זאב אלקין (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך, התייחס להחלטת שרת האנרגיה אלהרר להשהות את חיפושי הגז למשך שנה, ותהה: "את מי מחזקת ההחלטה הזאת? אולי את (יצחק) תשובה והטייקונים הקיימים של הגז, שאומרים 'איזה יופי, עכשיו גם תחרות עתידית לא תהיה לנו'? כביכול היא בעד איכות הסביבה, למה כביכול? כי זה סותר 2 החלטות של הממשלה – להטיל מס על רכבים חשמליים, שאמורים להקטין את הזיהום, והפרויקט של קצא"א. הם לא אמרו שהם בעד איכות הסביבה?"

בסיום טען כי "מה שאתה לא עושה ב־3 חודשים הראשונים (לממשלה) אתה לא תעשה ב־4 השנים. זה תקציב כושל, מהגרועים שהיו לנו. זו ממשלה שקורצת לטייקונים ולמונופולים. בתקציב הזה יש הטבות מס לחברות גדולות ולטייקונים. זה המסר של הממשלה – חזקה על חלשים וחלשה על חזקים".

סייעה בהכנת הכתבה: עפרי גליכמן, 103FM